توصیه های معاون غذا و دارو دانشگاه ایران به مناسبت ماه مبارک رمضان از دیدگاه طب سنتی

ماه رمضان در میان ماه‌های سال قمری از قداست  و جایگاه ویژه ای برخوردار است و روزه داری در این ماه با برکت، فرصتی مناسب برای بازگرداندن تعادل و سلامت بدن و تقویت خویشتن داری است.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از زوابط عمومی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی ایران، دکتر مهران ولایی معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی ایران ضمن تبریک حلول ماه پر خیر و برکت رمضان ، با استفاده از آموزه‌های طب سنتی ایران، به ذکر توصیه هایی مرتبط با انجام فعالیت ورزشی در ماه رمضان، غذاهای مناسب ماه رمضان، خواب در ماه رمضان، نفخ و یبوست و توصیه های دارویی در ماه رمضان پرداخت که متن آن به شرح زیر است:

و رمضان، ماهی است که او را عظمت و کرامت و شرافت، و فضیلت دادی، نسبت به ماه های دیگر"

ماه رمضان در میان ماه‌های سال قمری از قداست و جایگاه ویژه ای برخوردار است و روزه داری در این ماه با برکت، فرصتی مناسب برای بازگرداندن تعادل و سلامت بدن و تقویت خویشتن داری میباشد.

دکتر مهران ولایی معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی ایران ضمن تبریک حلول ماه پر خیر و برکت رمضان ، با استفاده از آموزه‌های طب سنتی ایران، به ذکر توصیه هایی مرتبط با انجام فعالیت ورزشی در ماه رمضان، غذاهای مناسب ماه رمضان، خواب در ماه رمضان، نفخ و یبوست و توصیه های دارویی در ماه رمضان پرداخت.

غذاهای مناسب ماه رمضان

پرهیز از غذاهای سنگین نظیر کله پاچه، آش رشته، آبگوشت، هلیم، فسنجان به ویژه در وعدة افطار

خوردن کمی شله زرد، فرنی یا شیر برنج برای شروع افطار

خوردن سوپ جو همراه با آلو بخارا بدون افزودن قارچ برای شروع افطارگرم مزاجان

خوردن مقداری نان برشته سبوس دار با کمی پنیر و گردو و سبزی خوردن برای تکمیل وعده افطار

پرهیز از مصرف زیاد مواد غذایی گوناگون و تنقلات در فاصله افطار تا سحر

مصرف متعادل سبزیجات و میوه های تازه

پرهیز از مصرف زیاد غذاهای با طبع گرم و خشک

مصرف خوراکی‌های گرم و خشک نظیر عسل و خرما همراه با شیر در نوجوانان

پرهیز از خوردن عدس، گوشت گوساله و گاو، خوراکی‌های تند، تنقلات خشک به ویژه در وعدة سحر

مصرف گوشت گوسفند به صورت آبپز به ویژه در نوجوانان

فعالیت ورزشی در ماه رمضان

مناسب ترین زمان ورزش در ماه رمضان، حدود 3-2 ساعت پس از سحری یا در انتهای روز است.

فعالیت بدنی در این ماه باید با شدت کم و زمان کوتاه انجام گردد.

افراد ضعیف برای انجام فعالیت ورزشی در این ماه باید با پزشک خود مشورت کرده و در صورت لزوم از فعالیت ورزشی در این ماه اجتناب کنند.

شدت ورزش باید به حدی باشد که موجب افزایش ضربان قلب، افزایش سرعت تنفس، تعریق ملایم و سرخی پوست چهره شود و پس از آن احساس سبکی و نشاط پدید آید ولی نباید پس از ورزش احساس ضعف و خستگی ایجاد شود.

خواب در ماه رمضان

پس از سحر 2-1 ساعت بیدار بمانید و از خوابیدن بلافاصله پس از نماز صبح اجتناب کنید.

حدود 2 ساعت بعد از افطار بخوابید و از بیدار ماندن تا سحر اجتناب کنید.

در صورت نیاز به استراحت در طول روز، بهتر است خواب حدود میانه روز و در محیط تاریک، ساکت و با تهویه مناسب باشد.

نفخ و یبوست

هنگام غذا خوردن، غذا را خوب و کامل جویده و از مصرف مایعات همراه غذا و پیش و پس از آن خودداری کنید.

از مصرف ماست، سالاد، ترشی و ... همراه با غذای اصلی اجتناب کنید.

با مصرف مصلحات نظیر عسل همراه با شیر، گلپر همراه باقلا، زیره و نعنا همراه ماست، خاصیت ایجاد نفخ را کاهش دهید.

از خوردن غذاهای شور، خیلی ترش، حاوی مواد نگهدارنده، عدس، موز، بادنجان، چای پررنگ اجتناب کنید.

در وعده افطار از میوه‌ها، غذاهای فیبردار و سبزیجات خام و در وعده سحر از سبزیجات پخته استفاده نمایید.

مصرف کدو، هویج پخته و زیتون همراه با تحرک و ورزش مناسب و خواب منظم در پیشگیری از یبوست بسیار مفید می‌باشد.

توصیه های دارویی در ماه رمضان

در خصوص مصرف دارو در مورد بیمارانی که مجاز به روزه داری می باشند و همزمان به مصرف داروها نیاز دارند راهکار هایی وجود دارد از جمله :

زنان باردار و شیرده و بیماران مبتلا به دیابت، فشارخون، روده تحریک پذیر، یبوست، زخمهای گوارشی ، اختلالات کلیوی و ... باید پیش از اقدام به روزه داری، با پزشک معالج خود در خصوص اقدام به روزه داری و همچنین نحوه مصرف داروها، مشورت نمایند.

مصرف کافی آب و مایعات با توجه به نقش مهم آنها در دفع داروها و متابولیت های ناشی از آنها باید مورد توجه قرار گیرد و در فاصله بین افطار تا سحر به میزان کافی آب و مایعات به خصوص در بیمارانی که دارو مصرف می کنند برسد، این اقدام ضمن تأمین نیاز بدن روزه داران به مایعات، به خصوص در زمانی که ماه مبارک رمضان در فصل گرما قرار دارد، شرایط لازم را برای دفع مناسب داروها و متابولیت های آنها از بدن فراهم خواهد کرد.

بیمارانی که انسولین مصرف می نمایند قبل از اقدام به روزه داری باید با پزشک معالج خود مشورت نمایند. کلیه ی مبتلایان به دیابت، نیاز به تنظیم و کنترل مرتب قند خون بسیار مهم است.

بیمار و خانواده فرد مبتلا به دیابت بایـد در رابطـه بـا خطـرات احتمـالی تهدید کننده فرد بیمار درایام روزه داری مورد مشاوره قرار گرفته و همچنین در مورد علائم افزایش و کاهش قند خون، اندازه گیری قند خـون، تنظـیم وعـده های غذایی، فعالیت بدنی و مصرف داروها در ماه مبـارک آمـوزش لازم را دریافت کنند. به علاوه روش درمان و اقدامات لازم در صـورت بـروز مشـکل به همراه بیمار آموزش داده شود.

با توجه به اهمیت زیاد خطر تغییر دوز دارو در بیماران مبتلا به بیماری انسدادی ریوی (COPD) و صرع در ایام روزه داری، پزشکان و داروسازان باید به بیماران صرعی در رابطه با قطع دارو و بازگشت حملات تشنجی می شوند مشاوره دقیق بدهند. همچنین باید توصیه های لازم به بیماران مبتلا به آسم که با قطع داروهای استنشاقی و افشانه های تنفسی دچار حملات آسمی می شوند ارائه شود.

در خصوص داروهای با خاصیت ادرارآور (مُدِر) لازم است، برای جلوگیری از ازدست رفتن آب بدن، با نظر و مشورت پزشک معالج اقدام به کاهش دوز این داروها در بیماران روزه دار کند.

جهت درمان برخی عفونت در فرد روزه دار، پزشک معالج می تواند اقدام به تجویز آنتی بیوتیک هایی بنماید که به جای چند بار مصرف در طی روز، یک یا دو بار در روز مصرف شود.

دریافت کننده:نیوشا یعقوبی/انتشار:زهره حاجیان

700/701

کد خبر: 782913

وب گردی

وب گردی