معرفی محصولات مهندسی هوافضا در ششمین جشنواره مخترعان دانشگاه آزاد اسلامی/هوافضا یکی از مهم‌ترین دانش ها در مسیر توسعه نظامی کشورها

یکی از اهداف اصلی اقتصاد مقاومتی بکارگیری توان داخلی و کمتر شدن وابستگی به تولیدات خارجی بوده; بکار انداختن چرخ های اقتصاد داخلی تنها از راه تولید محصولات با کیفیت و نیروی کار بومی متخصص ممکن است. بعلاوه این هدف بدون استفاده از ظرفیت نخبگان و فرهیختگان امکان پذیر نبوده و باید بدانیم اقتصاد مولد و درون‌زا، اقتصادی متکی به دانش روز است و دانشجویان در این امر می توانند سرمنشاء بسیاری از خدمات و برکات در حوزه های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور باشند.

به گزارش ایسکانیوز، یکی از اهداف اصلی اقتصاد مقاومتی بکارگیری توان داخلی و کمتر شدن وابستگی به تولیدات خارجی بوده; بکار انداختن چرخ های اقتصاد داخلی تنها از راه تولید محصولات با کیفیت و نیروی کار بومی متخصص ممکن است. بعلاوه این هدف بدون استفاده از ظرفیت نخبگان و فرهیختگان امکان پذیر نبوده و باید بدانیم اقتصاد مولد و درون‌زا، اقتصادی متکی به دانش روز است و دانشجویان در این امر می توانند سرمنشاء بسیاری از خدمات و برکات در حوزه های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور باشند.

نخبگان دیروز؛ اساتید فردا

دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان بزرگترین دانشگاه حضوری جهان اسلام و دومین دانشگاه معتبر کشور با تربیت و کشف دانشجویان نخبه گام مفیدی را در جهت پیشبرد اهداف و خودکفایی همه جانبه علمی کشور برداشته و همه ساله با برگزاری جشنواره نخبگان سعی بر تشویق و ترقیب این دانشجویان به فعالیت های هرچه بهتر و بیشتر آنها می کند.

این مجموعه علمی مانند تمامی دانشگاه‌های دنیا در رویکردی جدید تاکید زیادی بر حمایت از مخترعان و نخبگان جوان و توسعه پژوهش و تبدیل دستاوردهای پژوهشی به محصول تجاری دارد؛ رویکردی که لازمه آن توجه به دانشجویان، اعضای هیات‌علمی و دادن امتیازات و تسهیلات ویژه به آن‌هاست.

در همین راستا دکتر ولایتی رییس هیات موسس و هیات امنا دانشگاه آزاد همواره بر تقویت و حمایت از نخبگان این مجموعه در درجه اول و نخبگان سایر دانشگاه ها در درجه دوم تاکید ویژه داشته و اعطای بورسیه به نخبگان از سوی دانشگاه آزاد اسلامی را مقدمه ای بر تربیت اساتید و توسعه کیفی پژوهش در این دانشگاه عنوان می کنند.

این درحالی است که موضوع فرار مغزها در کشور ما و دیگر کشورها نیاز به برنامه ریزی دقیق و کارآمدی دارد تا زمینه ماندگاری نخبگان در کشور مهیا شود. در همین راستا جذب نخبگان در دانشگاه به‌صورت بورسیه و در نهایت جذب آنها به عنوان اساتید مجموعه می تواند دلگرم کننده باشد و یکی از عملکرد های مثبت دانشگاه ها محسوب شود.

تا کنون 6 جشنواره تحت عنوان جشنواره ملی اختراعات و نوآوری‌های دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شده است که میزبانی آخرین جشنواره را واحد تهران مرکز برعهده گرفت.

مهندسی هوافضا

مهندسی هوافضا شاخه‌ای است از مهندسی مکانیک که به بررسی اجسامی که در هوا حرکت می‌کنند می پردازد مانند طراحی هواپیما، فضاپیما، ماهواره، ماهواره برها و موضوعات وابسته، طراحی خودروهای کم مصرف و تجهیزات خاص نفت و گاز و سیستم‌های تولید توان و نیروگاهی.

این فناوری به علت کارکردها و کاربردهای اقتصادی، علمی و سیاسی دارای جایگاهی ممتاز و راهبردی است. دانشی که بشر از آن برای سفر به فضا، سکونت در آنجا، پژوهش و داده برداری‌های رباتیک و غیر رباتیک و در نهایت بهره برداری از فضا استفاده می‌کند.

هوافضا یکی از مهم‌ترین دانش ها در مسیر توسعه نظامی کشورها

هوافضا یکی از مهم‌ترین دانش ها در مسیر توسعه نظامی و غیر نظامی کشورها به شمار می رود. دانشی که توانست تاثیری عمیق بر اقتصاد و فرهنگ جهانی بگذارد و با دستاوردهای دانشمندان این حوزه، جامعه بین‌الملل را با تحولی گسترده روبرو سازد.

اهمیت اقتصادی

گردش مالی صنعت هوافضا در جهان حدود 470 میلیارد دلار در سال است که سهم کشورها در اقتصاد این حوزه در نمودار زیر آمده است.

با توضیحات ارائه شده توسعه دانش‌های نو به ویژه فناوری نانو و هوافضا به خصوص در سند چشم انداز ۲۰ ساله کشور از اهمیت بسیاری برخوردار است، زیرا حضور موثر در این دو حوزه سبب خواهد شد تا مزیت‌های رقابتی موثری برای کشور در منطقه پدید آید.

در این گزارش سعی شده است تا برخی از اختراعات دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در زمینه مهندسی هوافضا را به شما معرفی کنیم.تعدادی از این محصولات را در ادامه می خوانیم:

رادیو تلسکوپ دیجیتال
نماینده اختراع: سجاد جویا
عملکرد این سیستم بدین صورت است که به منظور آشکارسازی و بررسی علمی پدیده های چون طوفان های خورشیدی و سایر پارامترهای علمی و تحقیقاتی که منوط به بررسی یونسفر است را با بررسی تداخلات سیگنالی با این لایه را تحت بررسی قرار می دهد.

سنسور تشخیص یخ و عملکرد مایع ضد یخ در سوخت هواپیما
نماینده اختراع: سید سعید عسگری
هدف از طراحی و ساخت دستگاه آزمایش یا سنسور (عنصر اختراعی)، تشخیص بلور یخ و ارزیابی عملکرد مایع ضد یخ در سوخت مورد استفاده در صنایع هوایی در شرایط دمایی مادون سرد است. بنابراین نیاز به انجام سه دسته آزمایش که شامل:

1) آزمایش سوخت هواپیما در دمای محیط

2) آزمایش سوخت هواپیما در دمای زیر نقطه انجماد

3) آزمایش سوخت هواپیما به همراه مایع ضد یخ (FSII) در دمای زیر نقطه انجماد، توسط عنصر اختراعی است.

با ثبت و مقایسه اطلاعات دما، اختلاف فشار و دبی سیال ها در هر یک از سه آزمایش فوق توسط عنصر اختراعی، تشخیص بلور یخ و ارزیابی عملکرد مایع ضد یخ در سوخت هواپیماها و پهپادها در شرایط دمایی مادون سرد امکانپذیر شده است. تجهیزات مورد نیاز در ساخت نمونه اولیه و پایلوت عنصر اختراعی عبارتند از: 1) صفحه نئوپان 100 در 90 سانتی متری با روکش پلکسی گلاس جهت نصب تجهیزات آزمایش؛ 2) مانومتر با لوله های شیشه ای به ارتفاع 80 سانتی متر جهت تعیین میزان اختلاف فشار در دو سر فیلتر؛ 3) دبی سنج مدل 3000-z در محدوده بین 0.1 تا 1.4 لیتر بر دقیقه جهت تعیین مقدار دبی سیال عبوری از دستگاه آزمایش؛ 4) دماسنج الکلی جهت تعیین میزان دمای سیال عبوری از دستگاه آزمایش, 5) فیلترهای میکرونی با درصد تخلخل قابل انتخاب جهت جذب بلورهای یخ و ایجاد اختلاف فشار ناسی از بلور یخ در سوخت؛ 6) شیرهای توپی کنترلی 4/1 ال ام سی به همراه سری های ثابت 10 در 4/1 تودنده ای و 8 در 4/1 برنجی جهت تنظیم مسیر جریان سیال در زمان انجام آزمایش؛ 7) پایه های نگهدارنده 2/1 اینچی جهت ثابت نگه داشتن را شامل می شود.

200/202

خبرنگار: ناهید سمیعی/انتشار: آخوندی

کد خبر: 782956

وب گردی

وب گردی