رقبا باید باور کنند کسی که رای آورده حرمت و مشروعیت دارد

آیت الله خاتمی گفت: انتخابات تمام شد، اما باید حرمت رقبای انتخاباتی را نگه داشت، رقبا نیز باید باور کنند کسی که رای آورده حرمت و مشروعیت دارد، اما نباید منتخب محترم رقبا را دستکم بگیرد، همیشه افراطی خواندن و تندرو خواندن رقبا کار نادرستی بوده است.

به گزارش ایسکانیوز آیت الله سید احمد خاتمی در خطبه دوم نماز عبادی سیاسی این هفته جمعه تهران با اشاره به انتخابات هفته گذشته گفت: این حضور شکوهمند بیش از 41 میلیونی و 73 درصدی مایه مباهات نظام اسلامی است؛ در آمریکا و کشورهای اروپایی شرکت بین 40 تا 50 درصد است و گاهی قدری بیشتر از این است.
وی با بیان اینکه برگزاری انتخابات در ایران،مردم سالاری اسلامی است که به حاکمیت مردم سالاری می بالیم، اظهار کرد: تک تک آرایی که به صندوق ریخته شد رای آری مجدد به نظام جمهوری اسلامی بود که در تولید این حماسه رهبر معظم انقلاب نقش اول را داشتند که تشویق و هدایت کردند تا همه پای صندوق رای بیایند.
امام جمعه موقت تهران همچنین از مراجع تقلید، فرهیختگان حوزوی و دانشگاهی، صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، ناظران، مجریان و تامین کنندگان امنیت انتخابات در خلق این حماسه تشکر کرد.
آیت الله خاتمی در مورد فضای برگزاری انتخابات در قبل و بعد از انتخابات گفت: بعد از برگزاری انتخابات این قانون نانوشته دنیا است که کدورت ها کنار می رود و رقابت ها تبدیل به رفاقت ها می شود، اصلا انتخابات را با این پیام باید بپذیریم و نمی شود هر انتخابات چهار سال به دنبال خود کدورت داشته باشد.
وی ادامه داد: این با شعار به دست نمی آید با عمل بدست می آید، اینکه کسی رقیب و هوادارانشان را بعد از انتخابات فریبکار و تنش زا بنامد، با این ادبیات نه اجماع ملی و نه وحدت شکل می گیرد، اینکه بعد از انتخابات کسانی با ادبیات فضای رقابت صحبت کنند وحدت شکن و ضد اجماع ملی است و همه باید مراقب صحبت هایشان باشند.
امام جمعه موقت تهران گفت: مناظرات زنده تلویزیونی از برکات این نظام بود که باید تشکر جدی از صدا و سیما داشت، اما انتظار از این مناظره ها این بود ادب، اخلاق و حرمت نظام حفظ شود، با کمال تلخی می گویم از سوی برخی کاندیداها این ادب، اخلاق و حرمت نظام حفظ نشد، البته این رنجش دیگر فایده ندارد و این را برای انتخابات سال 1400 می گویم.
آیت الله خاتمی افزود: برخی کاندیداها یک جور حرف می زدند که اگر یک اپوزیسیون می آمد همین طور حرف می زد؛ برخی از حرف ها ناشی از برخی از حرف هایی بود که ای کاش زده نمی شد و شد، امیدواریم در انتخابات آینده تدبیر شود که این مسائل نباشد.
وی ادامه داد: در هر انتخاباتی کم و بیش تخلف داشتیم، یک تخلف گسترده و اساسی است که کل انتخابات را زیر سوال می برد که در جمهوری اسلامی چنین تخلفاتی نداشتیم.
امام جمعه موقت تهران گفت: دوم تخلفاتی است که اساس انتخابات را زیر سوال نمی برد، اما تخلف است که شورای نگهبان و دستگاه قضایی باید برخورد عادلانه داشته باشند، گزارش های تخلف این بار زیاد است. ترکیب انتخابات تغییر نخواهد کرد اما وقتی یک مسوول می گوید چهار میلیون نفر، مسوول دیگر می گوید سه میلیون نفر و مسوول دیگری می گوید یک میلیون نفر سال 12 شب به بعد نتوانستند رای دهند باید این را تحلیل کنید که چرا چنین اتفاقی افتاد؟ چون در برخی شعبه ها تعرفه ها نیامده است.
آیت الله خاتمی افزود: این موضوع باید بررسی شود، شورای نگهبان این حق الناس را مراعات کند که چرا تضییع شده و مقصرین این امر باید محاکمه و به مردم معرفی شوند.
وی ادامه داد: آقایان نگویند این ناشی از ازدحام جمعیت است، ازدحام بوده، اما چرا در جاهایی تعرفه نرفته است؟ امیدواریم شورای نگهبان این چراها را عادلانه بررسی کند و ما و همه باید تسلیم این حکم باشیم.
امام جمعه موقت تهران گفت: مراحل انتخابات ان شاء الله طی می شود و تنفیذ رهبری صورت می گیرد، وقتی این تنفیذ صورت گرفت رئیس جمهوری منتخب، رئیس جمهوری قانونی می شود و همه باید در اداره کشور به او کمک کنند.
آیت الله خاتمی افزود: انتخابات تمام شد، اما باید حرمت رقبای انتخاباتی را نگه داشت، رقبا نیز باید باور کنند کسی که رای آورده حرمت و مشروعیت دارد، اما نباید منتخب محترم رقبا را دستکم بگیرد، همیشه افراطی خواندن و تندرو خواندن رقبا کار نادرستی بوده است.
وی ادامه داد: 16 میلیون رای یا نزدیک 17 میلیون رای حجم کمی نیست، به این مجموعه تندرو و افراطی گفتن مناسب نیست. در یک کشور اسلامی زندگی می کنیم و باید حرمت رئیس جمهور منتخب حفظ شود و رئیس جمهور منتخب نیز باید حرمت کسانی را که به او رای ندادند نگه دارد و به این وسیله اجماع ملی حاصل می شود.
امام جمعه موقت تهران در ادامه به سفر منطقه ای رییس جمهوری آمریکا اشاره کرد و گفت: ترامپ در اظهاراتی گفته است ایرانی ها درگیری های قومی، تروریست و قتل عام دارند که او همه اوصاف آمریکایی ها را در مورد ایران گفته است، آمریکا است که قتل عام دارد و تروریسم صادر می کند.
آیت الله خاتمی افزود: البته ترامپ دو حرف درست نیز گفته است، یکی از آن حرف ها این بوده که گفته ایرانی ها می گویند اسرائیل باید نابود شود که ما این را گفته ایم و بازهم می گوییم، مرگ بر اسرائیل مبنای امام ما است.
وی ادامه داد: حرف درست دیگرش این است که ایرانی ها مرگ بر آمریکا می گویند، این هم درست گفته است، مرگ بر آمریکا مرگ بر سیاست های جنایت کارانه دولتمردان آمریکا است نه مرگ بر مردم آمریکا.
امام جمعه موقت تهران گفت: آمریکایی ها یک پرونده سیاه قطوری دارند که کمترین مجازات آن ها فریاد مرگ بر آمریکا است.
آیت الله خاتمی با بیان اینکه ترامپ ناتوی عربی را استارت زده است، افزود: ناتوی آنان عربی نیست، چرا که بسیاری از کشورهای عربی با آنان مخالفت کردند، ناتوی آنان جمعی از نوکرها و سرسپردگان آمریکا هستند و ناتوی عربی نیست.
وی ادامه داد: ناتوی عربی 38 سال است که شکل گرفته است، چکار می توانستند انجام دهند و ندادند؟ صدام را اینها کمک کردند، توطئه ها علیه ایران را اینها رقم زدند و این چیز تازه ای نیست. این ناتو 38 سال است که وجود دارد.
امام جمعه موقت تهران گفت: شما عملا نتوانستید کاری کنید. نه مردم و نه مسئولان جا نمی زنند، این مردم و این مسئولان به لطف خداوند مقاوم هستند.
آیت الله خاتمی خطاب به حکام منطقه وابسته به آمریکا افزود: بدانید این کار 100 درصد به زیان شما است، اولا ایران را درست بشناسید،علیه ایران مقتدر دست از پا خطا کنید، کشورهایتان زیر و رو می شود.
وی ادامه داد: بدانید سرنوشت صدام در انتظار شما است، از شما استفاده می کنند و مدت مصرفتان که تمام شد شما را دور می اندازند. با پای خود، با ریسمان پوسیده آمریکا ته چاه نروید.
امام جمعه موقت تهران گفت: نکته دیگری که در سفر ترامپ به منطقه بود، خیلی خنده دار بود که باید نام آن را طنز سال بگذاریم، گفتن اینکه عربستان مرکز مبارزه با تروریسم است خنده دار است.
آیت الله خاتمی افزود: زادگاه تروریست و مرکز صدور تروریسم، عربستان است، در آموزش و پرورش شان از اول دبستان تا آخر ترور را یاد می دهند.
وی داد: این جزو طنزهای سال است که باید بگوییم اختصاصی آقای ترامپ است، خودش قبل از اینکه به این سفر بیاید گفت ما می خواهیم گاوهای شیرده را بدوشیم و این گاو شیرده را با قرارداد 500 میلیارد دلاری دوشیدند.
امام جمعه موقت تهران گفت: گفتند اگر فلان بیاید سایه جنگ می آید، اگر فلان نیاید سایه جنگ می رود، این هم سایه جنگ است. در اولین روز بعد از انتخابات سایه جنگ آمد و این به معنای آن است که این ها با آدم ها طرف نیستند این ها با هویت نظام اسلامی ما طرف هستند.
آیت الله خاتمی افزود: همه باید هوشیار و مقاوم باشیم.
وی در ادامه در مورد جنایت اخیر داعش در منچستر انگلیس گفت: جنایتکارانی که خودشان داعش را تولید کردند، باید در دفتر گینس نوشت اینها در جنایت رکورد شکستند.
وی یادآور شد: داروها و تسلیحات شیمیایی را در زندان موصل روی زندانیان آزمایش می کنند، واقعا این ها در جنایت رکورد زدند.
وی ادامه داد: این جنایتکاران را خودتان درست کردید، ما ترور را در همه جای دنیا محکوم می کنیم، ولی داعش پروران را با صدای بلندتری محکوم می کنیم و با صدای رساتر مرگ بر آمریکا می گوییم.
امام جمعه موقت تهران گفت: مردم انگلیس هم داعش و هم دولتمردان خودشان را محکوم کنند که این جنایتکاران را پروریدند که در حال حاضر دامن خودشان را می گیرد.

تایید کننده:سرلک

کد خبر: 781432

وب گردی

وب گردی