امضای 6 قرارداد میان سازمان انرژی اتمی و پژوهشگاه دانش های بنیادی

6 قرارداد میان سازمان انرژی اتمی و پژوهشگاه دانش های بنیادی امضا شد.

به گزارش ایسکانیوز، در نشست مشترک علی اکبر صالحی، معاون رییس جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی ایران و محمد جواد لاریجانی، رییس پژوهشگاه دانش های بنیادی و همچنین دکتر همتی، استاندار قزوین 6 قرارداد دانش محور به منظور تقویت همکاری های دو جانبه در طراحی، ساخت و توسعه شتابگرهای ذرات در کشور و با هدف شتاب بخشیدن و عملیاتی نمودن طرح چشمه نور ایران موسوم به IPM با شرکت های تابعه سازمان انرژی اتمی در تاریخ 1/3/96 پیرامون ساخت کاواک مسی 100 مگاهرتز، پمپ یونی و تجهیزات وابسته، الکترومغناطیس دو قطبی، مولد فرکانس رادیویی توان بالا، محفظه های خلاء و لیزرهای پیکو ثانیه به امضاء رسید.

در این نشست که با حضور برخی معاونین و مدیران سازمان انرژی اتمی برگزار شد، دکتر صالحی ضمن تقدیر از متخصصان گمنام و بی ادعا در پروژه ملی چشمه نور ایران که یکی از بزرگترین آزمایشگاه های تحقیقاتی کشور را هدف قرار داده و این پروژه در علوم مختلف از جمله فیزیک، مواد، زیست شناسی، نانو، پزشکی و ... کاربردهای گسترده دارد و این طرح از یک شتابدهنده سینکروترون الکترون با انرژی 3 گیگا الکترون ولت و بالغ بر 30 خط باریکه پر شدت تابش ایکس تشکیل خواهد شد، قدردانی نموده و اظهار داشت این پروژه در توسعه علم در کشور و رشد علوم و فنون حائز اهمیت و باعث یک جهش علمی ویژه خواهد شد.

قراردادهای منعقده در این مرحله به ارزش حدود 90 میلیارد ریال بوده و مقرر است با همکاری های مشترک علمی و فنی بر اساس توانمندی های موجود در صنعت هسته ای تجهیزات و اجزاء مذکور با امکانات و توان داخلی و به عبارتی بومی سازی و سرلوحه قراردادن اقتصاد مقاومتی که خوشبختانه این مهم در صنعت هسته ای نهادینه گردیده، طراحی، تولید و جهت استفاده در اختیار پژوهشگاه دانش های بنیادی قرار گیرد.

این اقدامات استان قزوین را در آینده با تلاش های خالصانه و مضاعف تبدیل به یک قطب علمی، فناوری و هسته ای با در نظر داشتن ساخت و بهره برداری از اولین رودوترون صنعتی بومی در استان قزوین در 20 فروردین سال جاری، تبدیل خواهد نمود.

در ادامه لاریجانی ضمن تقدیر از تلاش های شبانه روزی دکتر صالحی و تمامی همکاران ایشان در به ثمر رساندن سامانه پرتودهی قزوین که یک اقدام منحصر بفرد با توجه به تکیه بر دانش بومی می باشد، گفت: ایده شتابگر ملی ایده ای بود که مدت ها به دنبال آن بودیم. چرا که اثرات و برکات آن در عرصه علمی بسیار زیاد خواهد بود و عملیات ساختمانی این پروژه در سال جاری آغاز خواهد شد و قزوین با هماهنگی های بعمل آمده به قطب تحقیقات و فناوری و فضایی ایده آل برای محققین و پژوهشگران منطقه تبدیل و تعداد زیادی از علوم و فنون کشور همراه با این پروژه رشد خواهند کرد و این جهش را با همکاری سازمان انرژی اتمی محقق خواهیم نمود.

همتی، استاندار قزوین نیز با اعلام پشتیبانی و حمایت همه جانبه از این پروژه، گفت: از اعتبارات استانی نیز کمک هایی به این پروژه ملی خواهیم نمود.

در پایان مهندس زارعان، دستیار ویژه رییس سازمان ضمن تقدیر از همکاری های بعمل آمده به نمایندگی از سازمان انرژی اتمی 6 قرارداد مذکور را امضاء نمود.

302/302

کد خبر: 780865

وب گردی

وب گردی