قلبت را به من بده

روز گذشته، روز اهدای عضو، در حالی سپری شد که همچنان بیش از ٢٧ هزارو ٨١ نفر تا همین ساعات‌ در انتظار پیوند هستند. اگرچه با توجه به گزارش‌ها و اخبار، تعداد خانواده‌های بیشتری حاضر به اهدای اعضای بدن ازدست‌رفتگانشان هستند، اما همچنان در هر دو ساعت یک بیمار و در هر روز ١٠ بیمار نیازمند پیوند، جان خود را از دست می‌دهند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از شرق ، رئیس واحد فراهم‌آوری اعضا و نسوج پیوندی دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی روز گذشته در نشستی درباره آمار اهدای عضو در کشور اعلام کرد: متأسفانه هشت‌هزار نفر هر سال در کشور دچار مرگ مغزی به دلیل حوادثی همچون تصادفات رانندگی شده که از این تعداد حدود چهار ‌هزار نفر قابلیت اهدای عضو دارند. به گفته فرحناز صادق‌بیگی، از میان همین تعداد حدود چهار ‌هزار نفر، هزار مورد مرگ مغزی موفق به اهدای عضو بدنشان پس از مرگ شده‌اند. البته پرستاری که در بخش پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه شهید بهشتی و بیمارستان دکتر مسیح دانشوری کار می‌کند، او گفت: «در سال‌های اخیر گرایش مردم به پیوند عضو با توجه به آنچه می‌بینیم بیشتر شده است و خانواده‌های بیشتری حاضر به پذیرفتن مرگ مغزی عزیزانشان هستند و حاضرند اعضای بدن او را ببخشند. به‌خصوص پس از فوت خانم عسل بدیعی و اهدای عضو ایشان و همچنین آتش‌نشان عباسی، افراد بیشتری به اهمیت اهدای عضو پی برده‌اند».


این در حالی است که رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز به مشارکت هرچه ‌بیشتر مردم در سال‌های اخیر اشاره کرد و گفت: «در سال ٨٢ که مسئولیت این کار را پذیرفتم، پیوند عضو در مرکز حدود ١٠ درصد بین خانواده‌های مرگ‌ مغزی بود درحالی‌که این رقم درحال‌حاضر به ٦٠ درصد رسیده است و این نشانگر نگرش مثبت مردم نسبت به این عمل انسان‌دوستانه است».
به گفته ابراهیم خالقی، در یک‌سال گذشته از تعداد ١٢٥ مرگ مغزی که خانواده‌هایشان رضایت به انجام این عمل دادند، ٨٦ نفر اعضای خود را به ٣٦٠ بیمار در انتظار، اهدا کردند. «٧٧ نفر برای اهدای کبد داشتیم که ١٩ کبد به شیراز فرستاده شد، ١٢ نفر اهدای قلب، ٦٠ نفر اهدای پوست و ٨٠ نفر قرنیه اهدا کردند».
براساس این گزارش، ١١٠ نفر از میان ١٢٥ نفر تعداد افرادی که خانواده‌هایشان رضایت به انجام این عمل دادند، مناسب برای پیوند شناخته شدند و ٨٦ نفر در یک‌سال گذشته با اهدای عضو خود به دیگری جان بخشیدند. در حقیقت میزانی بیشتر از چهار درصد فوت‌شدگان مرگ مغزی در این میان با پیوند عضو، جان دوباره یافتند.


این در حالی است که کمتر از سه هفته پیش در مشهد دختر شش‌ساله‌ای پس از فوت توانست کبدش را به بیمار دیگری در شیراز تقدیم کند. این دختربچه که به دلیل بیماری ژنتیکی قلبی، نتوانسته بود در لیست پیوند قلب قرار گیرد، پس از مرگش تبدیل به یک اهدا‌کننده عضو شد.
خانواده این دختربچه که در اردیبهشت با ایست قلبی، دختر کوچکشان را به بیمارستان می‌رسانند، بعد از اقدامات پزشکی قلب کودک بازمی‌گردد، اما به دلیل عدم خون‌رسانی به مغز، دچار مرگ مغزی شد و تنها یک روز پس از این اتفاق؛ یعنی در روز دوشنبه حاضر به اهدای عضو دخترشان می‌شوند. در ١٧ اردیبهشت‌ماه نیز پس از مرگ مغزی جوان ٢٨ ساله دیگری در استان شیراز و اهدای اعضای بدنش، مسئول هماهنگی اهدای عضو دانشگاه علوم پزشکی فسا اعلام کرد: این اولین اهدای عضو در سال جاری در بیمارستان فوق‌تخصصی حضرت ولیعصر(عج) شهرستان فساست. کبد و دو کلیه این پسر جوان که بر اثر تصادف دچار مرگ مغزی شده بود، در این بیمارستان جدا‌سازی و برای پیوند به بیمارستان نمازی شیراز ارسال شد. در کمتر از دو روز پیش از این اهدا نیز جوان ٢٥‌ساله‌ای در دهدشت جان یه نفر دیگر را نجات داد. به گزارش انجمن اهدای عضو ایرانیان، این جوان که بر اثر سقوط از ارتفاع دچار خون‌ریزی و مرگ مغزی شده بود، پس از تأیید پزشکان مبنی‌بر مرگ مغزی به اهدای اعضای او رضایت دادند. اعضای بدن این جوان از یاسوج برای اهدای پیوند عضو به بیمارستان نمازی شیراز منتقل شد.
به گفته ابراهیم خالقی، مسئول مرکز فراهم‌آوری و پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی مشهد که ارتباط نزدیکی با خانواده‌های بیماران مرگ مغزی دارد، بسیاری از خانواده‌هایی که حاضر به بخشش اعضای عزیزانشان نمی‌شوند، بعد از به‌خاک‌سپردن عزیزشان پشیمان می‌شوند. «در این یک سال گذشته خانواده ٣٠ نفر از فوت‌شدگان مرگ مغزی مراجعه‌کننده به این بخش حاضر به اهدای عضو عزیزانشان نشدند. علت بیشتر این نارضایتی‌ها، عدم اطمینان به مرگ مغزی و نداشتن اطلاع کافی از مفهوم آن است. وقتی خانواده‌ها با مسئله مرگ مغزی مواجه می‌شوند، نمی‌توانند با این نوع مرگ کنار بیایند یا نظر پزشک متخصص را بپذیرند و بسیاری از آنان پس از قبول‌نکردن و به‌خاک‌سپردن عزیزشان، پشیمان شده و می‌گویند کاش حداقل اعضای بدنش را بخشیده بودیم».

دریافت کننده :سولماز ظریفی/ انتشار دهنده : زهره حاجیان

704/700

کد خبر: 780316

وب گردی

وب گردی