معرفی 2 رقم جدید بذر ذرت در مرکز تحقیقات کشاورزی صفی آباد دزفول

2 رقم بذر ذرت با نام بذر هیبرید ذرت دانه ای 611 و بذر هیبرید ذرت علوفه ای دانیال 690 در مرکز تحقیقات کشاورزی صفی آباد دزفول معرفی شد.

به گزارش ایسکانیوز؛ عضو هیات علمی و مسئول بخش تحقیقات ،اصلاح وتهیه بذر مرکز تحقیقات کشاورزی صفی آباد دزفول که کار تحقیقاتی و اصلاح بذر ذرت برای تولید ارقام سازگار با مناطق نیمه گرمسیری کشور را انجام داده ، افزود:ذرت یکی از محصولات مهم کشاورزی کشور است که نیاز کشور سالانه حدود هفت هزار تن است که 60 درصد آن تولید داخل، و 40 درصد دیگر وارد می شود.
محمد برزگری با بیان اینکه خوزستان رتبه نخست کشور از نظر سطح زیرکشت ذرت را دارد گفت:محصول ذرت بهاره و پائیزه در 100 تا 120 هزار هکتار از زمین های کشاورزی خوزستان کشت می شود که کشت ذرت پائیزه دانه ای و علوفه ای بیشتر است.
این محقق کشاورزی دستیابی به 2 هیبرید جدید ذرت دانه ای و علوفه ای را از جمله دستاوردهای امسال مرکز تحقیقات کشاورزی صفی آباد عنوان کرد و افزود: از مشکلات خاصی که در کشت ذرت وجود دارد این است که به دلیل اینکه ذرت در تناوب با گندم کشت می شود نیاز است که ارقام ذرت را 'متوسط رس' کشت کنیم تا هم بتوانیم ذرت را به موقع برداشت کنیم و هم گندم در تاریخ مناسب کاشته شود.
وی اظهارکرد: ارقام موجود ذرت دیررس هستند که این امر باعث می شود برداشت ذرت با تاخیر انجام شود و گندم که محصول بعدی کشت است باتاخیر کشت شود که این امر باعث هم کاهش کیفیت محصول ذرت، و هم کاهش عملکرد گندم به دلیل تاخیر در کشت را در پی دارد.
برزگری اضافه کرد:از سال 78 شروع به اصلاح ذرت برای رفع این مشکل کردیم و در سال 90 یک رقم جدید ذرت متوسط به نام کارون 701 معرفی کردیم که در آئینی با حضور رئیس جمهوری وقت از این محصول رونمایی شد.
وی گفت:امسال نیز به 2 هیبرید ذرت علوفه ای و دانه ای دست یافتیم که نسبت به رقم پیشین 10 روز زودتر می رسد و برای اقلیم گرمسیری ایلام، جنوب کرمانشاه، لرستان ، جیرفت کرمان، جنوب فارس و خوزستان مناسب است و عملکرد ذرت دانه اش آن ظرفیت 10 هزار و 500 کیلوگرم و عملکرد تولید بذر هیبریدی آن نیز حدود سه تن در هکتار است.
این محقق کشاورزی بیان کرد: ارقام وارداتی بذر ذرت به دلیل حساسیت به گرما امکان تولیدشان در خوزستان نیست اما این بذر توان تولید را دارد.
وی اشتغالزایی فراوان در منطقه را از دیگر ویژگی های تولید این بذرهای هیبریدی دانست و گفت:برای عملیات تولید بذر کارگران زیادی در شرکت های کشت و صنعت نیاز است و پروسه فراوری بذر را می توان در خوزستان فعال کرد.
برزگری رقم دانیال 690 را رقم بذر هیبریدی ذرت علوفه ای معرفی شده اعلام کرد و افزود: گروه داوران پارسال از مزارع این بذرها دیدن کردند و اکنون در حال بررسی گزارشات هستند که در نیمه نسخت امسال دفاع خواهد شد و رقم جدید برای خوزستان معرفی خواهد شد.
وی به بیان ویژگی های رقم علوفه ای بذر هیبریدی پرداخت و گفت:این ذرت ارتفاع بوته بالاتری دارد و عملکرد علوفه ای تر این ذرت آن 55 تن است که یک رکورد محسوب می شود ضمن اینکه والدین این بذر در مرکز تحقیقات کشاورزی دزفول اصلاح شده و امکان تولید این بذر در این مرکز وجود دارد و می توان جایگزین رقم های قبلی شود.
وی افزود:اصلاح این بذرها حاصل تلاش یک تیم تحقیقاتی با مسئولیت بنده و تلاش همکارانی چون دکتر نجف نژاد از کرمان، افشارمنش از جیرفت کرمان، شیخانی از کرمانشاه ،خانم قاسمی ایلامی از ایلام ،رنجبر از مرکز تحقیقات کشاورزی دزفول و سایر همکاران در شوشتر، شوش، بهبهان، و دزفول است که در زمینه سازگاری این رقم و مقایسه با رقم شاهد تلاش کردند و برتری بذرهای جدید را به اثبات رساندند.
وی با نشان دادن لاین هیبرید ذرت مادر این بذر جدید بیان کرد: هم اکنون ذرت رقم 704 توسط کشاورزان استفاده می شود که چون والدین این بذر با شرایط اقلیمی خوزستان سازگار نیستند امکان تولید این بذر در این استان وجود ندارد در حالی که والدین رقم های جدید با شرایط موجود سازگاری دارند و تکثیر می شوند.
این محقق کشاورزی با بیان اینکه این کار تحقیقاتی که بیش از هفت سال در 2 نوبت کشت سالیانه حاصل شده است اظهار امیدواری کرد: با ثبت این بذرها در سطح وسیع تری به کشاورزان کمک شود.

دریافت کننده: نازنین میرزایی/ انتشاردهنده:

402

کد خبر: 780660

وب گردی

وب گردی