پاسخ وزارت بهداشت به اعتراض پاتولوژیست ها درباره فلوشیپ آزمایشگاه

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: در بازبینی جدید آیین نامه دوره تکمیلی تخصصی (فلوشیپ) علوم آزمایشگاهی از افراد صاحبنظر حوزه پاتولوژی و علوم آزمایشگاهی نظرسنجی به عمل آمد و در نهایت اعلام شد.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر باقر لاریجانی با اشاره به تکلیف قانونی وزارت بهداشت برای برگزاری دوره تکمیلی تخصصی علوم آزمایشگاهی و توانمندسازی دانش آموختگان دوره های تخصصی این رشته گفت: در تنظیم آیین نامه اجرایی این قانون از نظرات صاحبنظران در گروه های مرتبط بهره برداری شده و مسلما برگزاری این دوره ها زمینه های ارتقای کیفیت خدمات در حوزه علوم آزمایشگاهی را فراهم می کند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تربیت نیروی انسانی کیفی و توانمند را یکی از اهداف مهم حوزه آموزش وزارت بهداشت برشمرد و گفت: در این راستا برنامه های تحول و نوآوری تدوین شده و در سطح کشور در دست اجرا است.

لاریجانی ارتقای توانمندی های علمی و مهارتی دانش آموختگان رشته های علوم پزشکی را یکی از اهدافی ذکر کرد که در برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی پیگیری می شود و گفت: ما ملزم هستیم باتوجه به نیازهای کشور توانمندی افراد را در زمینه های مختلف گسترش دهیم و این امر یکی از ارکان پاسخگویی در نظام سلامت است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: در این میان برخی رشته ها شرایط خاصی دارند و در قوانین مصوب سازمان های بالادستی کشور نیز بحث توانمندسازی نیروی انسانی در این رشته ها مورد تاکید قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: یکی از قوانینی که در مجلس شورای اسلامی تصویب شده قانون نحوه اداره آزمایشگاه های کشور است که بر اساس این قانون وزارت بهداشت موظف شده تا توانمندی های افرادی که می خواهند در حیطه های تخصصی این رشته فعالیت داشته باشند را با برگزاری دوره های تکمیلی تخصصی ارتقا دهد.

لاریجانی گفت: طبق قانون مذکور وزارت بهداشت مکلف شده شرایط برگزاری دوره تکمیلی تخصصی علوم آزمایشگاهی را تدوین و طی آیین نامه ای به دانشگاه های علوم پزشکی کشور ابلاغ کند؛ که این آیین نامه در سنوات گذشته بارها باتوجه به نیازهای روز نظام سلامت بازبینی و به دانشگاه های علوم پزشکی ابلاغ شده است.

وی خاطرنشان کرد: اجرای قانون مورد اشاره از سوی نهادهای مختلف نظارتی کشور مورد پیگیری و تاکید است و بر این مبنا برای رسیدن به اجماع و جلب نظر تمامی گروه های مرتبط با این قانون در بازبینی جدید آیین نامه اجرای دوره تکمیلی تخصصی علوم آزمایشگاهی از افراد صاحبنظر در رشته های مختلف از قبیل پاتولوژی، علوم آزمایشگاهی و ... به عنوان نماینده گروه های مختلف نظرسنجی به عمل آمد و با اعمال این نظرات در حال برنامه ریزی برای اجرای قانون مذکور هستیم.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه برگزاری این دوره می تواند نیاز کشور به افراد مناسب برای مسئولیت آزمایشگاهها را در شبکه ارائه خدمات سلامت کشور برطرف کند، گفت: افراد واجد شرایط مشخص شده در قانون می توانند در صورت قبولی در آزمون ورودی و گذراندن دروس تئوری و عملی در طی دوره تخصصی که توسط دبیرخانه شورای آموزش پزشکی و تخصصی و شورای آموزش علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی تعیین می شود، به ارائه خدمات در حیطه های مشخص شده بپردازند.

لاریجانی تاکید کرد: از آنجا که حفظ سلامت جامعه و همچنین ارائه خدمات سلامت توسط افراد توانمند و صاحب صلاحیت مورد تاکید است، لذا صرفا افرادی که در یکی از رشته های علوم آزمایشگاهی بالینی دارای دکتری تخصصی (PhD) و یا تخصص بوده و پس از فراغت از تحصیل دارای حداقل ۴ سال سابقه کار در رشته تخصصی خود باشند، مجاز خواهند بود در صورت قبولی در آزمون کتبی و مصاحبه وارد دوره تکمیلی شوند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر امکان تصدی مسئولیت فنی آزمایشگاه تشخیص طبی با مشارکت ۳ نفر از دارندگان مدارک دکتری تخصصی (PhD) و یا تخصص علوم آزمایشگاهی وجود دارد، اظهار داشت: بطور مسلم این افراد پس از قبولی در آزمون و طی دوره تکمیلی در نظر گرفته شده با توانمندی علمی بهتر و بالاتری به ارائه خدمات مورد نظر مشغول خواهند شد.

منبع: مهر

دریافت کننده و انتشار دهنده: پارسا فرخوی

201

کد خبر: 781433

وب گردی

وب گردی