تهران- ایسکانیوز: کارشناسان در برنامه مناظره این هفته شبکه یک سیما در خصوص مزایا و معایب گسترش تحصیلات تکمیلی در کشور به بحث و گفتگو پرداختند. مدعوین برنامه ی این هفته دکتر علی آهون منش رییس اتحادیه دانشگاه های غیر انتفاعی، دکتر سید مهدی سیدی رییس کار گروه نخبگان دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر سید حبیب الله طباطباییان دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی، دکتر مجتبی علوی فاضل معاون سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی و دکتر یدالله مهر علی زاده رییس انجمن علمی آموزش عالی ایران بودند. 


دکتر مجتبی علوی فاضل معاون سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی در ابتدای سخنان خود گفت: تحصیلات تکمیلی باید در برنامه پنجم توسعه از رشد 20 درصدی برخوردار شود.


وی ادامه داد: دانشگاه به عنوان یک واحد فعال و پویا، بخشی از حقوق اجتماعی مردم جامعه است و ادامه تحصیل، حق اجتماعی مردم محسوب می شود.


به گفته ی دکتر علوی فاضل نباید انتظار داشته باشیم دانشگاه رشد و نمو خود را به علت کند بودن رشد بخش های دیگر در جامعه آهسته کند، بلکه باید با تمام توان گسترش پیدا کند، چرا که تحصیل  یک تقاضای اجتماعی است و از این منظر ضروری است که رشد کیفی و استاندارد سازی آموزش عالی پیگیری شود.


دکتر ید الله مهرعلی زاده استاد دانشگاه چمران و رییس انجمن علمی آموزش عالی ایران در ادامه ی این برنامه گفت: یادگیری از حقوق اولیه و طبیعی انسان است و ضرورت دارد تا در این حوزه سرمایه گذاری لازم را انجام دهیم.


به گفته ی وی باید به بحرانی که گسترش تحصیلات تکمیلی به آن دچار شده است نیز توجه شایسته داشته باشیم و بررسی های لازم را صورت دهیم تا از گسترش بحران مذکور پیشگیری به عمل آوریم.


دکتر مهر علی زاده تاکید کرد: در بخش های متعددی گسترش تحصیلات تکمیلی به نفع نظام بوده است.


دکتر سید حبیب الله طباطباییان دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی از دیگر مدعوین برنامه ی مناظره ی این هفته در خصوص موضوع برنامه گفت:  گسترش آموزش عالی از زمره ی دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی است و کیفیت آن نیز قابل قبول ارزیابی می شود.


به بیان دکتر طباطباییان پیشرفت چشمگیری در حوزه های مختلف علمی کشور به طور مثال در حوزه ی هوا و فضا شاهد هستیم و این پیشروی ها را مدیون رشد کیفی آموزش عالی هستیم.


دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: در زمینه ی رشد و گسترش آموزش بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته بی تردید مشکلاتی وجود دارد و اصلی ترین آن ها عدم اشتغال دانش آموختگان است و باید سعی شود معضلات جاری برطرف گردند.


دکتر علی آهون منش رییس اتحادیه دانشگاه های غیر انتفاعی نیز در خصوص وضعیت گسترش تحصیلات تکمیلی در کشورمان گفت: رشد و توسعه تحصیلات تکمیلی در مسیر تکامل خود با مسائلی مانند اعتلا و ارتقا کیفی مواجه است.


به گفته ی آهون منش، از سال 1358 شمار دانشجویان کشور از 157 هزار تن به چهار میلیون و 400 هزار تن رسید که رشد 26 برابری را طی این سال ها نشان می دهد و در این مدت آموزش عالی در کشور از رشد کمی قابل توجهی برخوردار بوده است.


رییس اتحادیه دانشگاه های غیر انتفاعی ادامه داد: توسعه آموزش عالی در کشورمان نسبتا خوب است و در شرایطی رشد کمی 26 برابری دانشجو را در ایران داریم که این رشد در دنیا شش و نیم برابر است، با این حال رشد کیفی آموزش عالی موضوعی بسیار مم و موثر است و باید اذعان داشت که در این حوزه معضلاتی وجود دارد.


دکتر سید مهدی سیدی رییس کارگروه نخبگان دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در جریان برگزاری مناظره ی شبکه یک سیما در خصوص وضعیت تحصیلات تکمیلی کشور گفت: توسعه آموزش عالی بخشی از توسعه اقتصادی اجتماعی کشور به شمار می آید.

وی ادامه داد: میزان همراهی توسعه آموزش عالی در کشور به خصوص تحصیلات تکمیلی با توسعه اقتصادی اجتماعی را باید مورد بررسی دقیق قرار دهیم.

رییس کارگروه نخبگان دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: آن چه بسیار مهم است این است که در کشور به تربیت چه تعداد دانشجوی دکتری و فارغ التحصیل مقطع دکتری نیاز وجود دارد و رصد شود که چه برنامه ریزی هایی برای اشتغال این فارغ التحصیلان و دانشجویان صورت گرفته است.

دکتر سید مهدی سیدی ادامه داد: برای برطرف کردن مشکلات کنونی باید در زمینه ی برنامه ریزی دقیق فعالیت شود چرا که اگر برنامه نداشته باشیم حتی با کیفیت آموزش عالی نیز این امکان وجود دارد که به دلیل بی برنامگی دانش آموختگان کشور جذب دیگر کشورها شوند.

به گزارش ایسکانیوز، در این برنامه یک سؤال مطرح شد که به نظر شما انگیزه جوانان ایرانی برای گرفتن مدارک کارشناسی ارشد و دکتری چیست؟ در جواب این سؤال دو گزینه افزایش احتمال استخدام و درآمد بیشتر و همچنین کمک به شناخت و حل مشکلات کشور مطرح شد که مخاطبان برنامه رای بالایی به گزینه نخست، یعنی افزایش احتمال استخدام و درآمد بیشتر دادند. 
کد خبر: 78068

وب گردی

وب گردی