خشم انگلیس از درز اطلاعات حمله منچستر به رسانه‌های آمریکا

مقام‌های انگلیسی از افشای اطلاعات تحقیقات مربوط به حمله تروریستی منچستر به رسانه‌های آمریکا به شدت خشمگین هستند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری فرانسه، امبر رود، وزیر کشور انگلیس از اقدام وزارت امنیت داخلی آمریکا و سایر نهادهای اطلاعاتی انتقاد کرد.

ظاهرا هویت و جزئیات عامل حمله تروریستی منچستر پیش از آنکه مقام‌های انگلیسی تایید کنند به رسانه‌های آمریکا درز پیدا کرده است.

اندکی پس از اعتراض وزارت کشور انگلیس، نیویورک تایمز مجددا گزارش داد: مقام‌های انگلیسی و سایر رسانه‌ها تصاویری از صحنه‌های بمب‌گذاری در سالن منچستر آرینا منتشر کردند. ظاهرا این تصاویر توسط بازرسان پلیس گرفته شده بود و طبق گفته منابع وزارت کشور انگلیس، آنها آن را با همتایان آمریکایی خود به اشتراک گذاشته بودند اما به دست رسانه‌ها رسید.

یک مقام دولتی مطلع، گفت: ما نگران هستیم، چنین وضعیتی اصلا قابل قبول نیست. این تصاویر از داخل سیستم آمریکا درز پیدا کرده و برای قربانیان، خانواده‌های آنها و جامعه انگلیس پذیرفتنی نیست. این مسائل در گفت‌وگو با آمریکایی‌ها مطرح خواهد شد.

جنجال اخیر قطعا در دیدار امروز ترزا می، نخست‌وزیر انگلیس با دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا در اجلاس ناتو در بروکسل مطرح می‌شود.

دو کشور تبادل اطلاعاتی نزدیکی دارند و این جنجال در مناسبات آنها بی‌تاثیر نخواهد بود.

مقام‌های انگلیس می‌گویند که انتشار این اطلاعات به تحقیقات پلیس لطمه زده و اعتماد آنها را به همکاران خود در دستگاه‌های امنیتی آمریکا مخدوش کرده است.

تصاویر افشا شده، قطعات خون‌آلود بمبی را نشان می‌دهد که انفجار آن به کشته شدن ۲۲ نفر در سالن کنسرت "منچستر آرینا" انجامید.

این تصاویر که در نیویورک‌تایمز منتشر شده، از جمله یک باتری، چاشنی احتمالی و ترکش‌های بمب را نشان می‌دهد.

نیویورک تایمز نوشته که این تصاویر نشان می‌دهد که بمب مذکور نسبتا پیشرفته بوده است.

پیشتر هم انتشار اطلاعات مربوط به عامل حمله در رسانه‌های آمریکایی اعتراض وزیر کشور انگلیس را برانگیخته بود. او هشدار داده بود که درز اطلاعات نباید تکرار شود.

پلیس منچستر می‌گوید که در جریان تحقیقات و جستجوهای خود پیرامون حمله دوشنبه شب، ناچار شده یک انفجار کنترل شده دیگر در نقطه‌ای از شهر انجام دهد.

در حال حاضر شش نفر در ارتباط با این تحقیقات در بازداشت هستند، اما زنی که پیشتر بازداشت شده بود، اکنون آزاد شده است.

پلیس معتقد است که یک شبکه از سلمان عبیدی، مهاجم انتحاری منچستر حمایت می‌کرده است.

سازمان‌های امنیتی به این نتیجه رسیده‌اند که عبیدی بمب را خودش نساخته و در جستجوی کارگاه احتمالی هستند که بمب در آن ساخته شده است.

پدر و برادر عبیدی روز چهارشنبه در لیبی بازداشت شده‌اند.

منبع: ایسنا

303

کد خبر: 781233

وب گردی

وب گردی