تدوین برنامه جامع جهت جلوگیری از بیکاری بهره‌برداران جنگل

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس گفت: سازمان جنگل‌ها برنامه جامعی را برای جلوگیری از بیکاری بهره‌برداران از جنگل تدوین کرده است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خانه ملت، علی‌محمد شاعری، در خصوص برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای معیشت بهره‌برداران از جنگل پس از اجرای طرح تنفس جنگل، گفت: برای جبران خسارت‌های ناشی از توقف بهره‌برداری از جنگل 80 میلیارد ریال در بودجه سال 96 پیش‌بینی شده تا از سوی سازمان برنامه و بودجه به سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور جهت جبران هزینه‌های ناشی از کاهش بهره‌برداری چوب از جنگل‌های شمال اختصاص داده شود.

تاکید بر هدایت مجریان طرح‌های بهره‌برداری از جنگل به حفاظتی و جنگل‌کاری

نماینده مردم نکا، بهشهر و گلوگاه رد مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری نیز باید مجریان طرح‌های بهره‌برداری را به سمت طرح‌های حفاظتی، جنگل‌کاری و طرح‌های پرورشی جنگل هدایت کند، همچنین در قانون برنامه ششم توسعه پیش‌بینی شده در زمان اجرای طرح تنفس جنگل، واردات چوب با تعرفه صفر انجام شود تا نیاز چوبی کشور و مواد اولیه واحدهای صنعتی تامین شود.

وی در توضیح چهارمین اقدام، افزود: حمایت از زراعت چوب توسط دولت از دیگر اقداماتی است که باید عملیاتی شود، در واقع با کاشت گیاهان سریع الرشد نیاز چوبی تامین شود، مجموع این اقدامات از بهره‌برداری جنگل جلوگیری می‌کند.

تدوین برنامه جامع اجرای طرح تنفس جهت جلوگیری از بیکاری بهره‌برداران

شاعری با یادآوری جلسه مشترک با مسئولان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری در ابتدای سال جاری، گفت: مسئولان این سازمان نیز در حال تدوین برنامه جامع برای اجرای این قانون هستند، کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس نیز نظارت دقیق بر اجرای این قانون خواهد داشت تا نه تنها از بهره‌برداری صنعتی از جنگل جلوگیری شود، بلکه در جهت ایجاد شغل و بیکاری نیروها تمهیدات لازم فراهم شود.

تحقق عملیات گازرسانی به روستاهای جنگلی برای کاهش وابستگی به جنگل

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با یادآوری مذاکرات با مسئولان وزارت نفت، تصریح کرد: وزارت نفت برنامه‌ریزی کرده تا پایان سال 1397 تمامی روستاهای بالای 20 خانوار را گازرسانی کند تا وابستگی روستاییان به جنگل به حداقل میزان ممکن برسد، متاسفانه هم‌اکنون روستاییان برای تامین هیزم و سوخت مورد نیاز خود از هیزم‌ها و چوب درختان جنگلی استفاده می‌کنند.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در مجلس شورای اسلامی، گفت: هماهنگی‌های لازم برای عملیاتی کردن این موضوع با وزارت نفت انجام گرفته، کما اینکه وزارت نفت و شرکت ملی گاز ایران در اکثر روستاهای جنگلی عملیات گازرسانی را اجرا کرده است.

دریافت کننده:زهرا پورعادل/انتشاردهنده:زهره حاجیان

700/703

کد خبر: 780620

وب گردی

وب گردی