منتشرکنندگان عکس های شکار با همکاری فتا شناسایی می شوند

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: عاملان انتشار عکس های شکار حیوانات در فضای مجازی استان با همکاری پلیس فتا شناسایی و به اشد مجازات محکوم می شوند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایرنا، نیره پورملایی گفت: متاسفانه بعضی از هموطنان در سیستان و بلوچستان اقدام به شکار غیرمجاز می کنند و بعضا عکس هایی از شکارهای خود را در کانال های تلگرامی و فضای مجازی انتشار می دهند که بسیار دلخراش است.
وی افزود: اداره کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان به صورت جدی پیگیر این مسائل است و برای شناسایی شکارچیان متخلف در حال امضای تفاهم نامه ای با پلیس فتا هستیم.
وی گفت: این مجموعه تلاش جدی برای شناسایی این گونه افراد دارد و همکاران واحدهای حقوقی و یگان حفاظت محیط زیست استان تا کنون با استفاده از روش های مختلف از جمله شناسایی مشخصات تلفن همراه، رنگ خودرو و بررسی منطقه ای که عکس در آن گرفته شده توانستند شکارچیان متخلف را ردیابی کنند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: تا کنون چندین مرتبه توانستیم با شناسایی عاملان انتشار عکس های شکار، جلوی این گونه تخلفات را در فضای مجازی بگیریم.
پورملایی از مردم خواست در صورت مشاهده این موارد حتما به محیط زیست اطلاع دهند و همیار محیط زیست باشند و نگذارند تا شکارچیان به راحتی با سر حیوانات عکس بگیرند و در فضای مجازی منتشر کنند.
وی تاکید کرد: هفته گذشته شکارچی در سیستان و بلوچستان با سر قطع شده حیوانی عکس گرفته و در فضای مجازی منتشر کرده بود که موفق به شناسایی خاطی و معرفی اش به دادگاه شدیم.
وی گفت: جلوگیری از شکارهای غیر مجاز و انتشار عکس های شکار در فضای مجازی در اولویت برنامه های این مجموعه است و به طور قطع به گزارش ایرنا سیستان و بلوچستان با داشتن آب و هوایی متنوع صدها گونه جانوری شامل انواع پرندگان، پستانداران، خزندگان، دوزیستان به همراه گونه های مختلف ماهیان آب شیرین و شور را در خود جای داده است.
یک میلیون و 489 هزار و 590 هکتار معادل 9/7 درصد (هفت و 9 دهم درصد) از کل مساحت سیستان و بلوچستان منطقه حفاظت شده و تحت نظارت سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد.
گونه های جانوری و گیاهی استان در 13 منطقه شامل پناهگاه حیات وحش، مناطق حفاظت شده، آثار طبیعی ملی و مناطق شکار ممنوع شامل مناطق حفاظت شده گاندو، جنگلی شیله، جنگلی بیرک و جنگلی پوزک، مناطق شکار ممنوع بزمان، بلبل آب نصرت آباد، مک سرخ و پزم و پناهگاه حیات وحش هامون و آثار طبیعی ملی تفتان، پیرگل خاش، سرو زربین سنگان و گل فشان تنگ کنارک زیست می کنند.
بر اساس آخرین بررسی های صورت گرفته، تاکنون بیش از 85 گونه پستاندار، 102 گونه خزنده، بیش از 360 گونه پرنده آبزی و غیرآبزی و پنج گونه دو زیست در مناطق حفاظت شده خشکی و آبی سیستان و بلوچستان شناسایی شده اند.
جنگل حرا، بسترهای علفی، سواحل شن و ماسه ای، رودخانه ها و تالاب ها از مهم ترین زیستگاه های گونه های جانوری سیستان و بلوچستان است.
تمساح پوزه کوتاه و سنجاب بلوچی از جمله گونه های جانوری سیستان و بلوچستان است که به گفته کارشناسان در دیگر نقاط کشور نمی توان آثاری از زیست آنها مشاهده کرد.
در بین پستانداران علاوه بر خرس سیاه و سنجاب بلوچی همچنین کل، بز، قوچ، میش، جبیر، آهو، گربه وحشی و کاراکال در مناطق مختلف سیستان و بلوچستان زیست می کنند.
در بین پرندگان نیز دراج، هوبره، زاغ بور، گیلانشاه خالدار، پلیکان خاکستری باکلان و انواع پرندگان شکاری از جمله بحری، بالابان، هما، عقاب طلایی و عقاب ماهیگیر در این استان قابل مشاهده برای علاقه مندان به محیط زیست است.

دریافت کننده:زهرا پورعادل/انتشاردهنده:زهره حاجیان

700/703

کد خبر: 782636

وب گردی

وب گردی