آشنایی با شرکت های دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی/ممنوعیت از واردات کالاهایی که توانایی ساخت آن ها وجود دارد

علی مازوجی گفت: بهترین راه کاری که محصولات داخلی می توانند به بازار راه پیدا کند این است که تولیدکنندگانی که قصد ساخت محصول کاملا ایرانی را دارند؛ تولید را بدون دخالت مواد خارجی انجام می دهند در واقع دولت و مسئولان ذی ربط اجازه واردات بی دلیل مواد اولیه دارویی را ندهند.

به گزارش ایسکانیوز، از دیرباز تا کنون، گیاهان دارویی از ارزش و اهمیت خاصی در تأمین بهداشت وسلامتی جوامع هم به لحاظ درمان و هم پیشگیری از بیماریها برخوردار بوده و هستند.در واقع این بخش از منابع طبیعی قدمتی همپای بشر داشته و یکی از مهمترین منابع تأمین غذایی و دارویی بشر درطول نسل ها بوده اند. کشور ما نیز یکی از مناطقی است که دارای طیف وسیعی از گیاهان دارویی است و به کارگیری و بهره مندی از آن ها در صنعت، تولید درو، مواد خوراکی و غیره می تواند زمینه تجارت داخلی و حتی در مواردی واردات را برایمان به همراه آورد.

خوشبختانه در این راستا دانشگاه آزاد اسلامی توانسته است با هم فکری و همکاری محققان و پژوهشگران داخلی به ساخت و تولید محصولاتی دست پیدا کند که علاوه بر خودکفایی بتواند موجبات رشد و ارتقای علمی کشور را فراهم آورد. به همین منظور با یکی از پیشگامان عرصه زیست شناسی گیاهی به گفت و گو نشستیم.

دکتر علی مازوجی دانشیار پایه پانزده زیست شناسی گیاهی و مدیر عامل شرکت ترانه های شفا بخش طبیعت مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی با معرفی 4 محصول این شرکت در گفت و گو با ایسکانیوز گفت: تمامی این محصولات با بهره گیری از یک گیاه دارویی خودرو ساخته شده که در شمال ایران یافت می شود است به این ترتیب که دو محصول از چهار محصول به شکل کرم و مابقی کپسول و دمنوش است.

وی ادامه داد: این محصولات در کشورهایی مانند آمریکا، اروپا و هند تولید می شود اما در کشور ما برای نخستین بار است که به روش مهندسی معکوس موفق به ساخت نمونه هایی صد در صد ایرانی شدیم.

مازوجی یادآور شد: گیاهی که این داروها از آن ساخته شده است یکی از پرخاصیت ترین گیاه های جهان بوده که در برطرف کردن مشکلات پوستی، ترمیم سلول های عصبی و دادن حیات دوباره به این سلول ها نقش بسزایی داشته و به طورکلی محصولات به دست آمده از این گیاه نقش موثری در درمان زخم های معده و کاهش اضطراب در انسان دارد.

وی افزود: اولین محصول ما به شکل کرم بوده که در کاهش طول درمان زخم موثر است و زمان برداشتن آثار زخم از روی پوست را به 1/3 کاهش می دهد.بعلاوه نقاط تیره باقی مانده از آکنه ها را از بین برده و می تواند باعث کاهش عمق چروک های پوستی شود.

مدیر عامل شرکت ترانه های شفا بخش طبیعت در خصوص دومین محصول شرکت گفت: دومین محصول ما کپسولی با نام تجاری(supplicent) است که مکمل آن صد درصد گیاهی بوده و به دلیل داشتن عناصر مهمی مانند فسفر، پتاسیم، کلسیم و منیزیم به میزان بیش از نیاز روزانه انسان و همین طور ویتامین هایی مانند ویتامین c، ویتامین پیشتاز تیامین A و کیامین(B1 ) نقش مهمی را در افزایش طول عمر ،حفظ تندرستی و شادابی ایفا می کند.

وی خاطرنشان کرد: دمنوش گیاهی سومین محصول تولید شده در شرکت ترانه های شفا بخش طبیعت است که در کاهش اضطراب موثر بوده و عملکرد آن مشابه داروی شیمیایی دیازپام بوده و در روند یادگیری و افزایش حافظه نقش بسزایی دارد.

مازوجی از چهارمین محصول صددرصد ایرانی خود سخن گفت و ادامه داد: چهارمین محصول شرکت کرمی صد درصد ایرانی است که می تواند stretch (کشیدگی های پوستی) را پس از زایمان و همچنین چاقی و لاغری که روی پوست ایجاد می شود را بهبود بخشد.

وی ارزان بودن نمونه های داخلی را مزیتی بر استفاده محصولات مشابه داخلی دانست و تصریح کرد: این محصولات در مقایسه با محصولات خارجی ارزان تر بوده و به دلیل استفاده بیشتر مواد موثر دارویی در این محصولات تاثیرگذاری بیشتری نسبت به نمونه های خارجی دارد. بعلاوه می توان گشت و ازدیاد آن را در خود کشور انجام داد و به این ترتیب نیازی به وارد کردن اسانس و یا صاره از خارج کشور نیستیم .

مدیر عامل شرکت ترانه های شفا بخش طبیعت تبلیغ درست را یکی از عوامل موثر استقبال بازار از کالاهای داخلی دانست و گفت: اگر شرکت های داخلی موفق شرکت های نوپا را بشناسند و با آنها قرارداد ببندند و البته تبلیغات درستی از محصولات در میان مردم جابیافتد می توانیم امیدوار باشیم که استقبال بازار از کالاهای داخلی بیشتر شود.

وی در پایان اظهار کرد: بهترین راه کاری که محصولات داخلی می توانند به بازار راه پیدا کند این است که تولیدکنندگانی که قصد ساخت محصول کاملا ایرانی را دارند؛ تولید را بدون دخالت مواد خارجی انجام می دهند در واقع دولت و مسئولان ذی ربط اجازه واردات بی دلیل مواد اولیه دارویی را ندهند. ما می توانیم بسیاری از محصولات را در داخل تولید کنیم اما متاسفانه همواره راه ساده را انتخاب کرده و به جای تولید، ترجیح می دهیم به واردات روی آورده و به این ترتیب این موضوع باعث می شود محققی که تصمیم به ساخت محصولی صد درصد ایرانی را دارد دیرتر به نتیجه مطلوب برسد.
200/202

کد خبر: 781744

وب گردی

وب گردی