تخصیص یک هزار و 510 میلیارد ریال اعتبار برای نوسازی بافت های فرسوده شهری

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران از تخصیص یک هزار و 510 میلیارد ریال اعتبار نوسازی به بافت‌های ناکارآمد شهری خبر داد و گفت: با تزریق این مبلغ بحث ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی و بهسازی و نوسازی بافت‌های شهری با سرعت بیشتری دنبال می شود.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی، محمدسعید ایزدی افزود: خوشبختانه در سال 95 موفق شدیم 9 ردیف اختصاصی برای ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی و بهسازی و نوسازی بافت‌های ناکارآمد شهری تعریف و رقمی بالغ بر 6 هزار و 390 میلیارد ریال ( 639 میلیارد تومان ) را به این حوزه اختصاص دهیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این که شهرهای با شرایط حادتر اعم از مشهد، قم، شیراز و چهار شهر استان سیستان و بلوچستان در اولویت برنامه‌های بازآفرینی شهری از این اعتبار هستند، گفت: خوشبختانه با کمک مبالغ اختصاص یافته تاکنون موفق شدیم 410 پروژه به مساحت 2 میلیون و 500 هزار مترمربع فضای شهری از جمله پروژه‌های نوسازی تأسیسات، بهسازی معابر شهری، ساخت فضاهای آموزشی، بهداشتی، ورزشی، تفریحی و چند پاسگاه را در سراسر کشور فعال کنیم.
به گفته این مقام مسئول، پروژه‌های مذکور توسط نهاد مدیریت شهری تعریف و به تصویب نهادهای استانی می‌رسند و در ادامه ما نیز بر این اساس پروژه‌ها را مشخص و طی امضای توافقنامه‌هایی عملیات اجرایی را به صورت مشارکتی آغاز می‌کنیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی در این‌باره اضافه کرد: رقم تخصیص‌ یافته از سوی دولت حد اکثر 30 درصد از پروژه‌ها را تأمین مالی کرده و می‌تواند 70 درصد باقی‌مانده را از طریق شهرداری‌ها و دستگاه های مرتبط به سمت پروژه جذب کند.
ایزدی از صدور ابلاغیه جدید بانک مرکزی در خصوص سهمیه‌بندی ارائه تسهیلات نوسازی توسط بانک های عامل نیز خبر داد و گفت: بانک مرکزی طی این ابلاغیه، سهمیه 25 بانک عامل را برای ارائه 300 هزار تسهیلات نوسازی بافت‌های ناکارآمد شهری را اعلام و سایر بانک‌ها کشور علاوه بر 7 بانک دولتی را نیز وارد این حوزه کرده است.
** همکاری شرکت عمران و بهسازی با صندوق احیای بناهای تاریخی
ایزدی در پایان در خصوص همکاری این شرکت با صندوق احیا و بهره ‌برداری از بناها و اماکن تاریخی و فرهنگی کشور اعلام کرد: در قانون برنامه چهارم (بند ز ماده 114 ) به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اجازه داده شد تا موسسه‌ای تحت عنوان مؤسسه صندوق احیا و بهره‌برداری از بناها و اماکن تاریخی و فرهنگی را جهت جذب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی داخلی و خارجی در این حوزه تأسیس کند و شرکت عمران و بهسازی شهری ایران نیز در این زمینه با سازمان میراث فرهنگی همکاری خواهد کرد.
هم اکنون بیش از 130 هزار هکتار بافت فرسوده شهری در کشور وجود دارد و 19 میلیون نفر در این بافت های ناکارآمد شهری ساکن هستند و دولت در نظر دارد با برنامه ریزی مناسب بافت های فرسوده شهری را توانمند سازی کند.

دریافت کننده: محمد حمید جعفری - انتشار دهنده:

604

کد خبر: 782573

وب گردی

وب گردی