نمایش آثار فیروزه خط در سازمان میراث فرهنگی

نمایشگاه فیروزه خط هنرمند خراسانی مجید مجیدی نمک سایان، با عنوان «نگارش آیات آسمانی» در ساختمان شماره ۱ سازمان میراث فرهنگی، پذیرای علاقه مندان است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی معاونت صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری؛ این هنرمند و خوشنویس خراسانی دارای مدرک ممتاز خوشنویسی از انجمن خوشنویسان ایران در سال ۱۳۸۳۳ و عضو رسمی این انجمن است.

مجیدی که از سال ۱۳۸۴ فیروزه تراشی را آغاز کرده درباره تکنیک معرق فیروزه گفت : با تراش سنگ فیرزوه نیشابور و مشهد و در کنار هم قرار دادن آنها به صورت معرق با استفاده از ابزار فیروزه تراشی و سپس پرداخت سنگ ها، محصول نهایی به دست می آید. از آنجا که بنده سابقه ای ۲۴ ساله در خوشنویسی داشتم، فیروزه تراشی را به صورت معرق سنگ فیروزه که قدمتی ۵۰ ساله دارد با زمینه قطعات خوشنویسی بزرگان و قدما و چهره های شاخص خوشنویسی ایران زمین همچون استاد امیرخانی، غلامرضا اصفهانی و... برای اولین بار در ایران ابداع و اجرا کردم. تا آنجایی که میدانم این اجرا و این روش تا بحال در کشور سابقه نداشته است.

وی در ادامه بیان کرد : بنده از آنجایی که به هنر خوشنویسی علاقه داشتم و فیروزه تراشی را نیز نزد دایی و استادم جناب استاد ابراهیم خادم ذوالفقاری آموخته بودم، با تلفیق این دو هنر، آثاری فاخر و ماندگار از آیات قرانی و کلام بزرگان خلق کردم، علاقه و اشتیاق به این هنرها همواره مشوق من بوده است.

مجیدی نمک سایان درباره سابقه کاری خود و نمایشگاه حاضرگفت: بنده با شرکت در چندین نمایشگاه انفرادی و گروهی، به علت حساسیت هنر خوشنویسی نام استاد خوشنویس قطعه را هم به شناسنامه کار اضافه کرده ام. در این نمایشگاه نیز حدود ۳۰ تابلو معرق فیروزه با ابعاد بزرگ و متوسط با آیات اسمانی قران یا کلام بزرگان با خطوط نستعلیق، شکسته نستعلیق و کوفی از اساتید بزرگ خوشنویسی شرکت کرده ام.

مجیدی در ادامه گفت:این هنرصنعت بسیار ناشناخته و مهجور مانده و بنده با وجود داشتن مدرک ممتاز خوشنویسی و ۱۴ سال سابقه کار فیروزه تراشی هنوز از حمایت‌های لازم مثل بیمه برخوردار نیستم که امیدوارم به زودی مرتفع شود.

این نمایشگاه به حمایت دفتر صادرات معاونت صنایع‌دستی از ۶ تا ۱۰ خرداد ماه در ساختمان شماره ۱ سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از ساعت ۹صبح تا ۱۶عصر پذیرای علاقه‌مندان است.

دریافت: بخشی پور/ انتشار سلیمی

502501

کد خبر: 782632

وب گردی

وب گردی