والدینی ایده آل برای پزشک کودکتان باشید!

شما و پزشک کودکتان هدف مشترکی دارید، اما ممکن است روش‌ها و دیدگاه‌های متفاوتی برای رسیدن به این خواسته داشته باشید.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ضمیمه خانواده روزنامه اطلاعات، برای بیشتر مادرها و پدرها بخصوص برای کودک اولشان، احساس سردرگمی وجود دارد و لحظات درماندگی گاه و بی گاه برایشان وجود دارد. راهکاری که بسیاری از آنها برای تکمیل اطلاعاتشان در زمان بیماری کودک پیش می‌گیرند پرس و جو از دوستان، خانواده و یا اینترنت است که معمولا این اطلاعات دقیق، علمی وبه روز نیست و وقتی به پزشک مراجعه می‌کنند، استرس دارند، دستپاچه می‌شوند و یا خجالت می‌کشند که همه سوالاتشان را مطرح کنند.


پزشکان اطلاعات دقیق و به روزی دارند و به راحتی می‌توانند به شما در مورد کارهایی که باید انجام دهید کمک کنند اما شاید راحت نباشند و یا نتوانند به خوبی به شما کارهایی که نباید انجام دهید را گوشزد کنند. در این مطلب که توسط پزشکان متخصص کودک تنظیم شده است شما می‌توانید با تعدادی از مواردی که آنها انتظار دارند شما به عنوان یک والد انجام ندهید آشنا می‌شوید‎.


اینترنت و اطلاعات پزشکی
زمانی که کودک شما علایم بیماری را دارد معمولا دکتر گوگل اولین کسی است که والدین نسل جدید به آن مراجعه می‌کنند. حتی با این فرض که تارنمایی که شما به آن مراجعه می‌کنید توسط یک پزشک گردانده شود، شما نمی‌توانید به طور قطع بیماری و یا مشکل کودکتان را به صورت آنلاین تشخیص دهید.
بهترین کار این است که به یک متخصص مراجعه کنید زیرا تشخیص بالینی بسیار متفاوت است و شما دانش لازم برای معاینات لازم را ندارید. خیلی از موارد والدین بعد از مراجعه به یک تارنما نگران یک بیماری خاص هستند اما بعد از مراجعه به پزشک متوجه بیماری دیگری می‌شوند. بنابراین هیچگاه بر مبنای اطلاعات آنلاین شروع به درمان خودسر کودکتان نکنید‎.


مشتریان دایمی اورژانس
علایم اورژانسی را بشناسید. شما به عنوان یک والد تازه وارد به راحتی می‌توانید دچار استرس شوید و به سرعت بترسید.
هر بیماری و یا اتفاق برای کودک شما نیاز به درمان اورژانسی ندارد. این کار باعث می‌شود اورژانس بیمارستان‌ها که تا جای ممکن باید خلوت باشد تا بتواند به بیماران اورژانسی خدمات دهند شلوغ شوند.
هر وقت که این نیاز را احساس کردید، از خودتان دوباره سئوال بپرسید که آیا واقعاً مشکل حادی برای کودک اتفاق افتاده است؟ در صورت امکان سعی کنید قبل از رفتن به اورژانس با پزشک کودکتان تماس بگیرید و موضوع را با او در میان بگذارید، شاید راهکاری ساده و یا یک راه جایگزین وجود داشته باشد و یا شاید مشکل بسیار مهم نباشد و بتوانید در زمانی مناسب به پزشک خودتان مراجعه کنید‎.


درخواست آنتی بیوتیک
این طبیعی است که شما بخواهید کودکتان به سرعت سلامتی خود را بازیابد اما آنتی بیوتیک همیشه بهترین راهکار نیست.
آنتی بیوتیک تنها برای مواردی از عفونت‌های باکتریایی مناسب است، اما بسیاری از مراجعات بخاطر بیماری‌های ویروسی است.
سرماخوردگی و یا سرفه را نمی‌توان با آنتی بیوتیک درمان کرد، این بیماری‌ها تنها با استراحت و زمان از بین می‌روند. به علاوه، مصرف زیاد آنتی بیوتیک باعث مقاومت به آنتی بیوتیک می‌شود که در آینده می‌تواند زندگی کودکتان را با مخاطراتی روبرو کند‎.


سهل‌انگاری در واکسن
با وجود عجله همیشگی والدین در زمان بیماری، بیشتر والدین واکسن را جدی نمی‌گیرند. شواهد غیر قابل انکاری برای مفید بودن واکسن‌ها برای بیماری‌های بسیار جدی برای کودکتان وجود دارد و شما باید بدانید زمان بندی واکسن‌ها دلایل علمی دارند و باید به آنها پایبند بود زیرا در غیر این صورت ممکن است اثرش ضعیف باشد و یا کودک در دوره تاخیر در مقابل بیماری آسیب‌پذیر باشد‎.‎
تلویزیون و کامپیوتر بدون برنامه‌ریزی صفحات نمایش بخش غیرقابل حذف زندگی ما شده‌اند و مانند گذشته دیگر خبری از تبلیغات منفی زیادی برای محدود کردن استفاده کودکان از تلویزیون، کامپیوتر و یا تبلت و موبایل وجود ندارد. اما شما باید مطمئن شوید که کودکتان فعالیت‌های خارج از خانه و مناسبات اجتماعی کافی دارد.
زندگی به معنی تعامل با دیگران است پس کودکتان را تشویق کنید که بجای بازی کامپیوتری و یا فرستادن پیام به دوستانش با آنها خارج از خانه بازی کند و وقت بگذراند‎.


جنگ همیشگی لباس گرم

این افسانه هیچگاه تمام نمی‌شود، اما بودن کودکتان با لباس نامناسب برای ده ثانیه، باعث سرماخوردگی او نمی‌شود پس نباید برای چنین موضوعی جنگ راه بیاندازید.
دلیل سرماخوردگی، تماس کودک با ویروس و اجرام است نه سرما. کودک شما به همه چیز دست می‌زند و بعد با دست چشمانش را می‌مالد، به بینی و یا دهانش دست میزند و این موضوع باعث سرماخوردگی اش می‌شود. دلیل اینکه در زمستان بیشتر سرما می‌خوریم این است که ما و کودکان در سرمای زمستان بیشتر در فضای بسته و کوچک با دیگران هستیم‎.‎
سهل انگاری در مراجعه دوره‌ای همه ما برنامه روزانه شلوغی داریم. وقتی احساس می‌کنید که نمی‌توانید به همه کارهایتان برسید ممکن است فکر کنید کودک شما مشکلی ندارد و شاید بهتر باشد مراجعه دوره‌ای به پزشک را کمی به تعویق بیاندازید. اما اگر شما تنها در زمان بیماری به پزشک مراجعه نکنید و به طور منظم سلامت کودکتان را بررسی کنید، بهتر می‌توانید سلامتی او را تضمین کنید.
لیست بیماری‌هایی که تشخیص به موقع آن نیاز به مراجعه منظم دارد بسیار بلند است مانند مشکلات شنوایی و بینایی، مشکلات قلبی، بیماری‌های مرتبط با فشار خون، مشکلات رشد و کژپشتی. همچنین مراجعه منظم به پزشک باعث می‌شود کودکتان با او احساس راحتی کند و در آینده بتواند راحت‌تر خودش مشکلاتش را با او در میان بگذارد‎.


گوش پاک‌کن
ممکن است فکر کنید که با تمیز کردن گوش کودکتان با گوش پاک کن، به بهداشت او کمک می‌کنید اما شما تنها دارید واکس گوش او را به داخل هدایت می‌کنید.بسیاری از مواقع کودکان با درد گوش و یا کاهش شنوایی به پزشکان مراجعه می‌کنند و دلیل آن تنها استفاده از گوش پاک کن است. راه کار مفید این است که در زمان استحمام بگذارید کمی آب به داخل گوش برود، همین کار کافی است که واکس گوش خود به خود به خارج هدایت شود‎.


وسواس دماسنج
تب برای کودکان ممکن است خطرناک باشد اما این موضوع برای نوزادان خطر بیشتری دارد. در سن‌های بالاتر اگر تب بسیار بالا نیست تنها یک علامت خطر مانند آبریزش بینی، سرفه یا درد است نه مشکل بسیار حاد‎.‎

دریافت کننده :سولماز ظریفی/ انتشار دهنده : زهره حاجیان

704/700

کد خبر: 781777

وب گردی

وب گردی