تنوع زیستی؛ از ارکان مهم حوزه  گردشگری/گزارشی به مناسبت روز جهانی تنوع زیستی

اگر سری به تقویم ها بزنید می بینید روز اول خرداد ماه با عنوان روز جهانی تنوع زیستی به ثبت رسیده است سازمان ملل متحد در راستای افزایش آگاهی عموم و بالا بردن سطح درک مردم نسبت به مسائل مربوط به تنوع زیستی این روز را در نظر گرفته است که کارشناسان و فعالان محیط زیست در این روز تلاش می کنند برنامه های متوعی را برگزار کنند.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز، شعار روز جهانی تنوع زیستی در سال 2017 در راستای شعار سازمان ملل به عنوان سال بین المللی گردشگری پایدار،با عنوان تنوع زیستی و توریسم پایدار انتخاب شده است. شعار این روز در سال 2016 تعمیم و جریانسازی تنوع زیستی، حفظ پایداری مردم و معیشت آنها در نظر گرفته شده بود.

روز جهانی تنوع زیستی فرصتی برای ارتقای آگاهی و اقدام نسبت به نقش مهم گردشگری پایدار

فرهاد دبیری ، معاون سازمان حفاظت محیط زیست درباره شعار "تنوع زیستی و توریسم پایدار" اعلام کرد: تنوع زیستی در سطح گونه و اکوسیستم، رکن مهمی در بسیاری از جنبه های گردشگری است، شناخت اهمیت اقتصاد گردشگری از طریق مناظر جذاب و تنوع زیستی غنی زیربنای سیاسی و اقتصادی در حفاظت از تنوع زیستی است.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از مسائل مطروحه ذیل کنوانسیون تنوع زیستی مستقیما در بخش گردشگری تاثیر می گذارد، افزود: بخش های توریستی که به طور صحیح مدیریت می شوند به طور قابل توجهی به کاهش تهدید، حفظ و یا افزایش جمعیت حیات وحش کلیدی و ارزش های تنوع زیستی از طریق درآمد گردشگری کمک می کند.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست برگزاری مراسم روز جهانی تنوع زیستی ذیل این عنوان، فرصتی را جهت ارتقای آگاهی و اقدام نسبت به نقش مهم گردشگری پایدار دانست و گفت:این موضوع می تواند در کمک به رشد اقتصادی و حفاظت و استفاده پایدار از تنوع زیستی فراهم آورد. برگزاری مراسم روز جهانی تنوع زیستی فرصت منحصر به فردی را برای کمک به ابتکارات در حال انجام مانند برنامه گردشگری پایدار در چارچوب 10ساله برنامه مصرف پایدار و الگوهای تولید و ترویج دستورالعمل کنوانسیون در تنوع زیستی و توسعه گردشگری فراهم می کند.

دبیری ،برگزاری مسابقات نقاشی و عکاسی، مجسمه سازی با موضوع تنوع زیستی ، دعوت از نقاشان جهت نقاشی نمادهای گیاهی و جانوری کشور ، دعوت از سازمان های مردم نهاد به منظور ارائه برنامه هایی بامحوریت تنوع زیستی، برگزاری جشنواره در محل موزه های تنوع زیستی، همچنین پخش فیلم های مرتبط با اطلاع رسانی تنوع زیستی، استفاده از بنرها با مطالب مربوط به موضوع تنوع زیستی در سطح پارک ها یا مراکز بازدیدکنندگان، به صدا درآوردن زنگ تنوع زیستی در موزه تنوع زیستی ، برگزاری برنامه های پاکسازی( جنگل، ساحل وفضاهای سبز...) برگزاری مسابقه دوچرخه سواری، کاشت درخت یادبود سالانه روز تنوع زیستی، قدردانی از محیط بانان و فعالان این حوزه از جمله مهمترین برنامه های ادارت کل حفاظت محیط زیست استان ها در گرامیداشت روز جهانی تنوع زیستی برشمرد.

تنوع زیستی چیست؟

همان طور که از نام این روز پیداست در تعریف آن می توان گفت به شکل ها و گونه های مختلف محیط زیست گیاهی، جانوری و انسانی تنوع زیستی گفته می شود که از سرمایه طبیعی به شمار می رود و در برگیرنده بسیاری از نیازهای ما نیز هست.کشور ایران به دلیل اقلیم های متفاوت از جمله کشورهای دارای تنوع ریستی زیادی است و گونه های متنوع گیاهی و جانوری پدید آورده اسـت، مناطق حاشیه دریای خزر، کویری، کوهستانی و گرمسیری حاشیه خلیج فارس از جمله این زیستگاه های متفاوت هستند.

تنوع پستانداران وحشی ایران که تا کنون شناسایی شده حدود 194 گونه است، همچنین دوزیستان ایران با21 گونه، خزندگان با 215 گونه و پرندگان با520 گونه و ماهیان با 155 گونه به ثبت رسیده اند

بر اساس آخرین بررسی ها از گونه ای گیاهی و جانوری ایران ، در حال حاضر حدود 8 هزار گونه گیاه عالی در ایران شناخته شده است که حدود 80 درصد تعداد گونه های گیاهی قاره اروپا را تشکیل می دهند. همچنین تنوع پستانداران وحشی ایران که تا کنون شناسایی شده حدود 194 گونه است، همچنین دوزیستان ایران با21 گونه، خزندگان با 215 گونه و پرندگان با520 گونه و ماهیان با 155 گونه به ثبت رسیده اند.

عوامل خطر آفرین در تنوع زیستی ایران

عوامل بسیاری تنوع زیستی را در سراسر جهان تهدید می کنند که می توان آن ها را به عوامل طبیعی و عوامل انسانی تقسیم کرد. تغییر کاربری اراضی کشاورزی همچنین تغییر کاربری اراضی به مناطق مسکونی و صنعتی از جمله عوامل تهدید کننده تنوع زیستی به شمار می روند که افزایش جمعیت ، رشد ناگهانی قیمت زمین در مناطق سرسبز،هجوم ساکنان شهرها برای ایجاد ساختمان و تغییر کاربری اراضی باعث تخریب محیط زیست را می توان تهدید جدی برای گونه های گیاهی و جانوری دانست.همچنین خشک شدن تالاب ها و مرداب ها و استفاده از این اراضی به عنوان اراضی کشاوری تعادل اکوسیستم را بر هم خواهد زد و گونه های گیاهی و جانوری در آن منطقه کاهش پیدا می کند.

چرای بی رویه دام ها و نابودی جنگل ها و قطع غیر قانونی درختان نیز از جمله عوامل انسانی و جانواری هستند که باعث تجاوز به عرصه های طبیعی می شود .همچنین فاضلاب هایی که وارد آب های کشاورزی می شوذ زندگی بسیاری از آبزیان را به خطر می اندازد

چرای بی رویه دام ها و نابودی جنگل ها و قطع غیر قانونی درختان نیز از جمله عوامل انسانی و جانواری هستند که باعث تجاوز به عرصه های طبیعی می شود .همچنین فاضلاب هایی که وارد آب های کشاورزی می شوذ زندگی بسیاری از آبزیان را به خطر می اندازد.

خبرنگار:نیوشا یعقوبی/انتشار:زهره حاجیان

تصاویر:شایان شیخ نظری

700/701

کد خبر: 780184

وب گردی

وب گردی