عروسکی که می خواهد جایگزین نمونه های خارجی شود/بانویی از دل شاهنامه

خالق عروسک آذرگشسب می گوید: با ایده ی ساخت عروسکِ ایرانی برای بچه های ایرانی به سازمان های مختلف سر زدم اما با ممیزی های مختلف رو به رو شدم!به طور مثال آنها می گفتند چرا عروسک ها روسری ندارند،درصورتی که برای واردات عروسک های مختلف خارجی چنین مورد ممیزی در نظر گرفته نمی شود. 

به گزارش ایسکانیوز، نیلوفر جلیلوند، عروسک آذرگشسب دختر رستم را طراحی کرده است. جلیلوند تمام دغدغه خود را خلق عروسک های ایرانی می داند و دوست دارد در میان همهمه واردات عروسک هایی که ارتباطی به فرهنگ ایرانی ها ندارند گامی هر چند کوچک در زمینه معرفی عروسک های ایرانی بردارد، او اما از تمام ارگان های دولتی ناامید شده است.

جلیلوند درباره شروع ایده ساخت عروسک بانو گشسب، به ایسکانیوز، گفت: بعد از پایان پروژه پایان نامه ام به فکر ارائه ی عروسک ایرانی دست ساز و با کیفیت افتادم تا بتوانم آن را جایگزینِ عروسک های وارداتی و بی هویت کنم، در نتیجه شروع به ساخت انواع شخصیت های تخیلی کردم. با ایده ی ساخت عروسکِ ایرانی برای بچه های ایرانی به سازمان های مختلف سر زدم اما با ممیزی های مختلف رو به رو شدم!به طور مثال چرا عروسک ها روسری ندارند،درصورتی که برای واردات عروسکهای مختلف خارجی چنین مورد ممیزی در نظر گرفته نمی شود.

او ادامه داد: با وجود همه مشکلات به این فکر افتادم که کارگاهی را راه اندازی کنم و هنرجویان و کارآموزانی را آموزش دادم تا هرچند با سرعت بسیار کم اما عروسک ها را وارد بازار کنم.

جلیلوند با اشاره به استقبال مخاطبان از عروسک بانو گشسب، گفت: مخاطبان من فقط بچه ها نیستند و بزرگسالانی که کودک درون زنده دارند و دنبال کار ِ خاص هستند هم از این عروسک استقبالِ خوبی کردند.

او افزود: بزرگسالان بیشتر از کیفیتِ مناسب عروسک ها تعجب می کنند، بچه ها هم ارتباط خوبی با عروسک های دست ساز برقرار می کنند.

نیلوفر جلیلوند درباره دلایل استفاده از این نام برای عروسک های دست ساز، گفت: دختر رستم (بانو گشسب) را به عنوان یک شخصیت در ایران باستان کار کردم تا شاید بیشتر شناخته شود. ما با شخصیتهای زیادی در شاهنامه و دیگر ادبیات ایرانی و تاریخی هنوز آشنا نیستیم و اطلاعات ناقصی داریم، شاید بتوان گفت که با هنر نقاشی شخصیتهای مختلفِ اساطیری بازسازی می شوند اما عروسک شدن، شخصیت های اساطیری را زنده می کند و باعث می شود تا آنها بهتر در ذهن افراد ماندگار شوند.


خبرنگار: رضایی/ انتشار: سلیمی
501500

کد خبر: 780157

وب گردی

وب گردی