دانشجوی واحد تهران جنوب با طرحی ساده کارآفرین برتر استان تهران شد

هنوز بسیار جوان و کم سن و سال هستند، اما نامشان در شمار کارآفرینان برتر کشور قرار گرفته و در یازدهمین جشنواره کارآفرینان برتر استان تهران از آنها تقدیر شد.

به گزارش ایسکانیوز، محمدرضا قره خانی دانشجوی دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی واحد تهران جنوب و سیدبهنام ذبیحی همکار و دوست مشارالیه جوانان پرتلاشی هستند که برای فعالان بازار تولید و عرضه تخم و گوشت قرقاول رقبایی جدی محسوب می شوند. قره خانی قهرمان پرمدال رشته کاراته کشور است و در محله امامزاده حسن (ع) سکونت دارد. ذبیحی هم رفیق دیرینه قره خانی است که تجربه شغلی اش در رشته حسابداری، شم اقتصادی او را تقویت کرده است. آنها نه تنها با امکانات و سرمایه ای محدود، برای خود کار و کسبی سودآور راه انداخته، که به رونق صنعت پرورش طیور کشور هم کمک بزرگی کرده اند. در این گزارش به فعالیت های این 2 جوان کارآفرین پرداخته ایم.

ثمره تلاش و هوش اقتصادی

محمدرضا قره خانی می گوید: صنعت پرورش قرقاول در کشور ما نوپا و جوان است و حجم تقاضای تخم و گوشت آن هر روز بیشتر می شود. به عنوان مثال با آنکه ما به تولید خوبی رسیده ایم و با 150 قرقاول، روزانه بین 40 تا 100 تخم تولید می کنیم، نمی توانیم پاسخگوی تقاضای شهرستان های مختلف باشیم. ذبیحی که از 7 سال پیش به این حرفه مشغول شده، وقتی از سودآوری بالا و زحمت و سرمایه اندک این صنعت صحبت می کند، به نظر می رسد هر خام و ناپخته ای قادر است این راه را طی کند اما کسانی که در این حرفه اندک سررشته ای دارند، خوب می دانند همت بلند و کسب تجربه گام به گام او، برایش این مسیر را آسان و هموار کرده است. ذبیحی درباره فوت و فن پرورش قرقاول می گوید: این پرنده بوته زار، قادر به پروازهای طولانی نیست و بیشتر روی زمین حرکت می کند. نیاز به امکانات سرمایشی و گرمایشی خاصی ندارد و دمای منفی 12 درجه تا 50 درجه بالای صفر را تحمل می کند. بنابراین در فضای باز و محفظه های توری قابل نگهداری است. مهندس جوان جویباری حدود 500 متر مربع از حیاط منزل پدری اش را به مکان پرورش قرقاول اختصاص داده است. او می گوید: یکی از ویژگی های مهم قرقاول، مدیریت پرنده در میزان تغذیه اش است و اگر مقدار زیادی خوراک در اختیار قرقاول باشد، فقط به مقدار نیاز روزانه اش مصرف می کند. این ویژگی قرقاول لزوم سرکشی و رسیدگی به آن را کاهش می دهد و می توانیم این حرفه را به عنوان یک شغل پاره وقت پربازده در نظر بگیریم.

برنامه هایی برای فردای بهتر

بر اساس تجربیات این جوان کارآفرین، هزینه خوراک سالانه 100 قرقاول حدود 3 میلیون و پانصد هزار تومان است و درآمد حاصل از فروش تخم این تعداد قرقاول به 10 برابر هزینه خوراک می رسد. ذبیحی برای آینده شغلی اش به ترقی و پیشرفت در حرفه حسابداری می اندیشد و مصمم است که با افزایش فضای نگهداری قرقاول به یک هزار متر مربع، میزان تولیدات تخم قرقاول را گسترش دهد. قره خانی در رشته کاراته، عناوین قهرمانی زیادی دارد و پس از انتخابش به عنوان کوچک ترین و فنی ترین کاراته کار کشور، شهردار تهران از او دعوت کرد تا در افتتاح طرح های منطقه همراهش باشد. این خاطرات خوش از شهردار پایتخت باعث شده محمدرضا آرزو کند فرصتی فراهم شود تا از تجربیاتش در عرصه ورزش و کارآفرینی برای پیشرفت منطقه اش استفاده کند. او دانشجوی رشته تربیت بدنی است و دوست دارد مدیریت شهری منطقه، از توانمندی او برای کارآفرینی و توسعه ورزش شهروندی هم محله ای هایش استفاده کند.

200/202

دریافت کننده: ناهید سمیعی/انتشار: آخوندی

کد خبر: 782601

وب گردی

وب گردی