واکنش سازمان سینمایی به یک ادعا/ بد اخلاقی رسانه ای در قالب انتشار اخبار کذب کمکی به سینما و فرهنگ ایران نمی‌کند

سازمان سینمایی به ادعای خبرگزاری «تسنیم» واکنش نشان داد.

به گزارش ایسکانیوز، یکم خرداد ماه گزارشی در خبرگزاری تسنیم منتشر شد که در آن انتشار غیرقانونی فیلم «گشت 2» به کارگردانی سعید سهیلی را به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت می دهد. در بخشی از این گزارش آمده است: این ماجراها چندان پیچیده نیست. انتقاد یک هنرمند از وزیر دولتی این بار خیلی گران تمام شد. باید بررسی کرد که نسخه قاچاق فیلم را دقیقا چه‌کسی لو داده است؟
حال روابط عمومی سازمان سینمایی نسبت به این ادعا واکنش نشان داده و متنی را منتشر کرده است، در متن این مطلب، آمده:

خبرگزاری محترم تسنیم

باسلام
احتراماً؛ پیرو خبر منتشره در آن خبرگزاری به تاریخ 1/3/96 شماره خبر 1416215 مبنی بر دلالت انتقاد سعید سهیلی کارگردان محترم سینمای ایران بر قاچاق فیلم گشت2، ضمن تکذیب خبر آن خبرگزاری محترم، نکات ذیل جهت انتشار طبق قانون مطبوعات تقدیم می‌گردد.
1) بر خلاف مطلب منتشر شده در خبرگزاری تسنیم به هیچ عنوان ارتباطی بین قاچاق نسخه فیلم "گشت 2" با اعتراض آقای سعید سهیلی نویسنده و کارگردان آن نسبت به اظهارات جناب آقای دکتر صالحی امیری وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی وجود ندارد. در همه رسانه‌ها منعکس شده است که ذینفعان فیلم اعلام کرده‌اند که منشا قاچاق فیلم واحد بازرگانی صدا و سیما بوده است.
2) پس از مطلع شدن از قاچاق فیلم، کمیته صیانت از آثار سینمایی به وظایف ذاتی خود در پیگیری حقوق سینماگران ایران عمل کرده که گزارش آن از طریق موسسه رسانه‌های تصویری منتشر می‌شود.
3) بد اخلاقی رسانه ای در قالب انتشار اخبار کذب کمکی به سینما و فرهنگ ایران نمی‌کند. سازمان سینمایی به هر دلیل و از هر منبعی که فیلم‌های سینماگران ایران مورد هجوم قرار گیرد. وظیفه خود می‌داند که در کنار صاحبان فیلم و خانه سینما، پی‌گیر حقوق حقه آنان باشد و انتظار داشت آن خبرگزاری محترم نه تنها از انتشار تهمت به وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی در قالب خبر خودداری کند، بلکه پی‌گیر حقوق سینماگران باشد.
4) رابطه وزیر محترم و هنرمندان گرامی به ویژه سینماگران رابطه‌ای گفتمانی، تعاملی است. چنانکه سوءتفاهم پیش آمده پیرو شیطنت یکی از رسانه‌ها با عذرخواهی وزیر محترم و استقبال سینماگران و نامه رسمی خانه سینما نشان داد که این ارتباط، محکم‌تر از آن است که شیطنتی بتواند خدشه‌ای به آن وارد کند.

به گزارش ایسکانیوز، گزارش منتشر شده در خبرگزاری تسنیم در ادامه می آید: رضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به جماران رفت تا رأی خود را برای انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر در جوار بیت امام(ره) به صندوق رأی بیندازد. خبرنگاری سراغ صالحی امیری رفت و از او درباره انتخاب مردم پرسید. او هم پاسخ داد که مردم میان دو گفتمان آشتی و خشونت در حال انتخاب هستند. خبرنگار می‌پرسد که "یعنی رأی دهندگان به رقیب دولت،‌ هوادار خشونت هستند؟" این اولین گره داستان بود!

خبرنگار از وزیر ارشاد درباره حاشیه‌های حمایت یک خواننده جوان از کاندیدای رقیبِ دولت می‌پرسد. او هم می‌گوید: این ماجرا یکی از طنزهای انتخاباتی است، اگر آن کاندیدا با من تماس می‌گرفت حتماً چند هنرمند برایش می‌فرستادم.

این مصاحبه کوتاه در همان روز انتخابات به‌سرعت در نرم‌افزارهای پیام‌رسان و شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد. لحن سخنان وزیر ارشاد به‌گونه‌ای بود که انگار همه هنرمندان زیر دست او و تحت امر او ایستاده‌اند و با اشاره او،‌ سر تعظیم و ستایش فرود می‌آورند.

سخنان صالحی امیری با حاشیه‌های بسیاری همراه شد. هنرمندان به این گفته‌ها به‌شدت واکنش نشان دادند. لحن صحبت‌های آقای وزیر اصلاً به ذائقه هنرمندان خوش نیامد و یکی یکی واکنش‌ها شروع شد.


سعید سهیلی کارگردان «گشت2» همراه با سایر هنرمندانی چون رضا کیانیان و مسعود جعفری جوزانی به این ماجرا واکنش نشان داد. سهیلی خطاب به رقبای حسن روحانی گفت: چنانچه هرکدام پیروز شدید، به ما بگویید تا برایتان یک وزیر ارشاد «جور» کنیم و بفرستیم! البته بعداً پست خود را از اینستاگرام حذف می‌کند.

حدود دو ماه است که فیلم «گشت2» روی پرده سینماهای کشور است. این فیلم اکنون حدود 20 میلیارد تومان در گیشه فروش داشته است تا نامش را به‌عنوان پرفروش‌ترین فیلم سینمای ایران ثبت کند.

همه چیز آماده پایان اکران‌های گشت2 و ورود فیلم به نمایش خانگی است تا فروش جدیدی را در این قالب ثبت کند، در این میان و دقیقاً پس از انتقاد سعید سهیلی از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، نسخه قاچاق فیلم وارد فضای مجازی و به‌صورت گسترده توزیع شد. هنرمندان حالا به این اتفاق واکنش نشان داده‌اند و از مردم خواسته‌اند تا نسخه قاچاق «گشت2» را دانلود نکنند.
این ماجراها چندان پیچیده نیست. انتقاد یک هنرمند از وزیر دولتی این بار خیلی گران تمام شد. باید بررسی کرد که نسخه قاچاق فیلم را دقیقا چه‌کسی لو داده است؟

501501


کد خبر: 781089

وب گردی

وب گردی