گاردین: سیاست ترامپ در قبال ایران خطرناک است

تحلیلگران غربی معتقدند شاید سخنان ضد ایرانی "دونالد ترامپ" مورد خوشایند سران سعودی قرار بگیرد؛ اما مردم آمریکا باید نگران آن باشند.

به گزارش ایسکانیوز؛ پایگاه اینترنتی گاردین در گزارشی نوشت: سفر "دونالد ترامپ"، رئیس جمهور آمریکا، به عربستان یک موفقیت بزرگ بود. سعودی‌ها با آگاهی کامل، از نقاط ضعف رئیس جمهور آمریکا بهره بردند. برای او فرش قرمز پهن کردند و جشن مفصلی برای ترامپ در عربستان برپا شد.

اما درحالیکه سخنرانی و انتقادات گسترده ترامپ علیه ایران برای میزبانان سعودی وی بسیار دلپذیر بود؛ این موضوع باید دلیلی برای نگرانی آمریکایی‌ها باشد. شاید لفاظی‌های ترامپ علیه ایران از او رئیس‌جمهوری بسازد که سیاست‌های پایه‌گذاری شده بوسیله "باراک اوباما"، رئیس جمهور پیشین آمریکا، را برهم زده و در میان جمهوری‌خواهان نیز مورد تشویق و ستایش قرار بگیرد؛ اما این مسیر خطرناک خواهد بود. ممکن است پیگیری چنین سیاستی از سوی ترامپ مفاد توافق هسته‌ای را زیر پا بگذارد، مبارزه با داعش را کندتر کرده و آمریکا را بیش از هر زمان دیگری وارد مناقشات مناطق ناآرام کند.

در واقع، زمانیکه کنگره و کاخ سفید درگیر مسائل مهمی از خدمات درمانی گرفته تا ماجرای دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا هستند، آنها بر اعمال فشار بیشتر علیه ایران، با تصویب تحریم‌های جدید و یا فروش تسلیحات نظامی به کشورهای همسایه ایران، متمرکز شده‌اند.

معمولا این مواضع بازدارنده علیه ایران به بهانه آزمایشات موشک‌های بالستیک این کشور اتخاذ می‌شوند؛ حال آنکه در توافق هسته‌ای هیچ منعی برای ادامه یافتن این آزمایش‎ها قید نشده است. مقامات آمریکایی ادعا می‌کنند آزمایشات موشکی ایران، روح توافق هسته‌ای را خدشه‌دار می‌کند.

جمهوری‌خواهان و مستاجران جدید کاخ سفید از اوباما به دلیل رویکردی "نرم" در قبال ایران انتقاد می‌کنند. آنها مدعی هستند، توافق هسته‌ای موجب شد ایران منطقه را بی‌ثبات کند. بسیاری از نمایندگان جمهوری‌خواه معتقدند در گام نخست باید توافق هسته‌ای ایران لغو شود.

سیاست‌های کابینه ترامپ که علیه ایران اتخاذ شده است، از چندین جنبه خطرناک و قابل تامل هستند. کابینه ترامپ تحریم‌های جدیدی علیه ایران وضع کرده و با نسبت دادن آن به آزمایش‌های موشکی، مدعی شده است این تحریم‌ها ناقض توافق هسته‌ای نیستند. استمرار این شیوه که تمرکز آن بر محدودیت‌های اقتصادی ایران است، آمریکا را رو در روی متحدان اروپایی قرار می‌دهد. اروپایی‌ها از برجام رضایت دارند و خواستار برقراری تعاملات تجاری بیشتر با ایران هستند؛ اما تحریم‌های آمریکا مانع از این کار می‌شود و دوستان اروپایی واشنگتن را ناراضی خواهد کرد.

گاردین در ادامه نوشت: نتایج انتخابات ریاست جمهوری ایران در روز جمعه نشان داد، مردم این کشور از توافق هسته‌ای حمایت می‌کنند و خواستار تعامل با جهان بیرون هستند. توافق هسته‌ای به نوبه خود یک توافق عالی و بدون نقص نیست؛ اما ایران را از دستیابی به سلاح اتمی باز می‌دارد و اگر توافق برهم خورد، یک عقب‌گرد بزرگ به حساب می‌آید. اگر توافق هسته‌ای لغو شود، آمریکا تنها مقصر این ماجرا شناخته خواهد شد.

به نظر می‌رسد آمریکا به دنبال متحد کردن کشورهای منطقه علیه ایران است. در سفر اخیر ترامپ به ریاض، وزیر دفاع وی در پاسخ به سوالی درباره یمن مدعی شد: ما اجازه نمی‌دهیم ایران کشور دیگری از منطقه را ناامن و بی‌ثبات کند.

آمریکا برای این منظور قرارداد چند ده میلیارد دلاری فروش تجهیزات نظامی را با عربستان امضا کرد. این حجم از تسلیحات با آنچه انصارالله یمن در اختیار دارد قابل مقایسه نیست. حتی اگر تسلیحات نظامی ایران به دست انصارالله یمن برسد، این گروه نظامی یکی از نمایندگان ایران همانند حزب‌الله به حساب نمی‌آید. هرچقدر حمایت تسلیحاتی آمریکا از عربستان بیشتر شود، حملات ریاض به صنعا نیز بیشتر خواهد شد و بر بحران انسانی یمن نیز دامن می‌زند.

پرداختن به مقابله با ایران در یمن و یا هرجای دیگر، مبارزه با داعش در سوریه را نیز با مشکل مواجه می‌کند. سوریه یکی از معدود مناطقی است که اهداف آمریکا و ایران در آن با یکدیگر مشترک است. حتی ممکن است نیروهای آمریکایی که در عراق یا برخی مناطق دیگر مستقر هستند نیز به دلیل تقابل با ایران به خطر بیفتند.

گاردین در پایان این گزارش نوشت: باوجود اظهارات ترامپ در ریاض، هنوز به نظر نمی‌رسد او و جمهوری‌خواهان کنگره سیاستی منسجم در قبال ایران داشته باشند. میل به اعمال سخت‌گیری بیشتر علیه ایران در مقایسه با دوران اوباما، قابل درک است؛ اما کابینه ترامپ در حال به خطر انداختن توافق هسته‌ای بوده و منافع آمریکا در منطقه را نادیده گرفته است. بعید به نظر می‌رسد این نوع استراتژی به پیروزی منتهی شود.

306/300

کد خبر: 780883

وب گردی

وب گردی