۶ ساعت تدریس اجباری مدیران مدارس ابتدایی لغو شد

یکشنبه 7 خرداد 1396 - 12:00
کد مطلب: 782076
به نام مهربانی ...

«6ساعت تدریس اجباری مدیران مدارس ابتدایی لغو شد» این خبری است که روز گذشته از زبان معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌وپرورش بیان شد. داستان ابلاغیه 6ساعت تدریس اجباری مدیران مدارس، داستان تازه‌ای نیست که به یکی، دو سال اخیر مربوط باشد. بلکه به دولت‌های قبلی برمی‌گردد که چنین ابلاغیه‌ای را از سوی وزارت آموزش و پرورش وقت به کل مدارس ارسال کردند تا مدیران در میان ساعات کاری خود 6ساعت تدریس در هفته به دانش آموزان را نیز لحاظ کنند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روزنامه صبح نو ،اتفاقی که موافقان و مخالفان زیادی را به همراه داشت. از یک سو موافقان معتقدند این 6ساعت کمک می‌کند تا مدیر از دانش‌آموزان و فضای کلاس‌ها خارج نشود و از سوی دیگر مخالفان بر این باورند که مدیر آنقدر مشغله کاری دارد که زمانی برای او نمی‌ماند تا بتواند به دانش آموزان درس هم بدهد. به همین دلیل در اکثر مدارس به شکل فرمالیته باقی می‌ماند و هیچ وقت اجرایی نمی‌شود. در این بین بیشتر معترضان مربوط به مقطع ابتدایی هستند که می‌گویند چون در دبستان هرپایه یک معلم مخصوص دارد؛ نمی‌توان تنها یک درس صرف را به مدیر مدرسه داد تا در 6 ساعت در نظر گرفته شده تدریس کند. برای همین روز گذشته اعلام شد اجبار 6 ساعت تدریس برای مدیران مدارس ابتدایی لغو شده است. در همین زمینه با یک مدیر دبستان به گفت و گو پرداخته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

۶ ساعت تدریس اجباری مدیران مدارس ابتدایی لغو شد


معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش از لغو 6 ساعت تدریس هفتگی اجباری مدیران مدارس ابتدایی خبر داد. خانم رضوان حکیم‌زاده در این باره گفت: «جلسات متعددی با مدیران استان‌ها داشتیم و لغو تدریس اجباری 6ساعته جزء مطالبات اصلی آنها بود که با پیگیری‌های انجام شده وزیر آموزش و پرورش دستور داد مرکز منابع انسانی ابلاغیه‌ای به ادارات کل استان‌ها مبنی بر اختیاری بودن این 6ساعت تدریس ارسال کند. اجباری بودن این ساعات تدریس، مشکلات عدیده‌ای را ایجاد می‌کرد نخست آنکه دروس واگذار شده به مدیران به علت مشغله آنها به حاشیه می‌رفت و اهداف یادگیری مورد توجه نبود. دوم آنکه با توجه به کثرت وظایف مدیران به خصوص در مدارس پر جمعیت اختلالاتی در امر نظارت و راهبری بوجود می‌آمد.» معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به اینکه آیا با لغو 6ساعت تدریس اجباری، مشکلی در تأمین نیروی انسانی به وجود می‌آید یا خیر، گفت: «مشکلات مربوط به نیروی انسانی در دوره ابتدایی به اجرای طرح 3-3-6 بر می‌گردد که در آن زمان بدون در نظر گرفتن منابع انسانی موجود اجرا شد. اکنون با توجه به تمهیدات در نظر گرفته شده مشکلات ناشی از کمبود نیروی انسانی تعدیل شده اما باید توجه داشت هدف اصلی یادگیری دانش آموزان است و نه پرکردن ساعات خالی. البته مطمئن هستیم مدیران با تدابیری که خواهند داشت از جمله مدیریت بهینه منابع انسانی موجود، این خلأ را به شکل مناسبی پوشش می‌دهند.»

آیا یک مدیر فرصت تدریس 6ساعت در هفته را دارد؟


انجام اموری مانند دریافت بخشنامه‌ها و پاسخگویی به آن‌ها، ارباب‌رجوع، دانش آموزان، والدین آنها، کارهای فیزیکی مدرسه، معلمان و مشکلات آن‌ها و بازدیدهای کلاسی و رسیدگی به دانش‌آموزان مشکل دار از قبیل دانش‌آموزان دیرآموز، دانش آموزان بی‌سرپرست یا بدسرپرست، دانش آموزان بی‌بضاعت، دانش آموزان اتباع، دانش‌آموزان دارای مشکلات رفتاری، سرویس ایاب و ذهاب دانش‌آموزان و نظارت بر سرویس‌ها، حضور درجلسات اداری و آموزشی اداره، شورای دبیران، شورای مدرسه، شورای مالی و انجمن اولیا و مربیان، ثبت تمام اطلاعات دانش آموزان در سامانه ستاد، سیستم دانا و دیگر کارهای روتین و... از جمله مشغله‌هایی است که گفته می‌شود معمولاً در طول سال وقت یک مدیر مدرسه را می‌گیرد. با وجود آنکه ابلاغ 6ساعت تدریس مدیر مدرسه در هفته به منظور صرفه جویی در نیروی انسانی صورت گرفت؛ اما گفته می‌شود با توجه به مشغله‌های یاد شده صدور این ابلاغیه بدون توجه به معضلات ناشی از اجرای این طرح صادر شده است. چراکه به عنوان مثال وقتی مدیری که مسوولیت دبیری فیزیک را نیز عهده دار است دیگر توانایی رسیدگی به امور مدرسه را ندارد و بخشی از زمان او برای تدریس و رسیدگی به امور کلاسی که دارد صرف می‌شود. این در حالی است که برخی این موضوع را کم‌کاری از سوی مدیر مدرسه می‌دانند و می‌گویند که یک مدیر در طول هفته فرصت تدریس را پیدا خواهدکرد.


مدیران زیادی به دلیل مشغله کاری این ابلاغیه را اجرا نمی‌کنند


آقای قاسم آذری، مدیر یکی از دبستان‌های ابتدایی تهران دراین زمینه می‌گوید: «این داستان برای امروز و دیروز نیست و سال‌های سال است این ابلاغ به مدیران مدارس مقاطع مختلف داده شده است. به ویژه در سطح تهران به مدیران تأکید شده تا این 6 ساعت تدریس در هفته را در دستور کار خود داشته باشند؛ اما عملاً این کار صورت نمی‌گیرد. چون یک مدیر درگیری‌های خودش را دارد و از یک طرف این مشغله‌ها و از طرف دیگر اجرا نشدن این ابلاغیه برای مدیران دردسرهایی را به وجود می‌آورد.» او با تأکید بر اینکه یک مدیر مدرسه باید بتواند مدرسه‌ای با 20-10کلاس را مدیریت کند و این کار ساده‌ای نیست گفت: «6ساعت کلاس در هفته و رسیدگی به اوضاع مدرسه‌ای با 20-10کلاس واقعاً درگیری‌های خاص خود را دارد و خیلی دشوار می‌توان آنها را سامان داد. مثلاً در زمان‌هایی که بازرس به مدرسه می‌آید مدیر مجبور است کلاس را ترک کند و کلاس بی‌معلم می‌ماند. یا مجبور است در طول روز خارج از مدرسه باشد و به اداره یا مکان‌های دیگر برود تا به امور مدرسه بهتر رسیدگی کند. یا ساعاتی را با اولیای دانش آموزان بگذراند. این مسوولیت ها واقعاً سخت و طاقت فرساست.» این مدیر مدرسه با بیان اینکه مشکلات آنها را برآن داشت تا اعتراض خود را بارها اعلام کنند گفت: «به دلیل همین مشکلات بارها جلسات متعددی برپا شد و خواستار این بودیم اگر امکان دارد این ابلاغیه را یا لغو یا اختیاری کنند. حالا طبق بخشنامه جدیدی که صادر شده برای مدارس ابتدایی این 6ساعت تدریس را اختیاری کرده‌اند.»

معلمان ابتدایی در هر پایه یک نفر است مدیر چه درسی تدریس کند؟


به گفته آذری یکی از دلایلی که این طرح برای مدیران دبستان لغو شده چون معلمان هر پایه یک نفر است و تمام دروس را همان یک معلم تدریس می‌کند: «اکثر دبستان‌ها به دلیل آنکه تک معلم است و تمام دروس را همان یک معلم تدریس می‌کند یک مدیر چه درسی را می‌خواهد تدریس کند؟ ریاضی؟ علوم؟ ادبیات؟ ممکن بود بعضی وقت‌ها یک مدیر هدیه‌های آسمانی یا قرآن را تدریس کند؛ اما در هر صورت کار ساده‌ای نیست. این در حالی که است که در دبیرستان مدیر مدرسه می‌تواند یک درس خاص را در کل مدرسه انتخاب کند. مثلاً عربی یا فیزیک یا... درس دهد. معلمان هم در دبیرستان‌ها متعددترند و می‌توانند برنامه خود را با برنامه معلم‌ها تنظیم کنند، اما در دبستان این موضوع مشکلات خاص خودش را دارد.»

این طرح هم خوب است هم بد


او در پاسخ به اینکه آیا لغو این طرح برای مدیران دبستان خوب است یا بد گفت: «از یک جهت بهتر شد چون مدیر واقعاً درگیر کارها و مسائل دیگر است و این 6 ساعت خیلی از وقت مدیر را می‌گرفت. الان که اختیاری شده شاید مدیر بهتر می‌تواند تصمیم بگیرد چه ساعتی درس دهد. درس‌هایی مانند اجتماعی، مهارت‌های زندگی و... را مدیر می‌تواند راحت‌تر بپذیرد و برنامه کلاس را برای معلم‌هایش بنویسد تا درگیر این مسائل نباشد. اما از یک طرف هم می‌تواند منفی باشد. چون مدیر وقتی در کلاس حاضر می‌شود اول از همه از دنیای تدریس خارج نمی‌شود، دوم اینکه با شاگردان، مشکلات، دغدغه‌ها و مسائل مختلف آنها از نزدیک روبه‌رو می‌شود و سوم آنکه با دانش این موضوعات می‌تواند درباره مسائل کلان و جزئی مدرسه تصمیم گیری بهتری داشته باشد.»

مدیر در عمل باید یک معلم هم باشد اما...


آذری در پایان تأکید کرد: «زمانی که این قانون ابلاغ شد با این هدف بود تا مدیر از وضع کلاس‌ها آگاه باشد. یعنی مدیر در عمل یک معلم هم باشد. چون یکی از ویژگی‌های مدیر شدن این است که چند سال تجربه تدریس داشته باشد و با طی این مراحل مدیر شود؛ اما متأسفانه این اواخر یک مدیر این‌گونه انتخاب نمی‌شود. مثلاً یک نفر که شاید سابقه تدریس و معلمی هم ندارد به او ابلاغ می‌دهند از فردا مدیر فلان مدرسه است. در صورتی که آشنایی با کلاس، تدریس، روحیه یک معلم در کلاس، روحیه دانش آموزان و نحوه برخورد با آنها را به هیچ عنوان ندارد و تجربه نکرده و دانش آموز ضعیف، قوی، فعال، بیش‌فعال، افسرده و... را از هم نمی‌شناسد. برای این دسته از مدیرانی که اینچنین به سر کار می‌آیند تدریس 6 ساعت در هفته مفید است و می‌توانند با معلم و دانش آموزان بهتر ارتباط برقرار و بهتر می‌تواند معلم را هدایت کند و نقاط قوت و ضعف را بشناسد. این وضعیت برای آنها یک حسن است اما نه برای همه مدیران...»

دریافت کننده :سولماز ظریفی/ انتشار دهنده : زهره حاجیان

704/700

101 / 20
کد خبر: 782076 0 0

نظرات

1- لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب توهین‌آمیز یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران و مغایر با قوانین کشور منتشر نمی‌شود.
3- نظرات پس از تایید منتشر می‌شود.

ایسکاTV

اخبار پر بازدید

آخرین اخبار