وزارت بهداشت ملزم به اجرای قانون است/  وزارت بهداشت  از سوی دستگاه های نظارتی تحت فشار است

معاون آموزشی وزیر بهداشت با اشاره به مسائلی که در چند روز اخیر درباره قانون آموزش تکمیلی دوره های دکترای تخصصی رشته های تک رشته‌ای ایجاد شده توضیحاتی را ارائه کرد و گفت: قوانین برای پاسخگویی به نیازهای کشور وضع می شوند و وزارت بهداشت نیز به عنوان یک نهاد اجرایی ملزم به اجرای قانون است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، دکتر باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: بحثی این روزها در مورد آموزشPh.D رشته های تک رشته ای علوم پزشکی کشورمطرح شده، که سابقه خیلی طولانی در وزارت بهداشت دارد .

لاریجانی با بیان اینکه در چند ماه گذشته وزارت بهداشت مکرر از سوی دستگاه های نظارتی تحت فشار قرار گرفته که آموزش های تکمیلی برای دانش آموختگان دکترای تخصصی رشته های تک رشته ای برگزار شود، گفت: حتی در دوره‌های مختلف برخی مسئولین از سوی نهادهای نظارتی درباره اجرای این قانون مورد سئوال قرار گرفتند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت افزود: در قانون مصوب مجلس شورای اسلامی آمده که توانمندی فارغ التحصیلان دکتری تخصصی رشته های تک رشته ای ها با طی دوره های آموزشی ارتقا یابد. طبق این قانون افراد متقاضی مورد ارزیابی قرار می گیرند و با طی دوره های آموزشی تکمیلی شرایط فراهم می‌شود تا بتوانند فعالیت های بیشتری را در زمینه تخصصی خود انجام دهند.

او ادامه داد: در شرایط فعلی نیز 4 گروه از فارغ التحصیلان Ph.D تک رشته ای می توانند با همکاری یکدیگر به صورت جامع ارائه خدمت نمایند. لیکن برای اینکه هر فارغ التحصیل بتواند به صورت فردی خدمات جامعی در زمینه رشته خود ارائه نماید طبق قانون باید دوره تکمیلی را طی نماید.

لاریجانی به تدوین آیین نامه اجرایی این قانون در وزارت بهداشت اشاره کرد و افزود: با گروهی از استادان در رشته های تک رشته ای و همچنین استادان رشته پاتولوژی در جلسات متعدد این آیین نامه تدوین شده و تلاش شده تا مسیر ارتقای آموزشی برای فارغ التحصیلان Ph.D تک رشته ای تعریف شود.

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: در ابتدا افراد مورد ارزیابی قرار گرفته و مدت زمانی که برای تحصیل باید سپری کنند مشخص می شود. در مدت تحصیل نیز باید کاملا از محیط کاری منفک شوند و تمام وقت آموزش ببینند.

او با تاکید بر ارزیابی این افراد در ابتدای دوره گفت: پس از اینکه مدت تحصیل مشخص شد و دوره تعیین شده طی شد، باید همانند سایر رشته ها در آزمون جامع بالینی شرکت کنند و در صورت طی این آزمون می توانند شرایط ارائه خدمات جامع تری را پیدا کنند.

لاریجانی افزود: بدیهی است افراد با سابقه که در عرصه های علمی و خدماتی مشغول به کار هستند بعضا رغبتی به طی این دوره ها ندارد و تنها ممکن است افراد جوان متقاضی این دوره های تکمیلی باشند واجرای این قانون به هیچ وجه ظرفیت رشته پاتولوژی را تحت تاثیر قرار نمی دهد.

او ادامه داد: اجرای این قانون در واقع مسیر ارتقایی برای رشته های Ph.D است و میزان مداخلات و خدمات افرادی که دوره های تکمیلی را طی می کنند نیز متناسب با آموزش هایی که طی کرده اند تعریف خواهد شد.

معاون آموزشی وزیر بهداشت گفت: در شرایط فعلی صدها موسسه آزمایشگاهی در سیستم دولتی و خصوصی کشور داریم که در برخی از زمان ها با کمبود افرادی که صلاحیت کافی برای پذیرش مسئولیت فنی آزمایشگاه داشته باشند مواجه‌اند و بدیهی است نهادهای حاکمیتی باید به نوعی پاسخگوی این نیاز در سطح کشور باشند.

لاریجانی گفت: این تلاقی های رشته ای در حوزه های مختلف نظام سلامت بعضا وجود دارد و وزارت بهداشت مجری قانون است و تمام تلاش ما این است که اجرای این قوانین موجب ارتقای کیفی افراد شود.

او با تاکید بر اینکه این قانون مصوب مجلس شورای اسلامی است، گفت: البته ممکن است هر قانونی به فراخور شرایط زمان در مجلس شورای اسلامی و سایر نهادهای قانونگذار بازبینی شود، اما تا زمانی که قانونی به قوت خود باقی است وزارت بهداشت می بایست این مسیر قانونی را با لحاظ جنبه های مختلف آن پیش بگیرد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت افزود: انتظار این است که مسائل، مشکلات و پیشنهادات موجود از راههای متناسب با شأن رشته های گروه پزشکی مطرح شود و این آمادگی هم در حوزه آموزش وزارت بهداشت وجود دارد که نظرات مختلف در چارچوب قانون اخذ شود تا با هدایت افراد مختلف بتوانیم مسیر اثربخش تری را در این حوزه طی کنیم.

لاریجانی گفت: امیدواریم که این قانون با همکاری همه گروهها به عنوان یک همکاری بین بخشی و در راستای ارتقای حرفه‌ای گروه های علوم پزشکی در کشور پیگیری شود.

دریافت کننده: مهرنوش زارعی هنزکی/انتشار: آخوندی

204/200

کد خبر: 782957

وب گردی

وب گردی