گوشت قرمز  را از مراکز مجاز تهیه کنید/ آنچه باید از «تب کریمه کنگو» بدانیم

گوشت های قرمزی را که در محیط های غیرکشتارگاهی به شکل غیرمجاز کشتار می شوند به هیچ وجه مردم خریداری نکنند و در خانه ها نیز اقدام به کشتن دام نکنند؛ اگر این موارد رعایت شود امکان انتقال تب کریمه کنگو از طریق گوشت قرمز صفر می شود .

به گزارش ایسکانیوز، دکتر کریم امیری، معاون دفتر بهداشت و مدیریت بیماری های سازمان دامپزشکی کشور در گفت و گو با برنامه «صبح و زندگی» شبکه رادیویی سلامت بیماری تب کریمه کنگو را یکی از بیماری های بومی کشور دانست و افزود: متأسفانه، هر ساله تعدادی از هموطنان ما به بیماری تب کریمه کنگو مبتلا می شوند و آن هایی هم که دیر به پزشک مراجعه می کنند فوت می کنند؛ و به علت اینکه درصد مرگ و میر این بیماری زیاد است، از اهمیت زیادی برخوردار است.
وی ادامه داد: امسال نیز همچون سال های گذشته چند نفر به این بیماری مبتلا و مواردی از آنها فوت شده اند. تاکنون 28 نفر طبق گزارش های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور به طور قطعی به این بیماری مبتلا شده اند و فوت 2 نفرشان ناشی از این بیماری بوده است .
امیری با بیان اینکه این بیماری وابسته به شغل است، اظهارداشت: افرادی که با دام سر و کار دارند بیشتر در معرض خطر این بیماری هستند. به خصوص آن هایی که با کشتار دام ها سر و کار دارند و دام را در محیط های غیر بهداشتی ذبح می کنند، در معرض بیماری تب کریمه کنگو قرار می گیرند.
وی در ادامه تاکید کرد: بیماری تب کریمه کنگو از طریق گوشت دام های آلوده می تواند به انسان منتقل شود.
معاون دفتر بهداشت و مدیریت بیماری های سازمان دامپزشکی کشور درباره چگونگی تشخیص این بیماری گفت: در دام هیچگونه علامتی وجود ندارد؛ اما در انسان به دو شکل است. شکل اولیه این بیماری، مانند بیماری آنفولانزا و سرماخوردگی است که با درد بدن، درد عضلات، تب و علائم کاملاً شبیه آنفولانزا و سرماخوردگی همراه است.
امیری در ادامه تصریح کرد: در این مرحله بیماران اگر سابقه ای از تماس با دام داشتند این سابقه را در نظر بگیرند و به پزشک مراجعه کنند زیرا در این صورت درمانشان خیلی آسان تر می شود، اما اگر غفلت کنند و بگذارند به مرحله دوم بیماری برسد که خونریزی در مخاط اتفاق می افتد، در این مرحله اگر به پزشک مراجعه شود امکان خوب شدن خیلی کمتر می شود و حدود 40 تا 50 درصد مرگ و میرها در بیمارانی است که دیر مراجعه می کنند .
وی در خصوص مصرف گوشت قرمز افزود: گوشت قرمز باید از مراکز معتبر تهیه شود زیرا گوشتی که از کشتارگاه وارد می شود 24 ساعت در اتاق پیش سرد نگهداری می شود. 24 ساعت نگهداری لاشه دام در دمای بین 2 تا 8 درجه سانتی گراد باعث می شود جمود نئشی دام، محیط لاشه را اسیدی کند و در این محیط اسیدی این ویروس نمی تواند زنده بماند به همین سبب خرید لاشه هایی که از کشتارگاه های مجاز در قصابی ها به فروش می رسند، هیچ گونه مشکلی ندارد.
معاون دفتر بهداشت و مدیریت بیماری های سازمان دامپزشکی کشور در پایان اظهارداشت: اما آن لاشه هایی را که در محیط های غیرکشتارگاهی به شکل غیرمجاز کشتار می شوند به هیچ وجه مردم خریداری نکنند و همچنین در خانه ها اقدام به کشتن دام نکنند. این موارد اگر رعایت شود امکان انتقال از طریق گوشت قرمز صفر می شود.

دریافت کننده:نیوشا یعقوبی/انتشار:زهره حاجیان

700/701

کد خبر: 782906

وب گردی

وب گردی