حوزه‌های علمیه باید در عرصه فقه نظامات اجتماعی جریان‌ساز باشند

رئیس پژوهشگاه فقه نظام گفت: حوزه علمیه اگر بخواهد در استمرار انقلاب همانند ایجاد آن نقش داشته باشد باید در نظامات فقه اجتماعی ورود کند و در این عرصه جریان ساز باشد.

به گزارش ایسکانیوز، حجت الاسلام محمد حاج ابوالقاسم دولابی شامگاه چهارشنبه در مراسم افتتاحیه دبیرخانه کنگره بین المللی فقیه فقه نظام که در سالن اجتماعات مدرسه علمیه دارالشفا برگزار شد، ضمن گرامیداشت روز سوم خرداد و آزادسازی خرمشهر، افتتاح دبیرخانه کنگره فقیه فقه نظام در این روز را موجب خرسندی دانست.

وی با بیان اینکه سوم خرداد نشان دهنده این است که می‌توانیم از تمامیت ارضی در برابر دشمن دفاع کنیم و او را از کشور بیرون کنیم، گفت: امروز محاصره ما در ابعاد مختلف توسط دشمن ادامه دارد و دشمن در ساحت‌های مختلف فرهنگ، اقتصاد و سیاست کماکان ما را در محاصره قرار داده است.

این عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه هجوم دشمن به سمت ما همچنان در جریان است، افزود: مهمترین سنگر مقابله با هجمه‌ها در این عرصه حوزه‌های علمیه هستند و حوزه علمیه قم در عرصه فقه نظامات اجتماعی رسالت سنگینی را به دوش می‌کشد.

وی تصریح کرد: حوزه علمیه اگر بخواهد در متن انقلاب قرار بگیرد و همانگونه که در اصل انقلاب نقش داشت در استمرار آن نیز نقش آفرین باشد باید در نظامات فقه اجتماعی ورود کند و در این عرصه جریان‌ساز باشد.

حجت الاسلام حاج ابوالقاسم دولابی ادامه داد: بی‌تفاوتی حوزه علمیه در برابر ساحت‌های اجتماعی مورد نیاز منجر به انزوای حوزه می‌شود و لذا حوزه‌ای می‌تواند در جریان راهبری قرار بگیرد که بتواند نقش ایفا کند و تأثیرگزار باشد.

وی عنوان کرد: پژوهشگاه فقه نظام ۶ ماه قبل با هدف پیگیری فعالیت‌ها در عرصه فقه نظام، برگزاری همایش‌ها و سمینارها در این زمینه، تدوین کتب و درسنامه در حوزه‌های علمیه ایجاد شده است.

قائم مقام دبیرکل کنگره بین‌المللی فقیه فقه نظام، مهم‌ترین هدف این کنگره را تجمیع ظرفیت حوزه‌ها برای پرداختن به مسئله فقه نظام و اعطای جوایز در عرصه‌های آموزشی و پژوهشی فقه نظام دانست.

گفتنی است، در پایان این مراسم از سند و پایگاه اطلاع‌رسانی دبیرخانه کنگره بین المللی فقیه فقه نظام رونمایی شد.

200/202

منبع: مهر

دریافت کننده: ناهید سمیعی

کد خبر: 781188

وب گردی

وب گردی