تجلیل از خلبانان و کارکنان شرکت کننده در عملیات آزادسازی خرمشهر

به مناسبت سالروز آزادسازی خرمشهر، صبح امروز در ستاد نیروی هوایی ارتش، از خلبانان و کارکنان فنی شرکت کننده در عملیات بیت المقدس و خانواده معظم شهدا تجلیل بعمل آمد.

به گزارش ایسکانیوز، در این مراسم که با حضور امیر سرتیپ خلبان علیرضا برخور جانشین فرمانده نیروی هوایی، امیر سرتیپ حلبان نصیرزاده معاون هماهنگ کننده و معاونین و کارکنان این نیرو در میدان صبحگاه ستاد نیروی هوایی برگزار شد، از پیشکسوتان و نقش آفرینان عملیات آزاد سازی خرمشهر تجلیل شد.

در این مراسم، امیر سرتیپ دوم خلبان بازنشسته ناصر ادراکی از خلبانان و پیشکسوتان هشت سال دفاع مقدس با اشاره به نقش ارزنده نیروی هوایی ارتش در عملیات بیت المقدس گفت: نیروی هوایی ارتش حقیقتاً در عملیات آزاد سازی خرمشهر نقش بی بدیلی ایفا کرد و بدون حضور گسترده این نیروی الهی، آزادسازی خرمشهر امری بسیار دشوار بود.
وی با بیان اینکه حمله به اچ3 سرآمد عملیات های هوایی دنیاست افزود: نیروی هوایی علاوه بر عملیات های اختصاصی خود، در تمامی عملیات های اجرا شده توسط نیروهای زمینی و دریایی نقش پشتیبانی کننده و شناسایی داشته و حضور موثر این نیرو موجب پیروزی عملیات ها می شد.
امیر سرتیپ دوم ادراکی در پایان به بیان خاطراتی از عملیات بیت المقدس پرداخت.
در پایان این مراسم از 10 نفر از نقش آفرینان، خانواده معظم شهدا و ایثارگران عملیات بیت المقدس تقدیر شد.
گفتنی است در عملیات آزادسازی خرمشهر، جنگنده های ایران، بارها مواضع دفاعی دشمن را در محورهای مختلف در هم کوبیدند و باعث تسریع حرکت رزمندگان اسلام به سمت خرمشهر شدند.
در این عملیات بزرگ، نیروی هوایی ارتش با 890 سورتی پرواز با جنگنده های F-5E و F-4E وF-14 آسمان خرمشهر را پوشش داد و 847 سورتی پرواز با C-130 و B747 برای ترابری و سوختگیری هوایی انجام و 20849 نفر مجروح را حمل کرد.
همچنین 48000 پوند مهمات توسط جنگنده‌های F-4D/E و F-5Eمصرف شد که در نوع خود بی‌نظیر بود.
از دیگر اقدامات تأثیرگذار نیروی هوایی ارتش در این عملیات، ترابری 6000 نفر از نیروهای ویژه کلاه سبز ظرف یک شب از مشهد به پایگاه امیدیه و انهدام پل مواصلاتی عراق به خرمشهر بود که موجب اسارات هزاران عراقی شد.

خبرنگار و منتشرکننده: راضیه فراهانی

کد خبر: 781015

وب گردی

وب گردی