ششمین نمایشگاه اینوتکس گشایش یافت

ششمین نمایشگاه اینوتکس با حضور سورنا ستاری؛ معاون علمی و فناوری رییس جمهوری صبح امروز افتتاح شد.

به گزارش ایسکانیوز، سورنا ستاری؛ معاون علمی و فناوری رییس جمهور در مراسم افتتاح ششمین نمایشگاه اینوتکس، با اشاره به برگزاری این نمایشگاه به صورت سالیانه، گفت: در این دوره شاهد تفاوت‌هایی همچون ورود و حضور استارت‌آپ‌ها و مشارکت ایرانیان خارج از کشور در نمایشگاه هستیم.
وی با اشاره به برنامه بازگشت محققان ایرانی خارج از کشور که اکنون در حال اجرا است، گفت: تاکنون بیش از 700 محقق و فن‎آور ایرانی مقیم خارج از کشور از این برنامه استفاده کرده‌اند و در این دوره ایرانیان مقیم خارج با بیش از 40 استارت آپ حضور دارند که البته میزان استارتاپ فعال در کشور بیش از این رقم است، بنابراین شاهد حرکتی روبه‌جلو در این عرصه هستیم که نشان‌دهنده تبادل دانش و فناوری بین داخل و خارج کشور است همچنین شکل گیری راه جدیدی در ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان را شاهد هستیم.
رییس بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه تغییرات جدی در محیط کسب‌وکار در کشور بوجود آمده، گفت: در حال حاضر هر روز شاهد ورود فناوری‌های جدید توسط استارت آپ ها هستیم، استارت آپ هایی که مشغول رقابت با سیستم سنتی هستند و معمولاً در این رقابت پیروز می‌شوند که این نشان می‌دهد آینده در اختیار فناوری است.
ستاری با اشاره به حضور شرکت‌های خارجی در این نمایشگاه بیان کرد: بیش از 40 اختراع تأییدشده در این نمایشگاه ارائه‌شده است و در واقع کل اکوسیستم علم و فناوری به جزء صندوق‌های خطرپذیر در نمایشگاه به ارائه دستاوردهای خود ‌پرداخته‌اند.
وی در ادامه با اشاره به اینکه در دولت یازدهم فضای علمی دانشگاه‌ها دچار تغییر شده است، گفت: در چهار سال آینده برنامه جدیدی برای تربیت دانش‌آموزان نوآور و کارآفرین در آموزش داریم و در حوزه دانشگاهی و مراکز نوآوری دانشگاه‌ها نیز همچنان نیازمند فعالیت بیشتر هستیم تا شاهد توسعه فضای کسب‌وکار دانش‌بنیان ایجادشده بیش ار پیش باشیم. درواقع فضای کسب‌وکار در کشور متحول شده اما هنوز به فعالیت‌های گسترده‎تر نیازمندیم.
ستاری در ادامه خاطر نشان کرد: دولت دوازدهم قطعاً استراتژی‌های توسعه محیط کسب‌وکار و اصلاح آن را در برنامه دارد و اگر این مشکلات رفع و سایه اقتصاد نفتی از آن برداشته شود قطعاً اقتصادی متکی بر حوزه دانش‌بنیان خواهیم داشت.
معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور درباره چشم‌انداز چهارساله آینده حوزه علم و فناوری کشور نیز گفت: قطعاً در 4 سال آینده تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان و کارآفرینان این حوزه چندین برابر می‌شود و ظرف چهار سال آینده بزرگ‌ترین شرکت‌های ما متشکل از استارت آپ‌ها هستند، همان‌گونه که در حال حاضر 5 شرکت با فروش بیش از 2 هزار میلیارد تومان مشغول فعالیت هستند، در واقع مسئله مهم ایجاد تحول در فضای کسب‌وکار است که عامل تأثیرگذار در این فضا نیروی انسانی نوآور و خلاق است و مسائل مالی در اولویت چهارم و پنجم قرار دارد. باید آموزش‌های حوزه کارآفرینی توسعه بیشتری یابد و آموزش‌وپرورش نیز نگاه جدی به این حوزه داشته باشد.

در این مراسم ستاری ضمن افتتاح نمایشگاه از غرفه ها و بخش های مختلف آن همچون پاویون استارت آپ های ایرانیان خارج کشور و پاویون استارت آپ های ایرانی بازدید کرد در این بازدید مهدی صفاری نیا رییس پارک علمی و فناوری پردیس، علی وطنی معاون توسعه فناوری معاونت علمی، محمود شیخ زین الدین معاون نوآوری و تجاری سازی فناوری، علی مرتضی بیرنگ معاون امور بین الملل معاونت علمی و پرویز کرمی دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان نیز حضور داشتند.

پنجمین نمایشگاه فناوری و نوآوری (اینوتکس 2016) به همت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و توسط پارک فناوری پردیس معاونت علمی، سوم تا پنجم خردادماه در نمایشگاه بین‌المللی تهران بر پا است.

کد خبر: 780754

وب گردی

وب گردی