کاه وکلش؛سرمایه زمین/آن را آتش نزنید

امروزه کشاورزان پس از برداشت محصولات بویژه غلات برای آماده کردن زمین بمنظور کشت بعدی، اقدام به آتش زدن بقایا و کاه و کلش کشت قبلی می کنند تا زمین زودتر آماده شخم شود، غافل از اینکه با این کار خاک و مواد مغذی آن از بین می رود.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایرنا، آتش زدن باقی مانده محصول درو شده از اواخر اردیبهشت ماه آغاز می شود و تا میانه تابستان پس از برداشت غلات مختلف در استان گلستان ادامه دارد که این اقدام به فرهنگ اشتباهی در حوزه کشاورزی تبدیل شده و به خاک آسیب زیادی وارد می کند.
کارشناسان کشاورزی معتقدند، سوزاندن کاه و کلش بعد از برداشت محصول، میکرو ارگانیزم های خاک از جمله انواع باکتری، قارچ، جلبک و گلسنگ و همچنین مواد آلی خاک را نابود می کند و مواد مغذی زمین را از بین برده و آلودگی محیط زیست را نیز در پی دارد.
در این پیوند سال قبل طبق آماری که مسئولان سازمان جهادکشاورزی گلستان ارائه دادند از بابت آتش زدن کاه و کلش روی زمین، علاوه بر آسیب به خاک و مواد مغذی آن، محصول افزون بر 300هکتار از گندمزارهای استان نیز به خاکستر تبدیل شد.
دبیر ستاد برداشت محصولات پائیزه سازمان جهاد کشاورزی گلستان در گفت وگو با خبرنگار ایرنا از کشاورزان استان خواست که از آتش زدن کاه وکلش محصول در زمین خود داری کنند.
عید محمد فاروقی افزود: با توجه به کشاورزی بودن استان، اهمیت خاک و ممانعت از آلودگی زیست محیطی منطقه لازم است که سرمایه گذاری بیش از گذشته در امر فرهنگ سازی برای خودداری از آتش زدن بقایای کاه و کلش صورت گیرد.
به گفته وی؛ کاه و کلش محصول کشاورزی، سرمایه گرانبهایی برای زمین و زراعت کشت دوم بوده که با آتش زدن به هدر می رود.
وی؛ خواستار اتخاذ قوانینی برای ممانعت از آتش زدن بقایای محصول در زمین و چرای بی رویه دام بعد از برداشت شد و افزود: همچنین کشاورزان از برگردان کردن خاک و بقایای گیاهی خودداری کرده چون با این اقدام خاک در معرض فرسایش های بادی و خاکی قرار می گیرد.
فاروقی اضافه کرد: کشاورزان برای کشت دوم نیز می توانند از کارنده های کشت مستقیم یا بی خاک ورز استفاده کنند زیرا کارنده ها قادر هستند ضمن حفظ بقایای گیاهی؛ بذر سویا، پنبه، ذرت، آفتابگردان، گنجد و سرگوم (ذرت علوفه ای) را کشت کنند.
امسال برداشت محصول پائیزه گلستان از سطح 480 هزار و 579 هکتار و پیش بینی افزون بر یک میلیون و 500 هزار تن باقلا، کلزا، گندم، جو، سیب زمینی و نخود سبز از اواخر اردیبهشت ماه آغاز شد.
بیشترین سطح قابل برداشت محصول پائیزه در گلستان به گندم در سطح 371 هزار و 685 هکتار اختصاص دارد و مزارع آبی گندم در جنوب استان پس از آن به زیر کشت دوم به ویژه شالی و دانه های روغنی می رود.
اقتصاد استان گلستان با جمعیت یک میلیون و 869 هزار نفر جمعیت بر پایه کشاورزی و دامپروری استوار است.

دریافت کننده:زهرا پورعادل/انتشاردهنده:زهره حاجیان

700/703

کد خبر: 782622

وب گردی

وب گردی