محصول محور بودن در دانشگاه ها مبتنی بر تغییر سیاست های کلان کشور /دانشگاه آزاد اسلامی کارآفرین است

مخترع برتر پنجمین جشنواره فرهیختگان با بیان اینکه محصول محور بودن میتواند راه گشا باشد، تغییر سیاست های کلان راه حلی برای رفع مشکلات موجود دانست.

حامد معیری کاشانی دکتری رشته مهندسی مکانیک از دانشگاه صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی و عضو هیات علمی تهران غرب و مخترع برتر در پنجمین جشنواره فرهیختگان در گفت و گو با ایسکانیوز گفت: آنچه که دغدغه این اختراع بود بحث نیازمندی های جانبازان، معلولان و سالمندان بود که قشر کثیری از افراد این جامعه را تشکیل می دهند.

وی ادامه داد: متاسفانه محصولات موجود در بازار براع رفاع این افراد بسیار کم است بنابراین کارگروهی متشکل از اساتید و کارمندان رشته های مختلف تشکیل دادیم در گام بعد محصولات مفیدی که در بازارهای جهانی وجود داشت شناسایی و سپس از آن الگو برداری و به ترتیب الویت و نیاز بازار آن ها را دسته بندی کردیم. برخی از این محصولات نیازمند مهندسی معکوس و مکانیزم برخی از آن ها هم از پایه تغییر کرد.

کاشانی افزود: خوشبختانه چندین محصول نمونه سازی شده است که یکی از آن ها ویلچر مکانیکی است که به عنوان اختراع برگزیده در جشنواره مخترعان انتخاب شده است

وی عنوان کرد: این ویلچر به معلول و یا سالمند اجازه ایستادن، حرکت و تغییر از حالت نشسته به درازکش را می دهد. محصولات مشابه این محصول نیز وجود دارد که فرآیند داوری آن تمام شده است که تایید علمی آن ها در شرف انجام است. بعلاوه تقاضاهای خوبی برای این محصول داشته ایم که وقفه پیش آمده به دلیل حق مالکیت معنوی محصول بوده است که پس از گرفتن تاییدیه و تولید انبوه به بازار عرضه خواهد شد.

وی تصریح کرد:این امر باعث می شود که برای دانشجویان ما کارآفرینی ایجاد شود و البته یکی از اهداف دانشگاه آزاد اسلامی نیز حرکت به سمت کارآفرینی است. به این معنا که هر دانشجویی که در دانشگاه تحصیل کرده است در زمان فارغ التحصیلی روی موضوعی کار کرده باشد که بتواند زمینه کاری ایجاد کند و بعد از دانشگاه با معضل بی کاری مواجه نشود.

وی با بیان اینکه مقالات علمی در مرز دانش حرکت می کند افزود: متاسفانه شرایط کنونی صنعت کشور به گونه ای است که متاسفانه از صنعت دنیا عقب هستیم و از لحاظ خوشبینانه این موضوع می توانیم امیدوار باشیم که بازار کار بسیاری در کشورمان وجود دارد که هنوز کسی به سمت آن نرفته است.

معیری کاشانی عنوان کرد: بسیاری از مقالات امروز ما متاسفانه به این دلیل که مورد نیاز بازار نیستند و مراجعه ای به آن ها نمی شود در قفسه کتاب ها سالیان سال خاک می خورد. به همین منظور بهتر است یکی از معیار های ارزشیابی مرتبه اعضای هیات علمی و امتیاز دهی به دانشجویان با توجه به سیاست های کشورمان تغییر کند به عنوان مثال چرا اصرار داریم که مقاله ISI ما ده امتیازه و یا سه امتیاز باشد؟ در واقع باید به این سمت حرکت کنیم که مشکلات و نیاز های صنعت کشور را با توجه به نیازمندی ارگان ها و صنایع لیست کنیم، به وزارت علوم ابلاغ کنیم و تمام پایان نامه ها را در زمینه های مدنظر از افراد بخواهیم.

وی ادامه داد: محصول محور بودن در دانشگاه ها می تواند بسیار ایده آل باشد و چه بهتر می شد که در جلسه دفاع دانشجویان تحصیلات تکمیلی به جای اینکه حرف از نوآوری باشد، سوال شود که چه مشکلی از کشورمان را حل کرده ای تا امتیاز خوبی به تو دهیم؟ این نگرش در صورتی محقق خواهد شد که سیاست گذاری های کلان تغییر کند و با از دست دادن تولید مقاله به جایگاه رفیع تری در صنعت کشور با ارائه محصولات کاربردی برسیم.

200/202

کد خبر: 780755

وب گردی

وب گردی