کشف 52 ژن مرتبط با هوش

محققان دانشگاه آمستردام طی انجام یک پژوهش جدید موفق شدند با مطالعه بیش از 78 هزار نفر، 52 ژن را که تصور می‌شد به طور قابل توجهی با هوش مرتبط هستند، شناسایی کنند.

به گزارش ایسکانیوز، این محققان در طی یک پژوهش بسیار بزرگ بیش از 78 هزار نفر را مورد بررسی قرار داده و با اطمینان 52 ژن مرتبط با هوش را شناسایی کردند.

به گفته محققان این پژوهش، این کشف دانشمندان را در یک مسیر جذاب برای درک ریشه‌های ژنتیکی هوش قرار می‌دهد.

سالیان زیادی است که بحث بر سر موروثی بودن درجه هوش افراد وجود دارد و محققان در بسیاری از پژوهش‌ها به این نتیجه رسیدند که تأثیرات ژنتیکی بر هوش در واقع با بالا رفتن سن افزایش می‌یابد.

همچنین مشخص شد که عوامل ژنتیکی در سال‌های اول زندگی کمتر از 20 درصد بر افراد تاثیر داشته که این میزان با بالا رفتن سن افزایش یافته و در اوایل بیست سالگی به 80 درصد می‌رسد.

یک تیم بین‌المللی از دانشمندان از دانشگاه آمستردام طی پژوهشی پیشگامانه موفق به شناسایی 40 ژن مرتبط با هوش شدند که قبلا کشف نشده بود و در کنار آن 12 ژن دیگری وجود دارد که آنها پیش‌تر موفق به کشف آن شده بودند.

در این پژوهش مشخص شد که این ژن‌های کشف شده در تنظیم رشد سلول و به طور خاص در شکل‌گیری سیناپس، هدایت آکسون و تمایزات نورونی نقش دارند.

این مطالعه در مجله Nature Genetics منتشر شده است.

200/202