قرارداد با خارجی‌ها در حد حرف ماند/خودروسازان دست از واردات بکشند

رئیس انجمن کارفرمایی وارد کنندگان خودرو اعلام کرد با رویه فعلی تردیدی نداریم که همکاری با خودروسازان خارجی به تولید مشترک منجر نشده و در حد حرف باقی خواهد ماند.

به گزارش ایسکانیوز، میثم رضایی رئیس انجمن کارفرمایی وارد کنندگان خودرو با بیان اینکه محصولات پژو و محصولات رنو قرار است در ایران به صورت مشترک تولید شود و خط تولید آنها به داخل کشور انتقال پیدا کند، ضمن بیان مطلب فوق گفت: در حال حاضر چیزی به عنوان سی.کی.دی وجود ندارد و این محصولات به‌صورت فول از خارج وارد کشور می‌شوند و حتی به میزان ۵ درصد هم ساخت برای آنها رخ نداده است.

وی در این خصوص افزود: قرار بود در دوران پس از برجام خودروسازان خارجی تولید مشترک را با همکاران ایرانی خود آغاز کنند و بر اساس گفته‌های مدیر عامل ایران خودرو شرط تولید مشترک ایران خودرو با شرکت‌های خارجی تامین سرمایه به صورت سرمایه گذاری ۵۰ -۵۰ خواهد بود.

رئیس انجمن کارفرمایی وارد کنندگان خودرو همچنین یادآور شد: در تولید مشترک باید براساس قانون داخلی سازی هر محصول از ۴۰ درصد آغاز و به ۶۰ تا ۸۰ درصد برسد، اتفاقی که در مشارکت با خارجی‌ها در حد حرف باقی ماند و مشکلات تولید از یک طرف و سود واردات از سوی دیگر باعث شد تا خودروساز داخلی را ترغیب کرده تا واردات را جایگزین تولید کند. در این خصوص بهرام پارسایی عضو کمسیون اصل ۹۰ مجلس با بیان اینکه خودروساز اگر قرار است دست به واردات و کارهای سود آور بزند، بهتر است وقت و انرژی خود را صرف کیفیت خودروها بگذارد.

وی با بیان اینکه واردکننده‌ها شرکت‌هایی هستند که با پرداخت هزینه‌های مربوطه مجوزهای قانونی را دریافت کرده‌اند و نباید یک رقیب خصولتی بیاید با آنها به رقابت بپردازد.

رضایی در ادامه از کاهش درآمدهای دولت و آسیب رساندن بر تولید و اشتغال در واردات خودرو توسط خودروسازان خبر داد و افزود: برای فول وارد کردن یک خودرو در کشور ۴۰ تا ۴۵ درصد حقوق عوارض گمرکی به دولت پرداخت می‌شود، در حالیکه وقتی سی.کی.دی و ساخت مشترک برای خودرو صورت میگیرد عوارضی که به دولت پرداخت می‌شود تنها ۳ تا ۴ درصد است؛ به این معنی آنکه رفتار اقتصادی درآمدهای دولت را نیز به شدت کاهش می‌دهد.

وی در ادامه تاکید کرد: ادامه روند واردات خودروهای ساخته شده از سوی خودروسازان داخلی آسیب جدی به توانمندی تولید داخل وارد می‌کند و در آینده‌ای نه چندان دور ایران به بزرگترین مونتاژکار خودرو در منطقه تبدیل خواهد شد.

رئیس انجمن کارفرمایی وارد کنندگان خودرو در پایان گفت: زمانی‌که شرکت پژو ایران را در دوران تحریم ترک کرد خط تولید پژو ۲۰۶ عملا خوابید، این درحالی بود که این خودرو سال‌ها در ایران تولید می‌شد و این بیانگر وابستگی عمده تولید این خودرو در ایران بود حالا چگونه است که طی مدت کوتاهی بدون اینکه پلت فرم خاصی در کشور ایجاد شود به یکباره برندهای مختلف پژو و رنو در داخل تولید می‌شود.

دریافت کننده: رویا ذوالفقاری انتشاردهنده:آرش محمدی

کد خبر: 782241

وب گردی

وب گردی