فشار خونم بالا است، چه غذاهایی بخورم؟

شنبه 6 خرداد 1396 - 20:30
کد مطلب: 781507
فشار خون

فشار خون بالا در مورد اکثر افراد هیچ نشانه و علامتی ندارد اما صدمات جدی و آسیب‌های مزمنی را در بخش‌های مختلف بدن بوجود می‌آورد. پس حتما آن را جدی بگیرید!

به گزارش ایسکانیوز به نقل از زندگی آنلاین، این عارضه در مغز می‌تواند باعث خونریزی عروق مغزی و سکته گردد.

فشار خون بالا در چشم نیز منجر به تخریب عروق چشم و آسیب بینایی می‌گردد.

همچنین فشار خون مزمن می‌تواند باعث بروز نارسایی کلیوی شود.

سردرد، درد قفسه سینه و نفس تنگی نیز می‌توانند جزء سایر علائم فشار خون محسوب گردند.


درمان‌های رایج فشارخون

معمولا درمان دارویی برای افرادی که فشار آنها در مرز قرار داد، در نظر گرفته نمی‌شود.

کاهش سدیم رژیم غذایی، ترک سیگار، پرداختن به فعالیت ورزشی منظم و تلاش برای برقراری آرامش در طول زندگی از اقدامات درمانی غیر دارویی برای کنترل فشار خون بالا هستند.

در بعضی موارد نیز داروهای ضد فشار خون تجویز می‌شوند.

مواد غذایی مفید برای فشارخون


منابع حاوی پتاسیم و فشارخون

دریافت بیشتر منابع پتاسیم و کلسیم نیز به کاهش فشار خون کمک می کند. موز، زردآلو، انجیر، گریپ فروت، هلو و آلو از میوه‌های غنی از پتاسیم هستند.

در میان سبزی‌ها نیز سیب‌زمینی، حبوبات، بروکلی، قارچ‌ها، گوجه‌فرنگی از غنی‌ترین منابع پتاسیم هستند.

از آنجا که سبزی‌ها و میوه‌ها دارای مقادیر کمی سدیم هستند، دریافت مقادیر فراوان آنها توصیه می‌شود.

در مطالعه مقایسه‌ای که بین گیاهخواران و غیر گیاهخواران صورت گرفت مشاهده گردید که میانگین فشار خون در گیاهخواران کمتر است.

دریافت بیشتر پتاسیم در گیاهخواران باعث می‌شود تا میانگین فشار خون آنها 120/77 باشد در حالیکه در غیرگیاهخواران 147/88 است.


منابع ویتامین C و فشارخون

مرکبات، توت‌ها و سبزیحات برگی سبزرنگ از منابع خوب ویتامین C هستند.

سطح پایین این ویتامین با افزایش فشار خون مرتبط است.

مشاهده شده که مکمل یاری با ویتامین C به کاهش فشار خون در مبتلایان به فشار خون بالا و افراد سالم کمک می‌کند.

منابع محدود از سدیم و فشارخون

- مصرف ماهی تازه و یخ‌زده یا کنسرو ماهی بدون نمک به همراه ادویه‌جات و گیاهان معطر نیز مناسب است.

به جای استفاده از سس‌هایی که غالبا دارای مقدار زیادی نمک هستند می‌توان از گیاهان معطر، مرکبات و فلفل قرمز استفاده نمود.

- گیاهان ریشه‌ای، سیب‌زمینی، برنج، ماکارونی و رشته از منابع کربوهیدراتی کم سدیم هستند که باید پایه وعده‌های غذایی را تشکیل دهند.

- دانه کنجد و توفو و گیاهان برگی سبز رنگ از منابع کلسیمی کم سدیم هستند.

- سیر نیز به کاهش فشار خون کمک می‌کند.


مواد غذایی که باید پرهیز شوند

-همبرگر، سوسیس، کنسرو گوشت و سایر فرآورده‌های گوشتی پرنمک، سبزیجات کنسرو شده، سیبزمینی‌های فوری و چیپس‌های نمکی که دارای مقدار زیادی نمک هستند.

- کنسرو ماهی، ماهی دودی و ماهی‌های آماده دارای مقادیر زیادی سدیم هستند.

- سس‌ها و سوپ‌های آماده می‌توانند باعث افزایش فشار خون شوند.

- مصرف الکل با افزایش فشار خون مرتبط است و می‌تواند باعث وخیمتر شدن فشار خون گردد.


سایر اقدامات

کاهش وزن اضافه و حفظ وزن طبیعی از اجزاء ضروری هر برنامه درمانی کنترل فشار خون محسوب می‌شوند.

ترک سیگار برای جلوگیری از وخامت بیماری ضروری است.

دریافت کننده :سولماز ظریفی/ انتشار دهنده : زهره حاجیان

704/700

101 / 20
کد خبر: 781507 0 0

نظرات

1- لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب توهین‌آمیز یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران و مغایر با قوانین کشور منتشر نمی‌شود.
3- نظرات پس از تایید منتشر می‌شود.

ایسکاTV

اخبار پر بازدید

آخرین اخبار