72درصد از جامعه شهدا و ایثارگران در دانشگاه آزاد اسلامی تحصیل می کنند

مراسم بزرگداشت سالروز آزادی خرمشهر بعد از ظهر امروز با حضور دکتر علی محمد نوریان سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی و سردار بهمن کارگر رئیس سازمان حفظ و نثر آثار دفاع مقدس در دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز، سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی در این مراسم ضمن قدردانی از سردار کارگر گفت: امیدواریم این مراسم قدمی برای اعتلال فعالیت های بسیج در دانشگاه آزاد اسلامی باشد.

او با اشاره به سخنان امام خمینی و مقام معظم رهبری سالروز آزادسازی خرمشهر را به خانواده بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی و ملت ایران تبریک گفت.

دکتر نوریان ادامه داد: دانشگاه آزاد اسلامی 6 میلیون فارغ التحصیل و بیش از یک و نیم میلیون دانشجو دارد. این دانشگاه با حدود هفتاد هزار عضو هیات علمی و 30هزار کارمند خانواده ای 8 میلیونی است که به صورت مستقیم و غیرمستقیم با بیش از سی میلیون نفر از ایرانیان ارتباط دارد. وظیفه ما در این دانشگاه این است که یادآوری کنیم اگر ایثار و فداکاری جوانان در دفاع مقدس نبود امروز کشور در امنیت به سر نمی برد.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی گفت: امیدواریم جامعه دانشگاهی در لباس علم و دانش بتواند از ارزش های دفاع مقدس پاسداری کنند و در توسعه دانش اثرگذار باشند. اینگونه مراسم نیز برای شکرگذاری و تقدیر از کسانی است که خونشان را پای درخت انقلاب ریخته تا ما در امنیت و در سایه آنها زندگی کنیم. آزادی خرمشهر امروز نماد رادمردی، ایثار و اقتدار کسانی است که ما در سایه آنها در امنیت زندگی می کنیم.

دکتر نوریان افزود: جنگ ایران و عراق به دو بخش قبل از آزادی خرمشهر و بعد از آزادی خرمشهر تقسیم می شود. با فتح خرمشهر معادله غرب برابر ایران دگرگون شد. غربی ها به عراقی ها وعده داده بودند که اگر نظام جمهوری اسلامی را از بین ببرند خوزستان را به آنها خواهند داد. اما دیدیم که همگی در این موضوع شکست خوردند. جوانان کم سن و سال ما خرمشهر را آزاد کردند، بنابراین این مراسم باید هر سال باشکوه تر از سال قبل برگزار شود تا نسل جوان امروز با مفاهیم جنگ تحمیلی و دفاع مقدس آشنا شود و بداند این امنیت و آرامش نتیجه کار چه کسانی است. او با ذکر خاطراتی از زمان دفاع مقدس گفت: متاسفانه ما به عنوان مسئولان نظام نتوانستیم عظمت دفاع مقدس را انتقال دهیم. جوانان امروز ما از ارزش های آن زمان اطلاعی ندارند. ما نباید با رفتارهایمان اجازه دهیم تاریخ جنگ و فرهنگ ایثار به ویژه دانشگاه فراموش شود.

دکتر نوریان با اشاره به فعالیت های دانشگاه آزاد اسلامی برای ترویج فرهنگ ایثار گفت: یکی از کارهای دانشگاه آزاد اسلامی راه اندازی درس دفاع مقدس بود. این درس با تایید آیت الله هاشمی رفسنجانی در دانشگاه آزاد اسلامی ایجاد شد و می توان گفت در حوزه آموزش عالی دانشگاه آزاد در این مورد خط شکن است. ما همچنان باید تلاش کنیم تا رویکرد آموزشی و پژوهشی در زمینه دفاع مقدس افزایش یابد. همچنین دانشگاه آزاد اسلامی آماده است تا مبانی دفاع مقدس را به صورت دستاوردهای علمی و تئوری ترویج کنند.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی گفت: همچنین می توان برای مفهوم سازی و آشنایی بیشتر دانش آموزان نسخه ای جدید از درس دفاع مقدس را برای تدریس در مدارس سما تعریف کرد تا دانش آموزان نیز به ارزش های دفاع مقدس نزدیک شوند.

او دانشگاه آزاد اسلامی را یکی از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی خواند و گفت: دانشگاه بستری است که می تواند مقابل دشمنان کار کند. امروز 72 درصد از جامعه ایثارگران و خانواده شاهد در دانشگاه آزاد اسلامی هستند و 15 درصد از ایثارگران و خانواده شهدا در این دانشگاه تحصیل می کنند. همچنین، 560 هیات علمی عضو این دانشگاه از ایثارگران هستند. ما در دانشگاه آزاد اسلامی 245 شهید گمنام به خاک سپرده ایم و 54 یادمان شهدا ساخته ایم. همچنین، 87 یادمان شهدای دیگر در حال تکمیل داریم.

دکتر نوریان با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در رابطه با توسعه فنی و حرفه ای گفت: در نظر داریم سازمان سما به سمت رشته های فنی و حرفه ای حرکت کند و افراد تکنسین در رابطه با موضوعات مختلف تربیت کند. دانشگاه آزاد با تلاش های امام خمینی (ره)، مقام معظم رهبری و آیت الله هاشمی رفسنجانی تاسیس شده است. بنابراین می تواند در نسل فرهنگ ایثار و شهادت بسیار تاثیرگذار باشد و ما می توانیم در این دانشگاه مفاهیم آن دوران را گسترش دهیم و با تداوم بسیج و فعالیت اندیشمندان به سوی دانشگاه پژوهش محور حرکت کنیم.

او افزود: دانشگاه آزاد اسلامی از هیچ حمایت مادی و معنوی برای ایثارگران و خانواده های شهید فرو نمی گذارد و قصد دارد با توسعه نیروهای بسیج و ارتباط صمیمیانه با بنیاد به ارزش های دفاع مقدس به آموزه های دفاع مقدس با رویکرد علمی بپردازد.

دکتر نوریان در پایان گفت: دانشگاه آزاد اسلامی با توجه به منویات مقام معظم رهبری هیات های اندیشه ور و اتاق های اندیشه را نیز هم برای بسیج و هم برای عموم دانشگاه راه اندازی خواهد کرد.

کد خبر: 781145

وب گردی

وب گردی