نشست مدیرکل وزارت علوم با روسای کمیسیون های اتاق بازرگانی

جلسه مشترک مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی امور فناوری وزارت علوم، با مهندس پورفلاح مشاور عالی رئیس اتاق بازرگانی ایران ایتالیا و همچنین برخی از مشاوران و روسای کمیسیون های تخصصی اتاق بازرگانی، صنعت، معدن و کشاورزی ایران با موضوع ارائه مدل مفهومی پارک‌های علم و فناوری و دستاوردهای کسب شده این پارک‌ها در محل ساختمان اتاق بازرگانی تشکیل شد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، دکتر خسرو پیری در این جلسه با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری درباره اقتصاد دانش بنیان گفت: یکی از مولفه‌های اصلی اقتصاد دانش بنیان شرکت‌های دانش بنیان هستند و پارک های علم و فناوری نهادهایی هستند که تکنولوژی و نتایج تحقیقی که در دانشگاه ها ایجاد شده است را به حوزه بخش خصوصی و سپس به ثروت تبدیل می‌کنند.

مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری و برنامه ریزی امور فناوری وزارت علوم، در مورد معافیت مالیاتی شرکت ها افزود: پارک های علم و فناوری، قانون مناطق آزاد را دارا هستند و شرکت ها و حتی کارکنان شاغل در آنها از پرداخت مالیات معاف هستند.

او درباره تعریف مراکز رشد گفت: مراکز رشد ایده های خلاقانه را جذب و حمایت می کنند و از نظر حقوقی، معنوی و مالی از ایده ها حمایت می کنند تا زمانی که ایده به محصول تبدیل شود و یکی از سیاست‌های معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم بر این اساس است که پارک های علم و فناوری را در بخش خصوصی تاسیس کنیم.

پیری افزود: نظارت و ارزیابی تمام پارک های علم و فناوری و مراکز رشد به عهده وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است و مجوز تمام مراکز رشد و همچنین مراکز رشدی که به صورت مشترک بین پارک‌های علم و فناوری و دستگاه‌های اجرایی تاسیس می‌شوند، پس از اینکه درخواست مجوز در کارگروه تخصصی کمیسیون پژوهشی در وزارت علوم تایید شد مجوز به توسعه شورای‌عالی گسترش به ریاست مقام عالی وزارت صادر می شود.

او درباره شاخص ایده های قابل ارائه افزود: برای ورود هر ایده در مرکز رشد دو شاخص اصلی در نظر گرفته شده است، یکی اینکه نوآوری داشته باشد یعنی در کل کشور این ایده ارائه نشده باشد و دومین شاخص اینکه قابلیت بالقوه تجاری‌سازی را داشته باشد.

مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری و برنامه ریزی امور فناوری وزارت علوم با اشاره به بحث آمایش فناوری گفت: آمایش فناوری یکی دیگر از بحث های اصلی وزارت علوم به شمار می رود یعنی اینکه چه پارکی در چه استانی با چه تخصصی می تواند شکل بگیرد.

پیری گفت: سعی این دفتر بر این اساس است که از تجمع نیروهای اداری و سنگین کردن سیستم اداری جلوگیری به عمل آید و حداکثر نیروهای پارک های علم و فناوری در سطح یک ۳۲ نفر، سطح دو ۲۶ و سطح سه ۱۸ نفر باشند.

دریافت کننده: مهرنوش زارعی/ انتشار: آخوندی

204/200

کد خبر: 782752

وب گردی

وب گردی