تهران-ایسکانیوز: محمود میرلوحی گفت: در پایان سال 93 و ابتدای سال 94 شاهد این خواهیم بود که فعالیت های انتخاباتی از سوی جناح ها و جریان های سیاسی آغاز می شود و این زمان فرصت مناسبی نیست که اتفاق مهمی در جغرافیای جناح های سیاسی کشور رخ دهد.
این فعال سیاسی اصلاح طلب تاکید کرد: باید دید که جناح های فعلی چقدر در آرایش سیاسی کشور سهم دارند. با وجود فراز و فرودها بزرگان جریان های سیاسی کشور صحنه گردان اصلی انتخابات در بیست سال اخیر بوده اند. در این بیست سال گاهی اصلاح طلبان به قدرت رسیدند و گاهی در فضای انتخابات پیروزی ازآن اصولگرایان بود.
وی ادامه داد: بررسی روند حضور این دو جریان در فضای سیاسی کشور نشان می دهد که به نوعی توازن در فضای سیاسی کشور حاکم بوده است.
میرلوحی همچنین افزود: اصلاح طلبان وضعیتی شفافی دارند. در چند سال اخیر در کوره داغ حوادث، مشکلات، فشار و محدودیت ها آبدیده شده اند و سال قبل با حضور در عرصه انتخابات ریاست جمهوری عملکردشان مشاهده شد. اگر فضا به گونه ای شود که امکان حضور همه جانبه اصلاحات در انتخابات فراهم شود، چهره های مطرح این جناح در حوزه های انتخابیه شرکت خواهند کرد.
این فعال سیاسی اظهار داشت: اگرچه نباید مایوس بود و باید برای حضور در عرصه های سیاسی تلاش کرد، اما هنوز اوضاع برای حضور این جناح مهیا نیست. گرچه توپ سیاست به راحتی چرخش خود را عوض می کند، تنها می توان امیدوار بود اما هنوز نشانه ای مبنی بر اینکه جریان نظارت امکان حضور همه جانبه را فراهم کند مشاهده نمی شود .
وی تاکید کرد: اصلاح طلبان با ارزیابی انتخابات گذشته خود را برای انتخابات آینده آماده میکنند تا تاثیر بیشتری بر فضا داشته باشند. این جریان همیشه جزو جریان های تاثیرگذار بر انتخابات بوده است.
میرلوحی با اشاره به بررسی حضور اصلاح طلبان در دو انتخابات اخیر ، اظهار داشت: بررسی انتخابات ریاست جمهوری گذشته نشان میدهد زمانی که خاتمی به عنوان کاندیدای اصلی این جریان امکان حضور پیدا نکرد و هاشمی از سوی شورای نظارت به بهانه کهولت سن امکان حضور در عرصه انتخابات را پیدا نکرد. این جریان تصمیم بر این گرفت تا برای تجمیع آرای خود با همکاری عارف کاندیدای اصلی این جریان بر روی روحانی متمرکز شوند. این فضا می تواند در انتخابات مجلس آینده نیز مورد توجه قرار بگیرد.
وی در تشریح عملکرد اصولگرایان در انتخابات آینده گفت: جریان اصولگرای عاقل و اصیل و جریان افراطی اصولگرا با یکدیگر در تعارض هستند و درگیری های پیچیده و گسترده ای را در خود دارند و همین درگیری ها مانع از اتحاد آنها در انتخابات ریاست جمهوری شد. امیدواریم اصولگرایان عاقل مسیر خود را از افراطیون جدا کنند.
میرلوحی تاکید کرد: نکته ای که در این میان وجود دارد این است که با وجود اینکه عقلای این جریان در عرصه های مهم انقلابی نقش داشتند اما در پاره ای از موارد جریان تند اصولگرا آنها را تحت تاثیر قرار داده و به عنوان نیرو آنها را به خدمت می گیرند.
وی گفت: در حقیقت می توان اینگونه بیان کرد که این جریان نوپای هشت ساله توانسته است اصولگرایان با سابقه را تنها با شعار ساده تحت تاثیر قرار دهد.
میرلوحی گفت: دلیل نمی شود که گروهی با نگاه متفاوت رانده شوند و گروه دیگر بتوانند بر راس قدرت بمانند.
وی تاکید کرد: به طور مثال وقتی یکی از بزرگان اصلاح طلبی وارد دانشگاه می شود با وجود اینکه دانشگاه را باید از فضای سیاسی دور کرد، شاهد این هستیم که جنجال های زیادی در اطراف این موضوع شکل می گیرد. فضاسازی صورت میگیرد و یک حضور علمی به یک حضور پرحاشیه سیاسی می شود.
این فعال سیاسی اصلاح طلب ادامه داد: به نوعی میتوان عنوان کرد اصولگرایان عاقل در حوزه های فرهنگی، سیاسی دمدمی شده اند و مرتب به خدمت جریان افراطی گرفته می شوند. تندروهای جناح اصولگرا با نام امام و انقلاب به حق کشور جفا کرده اند، آیا میتوان به این ها جواب داد؟ چه چیزی از شخصیت هایی نظیر هاشمی و خاتمی دیدند که با این حجم گسترده به تخریب آنها پرداختند. آن هم افرادی که از ابتدا با انقلاب همراه بوده و تاکنون نیز بر همان خط حرکت کرده اند.
وی تاکید کرد: اصولگرایان افراطی در این میان رنگ عوض کرده اند و هر بار حرفی میزنند و تندترین مواضع را در قبال اصلاحات اتخاذ میکنند. باید رقابت مستمر و سازنده ای بین این دو جریان شکل بگیرد و این دو جناح به جای وزن کشی با یکدیگر رقابت کنند.
وی گفت: واقعیت عرصه سیاسی کشور این است که تشکل ها و احزاب در کشور سامان ندارند. فضای سیاسی کشور در شرایط کنونی به سمت اعتدال رفته و اینکه بخواهیم عنوان کنیم جریان جدیدی با نام اعتدال در کشور شکل میگیرد یا نه دور از ذهن نیست. ایجاد جریان جدید و خلق الساعه مساله دور از ذهنی نیست اما مهم این است که بدانیم چه کسانی در این جریان حضور خواهند داشت و چگونه قرار است خط مشی خود را پیش ببرند.
کد خبر: 78039

وب گردی

وب گردی