تاثیر بناهای تاریخی در جذب توریست/ مسافران  اقامت درخانه های تاریخی را به هتل ترجیح می دهند

یک استاد دانشگاه معتقد است:طی چند سال اخیر بسیار باب شده است که خانه های ساده و دارای حیاط مرکزی و ارسی را انتخاب می کنند لازم نیست در این بناها تزئینات فاخر وجود داشته باشد همین که حس امنیت و زندگی قدیمی را بتوان در این بناها احیا کرد،کافیست. به تازگی چنین بناهایی را بررسی و بازسازی و احیا و امکانات سکونت چند روزه را برای مسافران در این خانه ها فراهم می کنند زیرا بسیاری از مسافران ترجیح می دهند به جای اینکه در هتل اقامت کنند، در این خانه ها اوقات خود را بگذرانند.

مهندس مریم السادات هاشمی طبا در گفت و گو با خبرنگار ایسکانیوز با اشاره به میزان تاثیر بناهای تاریخی در جذب توریست گفت: تاثیر بناها و اماکن تاریخی در جذب توریست بر هیچ کس پوشیده نیست اما لزومی ندارد تمامی این افراد از گردشگران خارجی باشند بلکه خود ایرانیان می توانند زمانی که به شهرهای دیگر مراجعه می کنند از این اماکن دیدن کنند.

وی ادامه داد:طی چند سال اخیر بسیار باب شده است که خانه های ساده و دارای حیاط مرکزی و ارسی را انتخاب می کنند لازم نیست در این بناها تزئینات فاخر وجود داشته باشد همین که حس امنیت و زندگی قدیمی را بتوان در این بناها احیا کرد،کافیست. به تازگی چنین بناهایی را بررسی و بازسازی و احیا و امکانات سکونت چند روزه را برای مسافران در این خانه ها فراهم می کنند زیرا بسیاری از مسافران ترجیح می دهند به جای اینکه در هتل اقامت کنند، در این خانه ها اوقات خود را بگذرانند.

این استاد دانشگاه افزود: نمونه این بناها در اینترنت موجود است که ما به هنگام جست و جو به یکی از آن ها در حاشیه نراق برخوردیم . به دلیل آن بنا و بافت اطرافش، به این نقطه سفر کردیم ممکن است از نگاه بعضی از افراد هیچ جاذبه خاصی وجود نداشته باشد ولی بسیار دلچسب است که علاوه بر دیدن مکان های تاریخی ، در یکی از آن بناها به استراحت می پردازید.

وی بیان کرد: این اقدامات در مقیاس های بزرگ باعث جذب توریست ، اشتغال زایی و افزایش درآمد خواهد شد. تمامی این موارد در مقیاس های کوچک نیز کم اهمیت نیست در برخی از موارد افراد برای نوشیدن چای به این اماکن تاریخی می روند نه به دلیل اینکه آن مکان چای بسیار خوبی داشته باشد بلکه حس مکان،حس نیازی است که باعث جذب افراد به چنین مکان هایی می شود.

هاشمی طبا افزود: در تمامی شهرها افرادی هستند که کالاهای دست ساز می سازند همچنین آتلیه هایی که کارهای هنری افراد را به نمایش قرار می دهند . در شهر تهران من فردی را می شناسم که یک بافت فرسوده و قدیمی را بازسازی کرده و کارگاه ومحل زندگی وی در آن جا است. بسیاری از افراد از سراسر تهران به این منطقه می آیند تا یک کالای زینتی خریداری کنند.

وی اضافه کرد:ممکن است کالای زینتی ای که در این مکان عرضه می شود در بقیه مکان ها نیز وجود داشته باشد ولی جذابیت و خلاقیت فرد به دلیل اینکه ریسک کرده و در این فضا کار می کند، بسیار زیاد است.انسان ها کم کم سعی می کنند این ارزش را حفظ کنند.برای افزایش توریست می توان به بناهای فرسوده و سنتی بیشتر رسیدگی کرد و حمایت های دولتی در بخش معماری بسیار در این امر می تواند موثر واقع شود.

خبرنگار:نیوشا یعقوبی/انتشار:زهره حاجیان

700/70

کد خبر: 779951

وب گردی

وب گردی