گرایش تبدیل سکونتگاه‌ها به شهر در کرمان/استفاده از پتانسیل تعداد روزهای آفتابی برای توسعه استان

معاون آموزشی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی گفت: استان کرمان از 10 شهرستان در سال 85 به 23 شهرستان در سال 93 رسیده است، بنابراین در این استان گرایش و تمایل به شهرنشینی و تبدیل سکونتگاه‌ها به شهر وجود دارد.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر قاسمی در پنل‌ پیشران‌های توسعه استان (طرح آمایش) که در دفتر مرکزی جهاد دانشگاهی کرمان برگزار شد، اظهار کرد: گام‌های هشت گانه برنامه‌ریزی بر مبنای سناریو عبارت از شناخت موضوع و تصمیم اصلی، شناسایی عوامل کلیدی، شناسایی نیروهای پیشران کلیدی، طبقه‌بندی بر اساس اهمیت و عدم قطعیت و... است.

وی افزود: در استان کرمان در شمال شرق کمترین سکونتگاه‌ها و تراکم جمعیت وجود دارد، در مرکز از جنوب شرق تا شمال غرب یک محور فعال اقتصادی، اجتماعی و جمعیتی را شاهد هستیم و در غرب استان کلونی توسعه دیگری وجود دارد و این مجموعه نشان می‌دهد در سیستم کلان استان عدم تعادل و ناپایداری‌ها وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.

قاسمی با اشاره به اینکه عامل کلیدی مهم‌ترین عاملی است که روی موفقیت و شکست ما تاثیرگذار است، تصریح کرد: باید روی پیشران‌ها و عوامل کلیدی متمرکز شویم و برای رسیدن به این منظور باید به روندها توجه کنیم که نشان‌دهنده جریان قانونمندی‌های کلی بوده و در طول یک تاریخ شکل گرفته‌اند.

معاون پژوهشگاه علوم انسانی جهاد دانشگاهی گفت: درحقیقت از این روندها به عوامل کلیدی می‌توان رسید و این روندها نشان می‌دهند کدام یک از عوامل تاثیر داشته و محرک بوده‌اند، اما رویدادها در مقابل این روندها ممکن است تاریخ و پشتوانه نداشته باشند و در زمان محدود تمام شوند.

وی سپس با بیان اینکه در وضعیت استان شهرنشینی روند افزایشی داشته است، اظهار کرد: این وضعیت از 43 درصد در سال 90 به 57 و نیم درصد رسیده است، اما این سهم شهرنشینی نسبت به متوسط استان پایین‌تر است؛ به عبارت دیگر اگرچه شهرنشینی روند افزایشی داشته است، ولی نسبت به سطح ملی جمعیت روستایی‌تری داریم.

قاسمی تصریح کرد: استان کرمان از 10 شهرستان در سال 85 به 23 شهرستان در سال 93 رسیده است، بنابراین تعداد شهرهای ما رو به افزایش و روند کلی این است که گرایش و تمایل به شهرنشینی و تبدیل سکونتگاه‌ها به شهر وجود دارد.

وی افزود: هرجا که حاصلخیزی خاک بیشتر بوده، تمرکز جمعیت اتفاق افتاده است و در جاهایی که کویر و مناطق سخت کوهستانی است، جمعیت کمتر است؛ بنابراین عوامل جغرافیایی از دلایل تاثیرگذار در تراکم جمعیت استان به شمار می‌روند.

قاسمی یادآور شد: در استان کرمان تعداد آبادی‌ها در ارتفاعات بیشتر بوده، اما جمعیت سهم کمتری دارد؛ یعنی درنهایت 6.7 جمعیت در 2600 متر به بالا هستند که سه درصد جمعیت را به خود اختصاص می‌دهند.

معاون آموزشی پژوهشگاه علوم انسانی جهاد دانشگاهی با اشاره به اینکه همچنین شبکه‌ها و زیرساخت‌های انرژی و حمل و نقل در توسعه سکونتگاه‌ها و تراکم جمعیت تاثیر بسزایی داشته است، خاطرنشان کرد: استان کرمان بیشترین تعداد روزهای آفتابی را دارا است و می‌توان از این پتانسیل به عنوان پیشران و محرک توسعه استفاده کرد.

منبع: ایسنا

دریافت کننده و انتشار دهنده: پارسا فرخوی

201

کد خبر: 781362

وب گردی

وب گردی