سیاست خارجی که دولت دوازدهم باید دنبال کند

صادق زیبا کلام، استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل سیاسی

صادق زیباکلام استاد دانشگاه تهران و تحلیل گر مسائل سیاسی در خصوص ارزیابی عملکرد سیاست خارجی دولت یازدهم و همچنین چشم انداز سیاست خارجی در دولت دوازدهم یادداشتی را در اختیار ایسکانیوز قرار داد که در ادامه از نظر می گذرد:

مسئله سیاست خارجی، چه در رابطه با دولت یازدهم و چه درمورد سایر دولت هایی که قبلا بر سرکار بوده اند به صورت تمام و کمال در اختیار دولت نیست، دولت به معنی قوه مجریه به همراه سایر قوا در سیاست خارجی کشور موثر هستند.

اما دولت به مقدار بسزایی در این سیاست موثر است. دولت یازدهم ، در واقع سیاست خارجی را که دنبال کرد، همان سیاستی بود که آقای خاتمی در دولت اصلاحات و آقای رفسنجانی در دولت سازندگی دنبال کرده بودند.

در خصوص رابطه با اتحادیه اروپا، دولت یازدهم بسیار موفق عمل کرد. این موضوع در خصوص خروج ایران از بحران هسته ای که اصولگرایان در آن هشت سال به وجود آورده بودند خیلی موثر بود و دولت یازدهم توانست کشور را از آن بحران هسته ای که اصولگرایان راه انداخته بودند خارج کند ؛ با توافق تاریخی هسته ای کشور از آن بحران نجات یافت.

این را نیز باید بگویم که دولت یازدهم در خصوص تنش زدایی با آمریکا موفق عمل نکرد. همچنین در رفع تنش با کشورهای همسایه خیلی موفق نبوده است و همان طور که شاهدش بودیم متاسفانه دشمنی ما با کشورهای همسایه در خلیج فارس، مانند عربستان، قطر، کویت نه تنها کاهش پیدا نکرده است بلکه باید بگوییم که افزایش داشته است. امیدواریم که دولت یازدهم بتواند در ادامه راهش در دولت دوازدهم، مقدار زیادی در خصوص رفع تنش با کشورهای همسایه در خلیج فارس موفق تر عمل کند.

دولت دوازدهم باید بتواند همان سیاست تنش زدایی را که دولت یازدهم در پیش گرفته بود را ادامه دهد و آن را به اتمام برساند و کار طوری نشود که تندروها بتوانند روی جمهوری اسلامی ایران تاثیر بگذارند.

راهکاری که می شود در خصوص تنش زدایی با کشورهای همسایه به ویژه عربستان پیشنهاد داد، اولین گام آن احترام به رهبران کشور عربستان است که ما به طور منظم به آنها توهین می کنیم و دشنام می دهیم. این اخلاق رویکرد مناسبی نیست، ما باید برای دشمنانمان نیز احترام قائل بشویم. راهکار از اینجا شروع می شود که آن احترامی که می خواهیم سعودی ها به ما بگذارند ما به نوبه خود همان احترام را برای سعودی ها قائل بشویم. این نکته اولی است که شروع تنش زایی بین ما و عربستان خواهد بود.

تنظیم: شایان دنیادیده/ انتشار: فاطمه سرلک

کد خبر: 782257

وب گردی

وب گردی