وداع با سفیر پُرکار

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران به منظور قدردانی از زحمات سفیر اتریش در تهران در روزهای پایانی ماموریت‌اش، یک ضیافت ناهار ترتیب داد.

به گزارش ایسکانیوز؛ فردریش اشتیفت، سفیر اتریش در ایران، که از شهریور 1392 (سپتامبر 2013) ماموریت کاری خود را در تهران آغاز کرد، یکی از فعال‌ترین سفرای اروپایی در حوزه‌های اقتصادی و سیاسی بود که تلاش زیادی برای بهبود و توسعه روابط دوجانبه اتریش و ایران به ویژه پس از برجام داشت که از جمله می‌توان به حضور هیات‌های تجاری متعدد عمومی و تخصصی از مناطق مختلف اتریش در ایران اشاره کرد که اغلب این هیات‌ها در اتاق تهران با فعالان اقتصادی دیدار و گفت‌وگو داشتند.

علاوه بر این، اتریش طی مدت زمان طولانی سه ساله، میزبان گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران و غرب بود و تیم مذاکره‌کننده ایران و کشورهای 1+5 در این کشور به توافق دست یافتند. مهم‌تر این که نخستین سفر یک مقام بلندپایه اروپایی به ایران پس از رسیدن به توافق، از سوی رییس‌جمهور (سابق) اتریش در شهریور ماه 1394 رخ داد که طی آن هاینس فیشر به عنوان نخستین رهبر یک کشور اروپایی با یکی از بزرگترین هیات‌های تجاری (حدود 200 نفر از مقامات دولتی، فعالان بخش خصوصی، محققان و دانشگاهیان) به ایران آمد که تلاش‌های سفیر اتریش در ایران در این امر نیز بسیار مشهود بود.
با نزدیک شدن روزهای پایانی ماموریت چهار ساله فردریش اشتیفت، و عزیمت او به کشور چین برای ادامه ماموریت، اتاق تهران ضیافت ناهاری با حضور سفرای چند کشور دیگر از جمله هلند، مجارستان، کره‌جنوبی و هند برگزار کرد و در آن از تلاش‌های فردریش اشتیفت تقدیر کرد.
در ابتدای این دیدار رییس اتاق تهران با تقدیر از تلاش‌های سفرای حاضر در این ضیافت به ویژه سفیر اتریش خطاب به فردریش اشتیفت گفت: واقف و آگاهم که شما در طول دوران ماموریت خود در تهران کارهای بسیار بزرگی انجام دادید و این دوره چهار ساله را با موفقیت کامل به پایان رساندید.
مسعود خوانساری افزود: از نظر ما حضور چهارساله جنابعالی در مقام سفیر اتریش در ایران، فرصتی مناسب برای هر دو کشور ایجاد کرد چرا که تلاش‌های شما در راستای بهبود و توسعه روابط دوجانبه کاملا حساب‌شده و موفقیت‌آمیز بود. اگر چه در بخشی از دوران ماموریت خود با تحریم‌های ناعادلانه‌ای که علیه ایران اعمال شده بود، فعالیت‌های شما نیز به شدت محدود شده بود.
رییس اتاق تهران تاکید کرد که با وجود این محدودیت‌های فردریش اشتیفت و اغلب دیگر سفرای خارجی در ایران تلاش کردند تا برای عبور از این موانع و محدودیت‌ها، پل ارتباطی مناسب بزنند و روابط دوجانبه را در مسیرهای جدیدی هدایت کنند.
رییس اتاق تهران در پایان سخنان خود ابراز امیدواری کرد که سفیر اتریش با پیام‌های خوبی برای دولت مستقر در اتریش، تهران را ترک کند و به جانشین خود در سفارت و دیگر مقامات اتریشی، علاقمندی بخش خصوصی برای توسعه هر چه بیشتر همکاری‌های دوجانبه را اطلاع دهد.
مسعود خوانساری هم‌چنین برای فردریش اشتیفت در انجام ماموریت تازه‌اش در کشور چین نیز آرزوی موفقیت کرد.
نسبت به آینده روابط اتریش و ایران بسیار خوش‌بین هستم
در ادامه این ضیافت، سفیر اتریش نیز از همکاری گسترده و همه‌جانبه اتاق تهران به عنوان پارلمان بخش خصوصی قدردانی و از رابطه خوبی که میان بخش‌ خصوصی دو کشور شکل گرفته به نیکی یاد کرد. فردریش اشتیفت گفت: چهار سال پرمشغله را در تهران گذراندم. در نیمه دوم ماموریت من هیات‌های تجاری زیادی از اتریش به تهران آمدند که خوشبختانه اتاق تهران همواره با درهای باز و روی گشاده پذیرای این هیات‌ها بود و فضای خوبی را برای مذاکره فعالان اقتصادی دو کشور فراهم کرد.
او ادامه داد: با توجه به آنچه که در چهار سال گذشته رخ داد نسبت به آینده روابط دوجانبه اقتصادی و سیاسی میان اتریش و ایران بسیار خوش‌بین هستم و معتقدم روند فزاینده‌ای که اکنون در مبادلات تجاری دیده می‌شود ادامه‌دار خواهد بود.
اشتیفت هم‌چنین مجدد این خبر را اعلام کرد که در دو هفته آینده وزیر اقتصاد اتریش به همراه رییس بانک مرکزی این کشور و هیاتی مرکب از روسا و مقامات بلندپایه بانک‌های اتریش برای انجام مذاکرات در مورد روابط بین بانکی به تهران می‌آیند که سفری بسیار حایز اهمیت تلقی می‌شود و اثرگذاری زیادی در ادامه روند توسعه مراودات بین دو کشور دارد.
در این نشست که علاوه بر سفیر اتریش، سفرای کشورهای هلند، مجارستان، هند و کره‌جنوبی، رایزن بازرگانی سفارت اتریش و معاون امور بین‌الملل اتاق تهران نیز حضور داشتند، به انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا و مشارکت گسترده مردم نیز اشاره شد. سفرای خارجی با تبریک پیروزی دکتر حسن روحانی در انتخابات، میزان بالای مشارکت مردم ایران در انتخابات را شایسته تقدیر دانستند و از تداوم سیاست خارجی کنونی دولت در چهار سال آینده نیز ابراز رضایت کردند.
بنا بر اطلاعات موجود، حجم کل مبادلات تجاری ایران و اتریش در سال 2016 معادل 377 میلیون یورو بوده است. صادرات اتریش به کشور ما در سال 2016 با 11 درصد افزایش نسبت به سال 2015 معادل 276 میلیون یورو و صادرات ایران به اتریش در سال 2016 نیز با 524 درصد افزایش نسبت به سال 2015 معادل 101 میلیون یورو برآورد شده است.

دریافت کننده: نازنین میرزایی/ انتشاردهنده:آرش محمدی

402

کد خبر: 780801

وب گردی

وب گردی