چند حقیقت شوکه کننده درباره رژیم های عروسی!

کامل بودن تو روزعروسی، چیزیه که حتی بدبین ترین خانما هم گاهی بهش فکر می کنن. مهم نیست که مردم جامعه چقدر عوض شدن، ایده اینکه می خوام روز عروسیم به یادموندنی ترین روز عمرم باشه هنوز سر جای خودشه.


به گزارش ایسکانیوز به نقل از سایت دکتر کرمانی، با اینکه پوشیدن لباس عروس دلخواه و زیبا و خوش اندام نشون دادن جلوی فامیل و تو عکسای عروسی، انگیزه ای قوی برای خانم هاست اما رژیمای سرسختانه ای که بعضیا برای لاغر شدن بهش چنگ می زنن، می تونه باعث مشکلات جدی فیزیکی و روانی بشه.

برای اینکه بینش عمیق تری نسبت به ریشه های این اختلال قبل از عروسی پیدا کنیم، صحبتی داشتیم با خانم ماریسا پیر، روانشناس، رفتار درمان و متخصص کاهش وزن:


فشار برای بهتر جلوه کردن

بر اساس تحقیقات، درصد بسیاری از خانما، قبل از عروسی شون دست به رژیمای به شدت محدود می زنن، به این امید که به بهترین وضعیت بدنی برسن. دکتر ماریسا می گه:

” دلیلش اینه که یه خانم می خواد عکس عروسیش تا سال های سال، جلوی چشمش باشه و نشون دهنده روزی باشه که یه عروس زیبا، درخشان و خیره کننده بوده. می خوایم تا سال ها هر بار که به این عکس نگاه می کنیم، از چیزی که می بینیم لذت ببریم. علاوه بر این، چون دیگران هم توی عروسی حضور دارن، این غیر قابل تحمله که تو بهترین روز زندگی تون بقیه افراد حاضر، از شما لاغرتر و زیباتر دیده بشن. ”

تمرکز زیاد روی ظاهر، معمولا باعث می شه خانما خودشونو درگیر رژیمای به شدت محدود کنن.


راه درست ( و غلط ) رسیدن به بهترین وزن هنگام عروسی

کاهش وزن برای کسی که می خواد ازدواج کنه فوق العاده س، چون انگیزه خیلی خوبیه برای رسیدن به هدف. اگه بتونید تغییرات دائمی برای تقویت سلامتتون ایجاد کنید، کار ارزشمند و مفیدی انجام دادید.

” اگه با تغییر فرآیند فکری خودتون جلو برید خیلی عالی می شه، چون تغییر طرز فکر، نه تنها تاثیر کاری که می کنید رو دائمی می کنه بلکه روندش هم براتون خیلی آسون می شه. این یعنی متوجه بشید چه غذاهایی برای بدنتون خوبن و چه غذاهایی نه. با این حال، اگه کسی روش محدود کننده ای رو برای رسیدن به کاهش وزن انتخاب کنه ممکنه باعث خستگی خودش بشه و تو مدت زمان خیلی کوتاهی، ظاهر پوستش فوق العاده بد بشه. این کار تو بلندمدت، می تونه روی عضلات، استخوان ها، دندان ها، سیستم گوارش و حتی باروری تاثیر بذاره. ”


سلامت روان

یکی از فاکتورای اساسی که تاثیر بالایی روی سلامت روان داره مواد مغذّیه. تغذیه مناسب برای داشتن سلامت روان ضروریه. این یعنی رژیمای سخت گیرانه و محدود قبل از عروسی، نه تنها روی بدنتون تاثیر منفی می ذاره بلکه برای ذهن و روانتون هم خوب نیست.

” مغز نیاز به چربی داره. چربیا و روغنا برای مغز ضروری هستن و بدون اونا تو خطر افسردگی، ضعف تمرکز و حافظه و همچنین کج خلقی قرار می گیریم. ”

این تغییرات روانی می تونه روی روابط شما با دوستان، خانواده و حتی همسر آینده تون تاثیر بذاره.

” بسیاری از افراد، تنها راه وزن کم شده رو پرهیز از معاشرت با دیگران می دونن، یعنی دیگه مهمونی ها و شام هایی که دعوت می شن نمی رن و این برای دیگران که می خوان کنار شما شاد باشن سخته. ”

” اگه خودتون رو وادار به انجام رژیم سخت گیرانه ای کنید متوجه می شید کج خلق شدید. کج خلقی معمولا باعث جرو بحث و تنش می شه چون مقاومت در برابر وسوسه غذایی، اونم زمانی که اطرافیان همون غذا رو به راحتی می خورن خیلی سخته. متاسفانه تلاش برای کاهش وزن، خانمایی که در آستانه جشن ازدواج هستن رو طوری تحت تاثیر قرار می ده که معنای اصلی زندگی رو فراموش می کنن و نمی تونن از لحظاتشون لذت ببرن. ”


شناسایی نشانه ها

نشانه های اینکه یک نفر، مسیر ناسالمی رو به سمت کاهش وزن انتخاب کرده، عبارتند از:

وسواس داشتن به وزن
ناتوانی در آروم موندن
تلاش برای قانع کردن اطرافیان به رژیم گرفتن
کج خلقی
توقعات غیر واقع گرایانه


اگه فکر می کنید خودتون یا کسی که می شناسید، از چنین اختلال تغذیه ای رنج می بره، راهایی وجود داره که می تونید با استفاده از اون، بهشون کمک کنید. دکتر ماریسا این موارد رو توصیه می کنه:

” آروم بهشون بگید این روز جشنه و روزیه که باید اونو برای همه عمر به خاطر بسپرید. پس اگه بخوان خودشون رو درگیر وزن کنن، در واقع طعم واقعی عروسی رو نمی چشن و این روز دوباره تکرار نمیشه. عروس شاد و خندان بودن خیلی بهتر از اینه که عروس لاغر و اخمو باشید. اگه حس می کنید این وضعیت از کنترل خارجه، پس باید به یه درمانگر مراجعه کنید. مغز خیلی ساده به چیزی که میگید گوش می کنه. چون با کمی کمک می تونید پیامای غذاها رو تغییر بدید و خیلی سریع و برای همیشه تغییر کنید. ”

تقویت اعتماد به نفس برای اینکه یه عروس، از عروسیش لذت ببره و بدون به کار بردن روشای خطرناک، به اون رضایت بدنی که می خواد برسه خیلی مهمه. دکتر ماریسا می گه این ترفند ساده اما بسیار تاثیر گذاره، طوری که تونسته به خیلی از مراجعین خودش کمک کنه.

” به نظر میاد کار کوچیکی باشه اما قول میدم واقعا کار کنه. می تونیم با خودمون خیلی نامهربون باشیم، انتظارات و عواقب غیر واقع گرایانه برای خودمون بذاریم، طوری خودمونو سرزنش کنیم که هیچوقت حتی فکرشم نمی کنیم سر یکی از دوتامون چنین بلایی بیاریم. یه رژلب بردارید و روی آینه اتاقتون بنویسید: ” من مناسبم” . هر روز صبح، 10 بار این جمله رو تکرار کنید، وقتی پشت چراغ قرمز هستید، در حال مسواک زدن و هر وقتی که با خودتون تنها شدید این جمله رو تکرار کنید. ظاهر، همه چیز نیست با اینکه سالم و متناسب بودن مهمه اما اجازه ندید اینا تو روز عروسی، شما رو تعریف کنن. همین حالا هم خوب هستید! ”

دریافت کننده :سولماز ظریفی/ انتشار دهنده : زهره حاجیان

704/700

کد خبر: 781726

وب گردی

وب گردی