راهکارهای کاهش علائم وضعیت فیبروکیستیک

عضو انجمن صنفی جراحان عمومی ایران گفت: درمان وضعیت سینه فیبروکیستیک در راستای مسائل فردی این وضعیت از جمله آرام کردن علائم (درد سینه و حساسیت) و تصحیح نامنظمی‌های هورمونی است.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، غلامرضا زمانی با اشاره به راهکارهای کاهش علائم وضعیت فیبروکیستیک (درد و حساس شدن سینه)، گفت: داروهای ضدالتهاب از جمله استامینوفن و داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی اغلب درد سینه را به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌دهند.

وی افزود: گزارش‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد انواع ویتامین‌ها ممکن است در آرام کردن علائم وضعیت سینه فیبروکیستیک موثر باشد، این ویتامین‌ها شامل ویتامین ث، ای، ب ۶ و آ هستند.

عضو انجمن صنفی جراحان عمومی ایران تصریح کرد: به‌ طور کلی منطق مصرف این ویتامین‌ها نامشخص است و بر اساس مطالعات بالینی کنترل‌شده نیست. تنها استثنا ویتامین e است که حداقل در چند مطالعه دیده‌شده که فواید قابل‌ اندازه‌گیری برای بیماران داشته است.

زمانی اظهارکرد: روغن پامچال مکمل غذایی دیگری است که حاوی اسیدهای چرب ضروری مشخصی است و ظاهرا برای برخی بیماران دارای وضعیت سینه فیبروکیستیک، در کاهش درد سینه موثر بوده است.

وی ادامه داد: هیچ شواهدی وجود ندارد که نشان دهد هرگونه تصحیحی در ناهنجاری‌های سلولی میکروسکوپی با استفاده از این ماده مشاهده‌ شده، اما برخی زنان با این مکمل کاهش علائم فیبروکیستیک (درد و حساسیت سینه) را تجربه می‌کنند.

عضو انجمن صنفی جراحان عمومی ایران اظهار کرد: برخی از زنانی که سیکل‌های قاعدگی خیلی نامنظم دارند، به نظر می‌رسند که از یک وضعیت سینه فیبروکیستیک شدیدتر و پیش‌رونده رنج می‌برند. این احتمالا به علت تحریک هورمونی طولانی‌مدت و نامنظم سینه‌ها است. در این بیماران گاهی اوقات مصرف داروهای ضدبارداری خوراکی برای منظم کردن سیکل قاعدگی مفید است.

زمانی ادامه داد: کافئین به‌عنوان فاکتوری که هم در علائم و هم در تغییرات بافت جوشگاه (فیبروکیستیک) در وضعیت سینه فیبروکیستیک تأثیر دارد، در نظر گرفته می‌شود. اگرچه هنگامی‌که شواهد علمی مطالعات مورد بازبینی قرار گرفتند، نتایج به‌ دست‌آمده متعارض بود و محدود کردن مصرف کافئین هیچ نتیجه تائید شده و محکمی از نظر علمی تا به‌حال نشان نداده است.

وی با تاکید بر اینکه سریع‌ترین درمان برای کاهش تشکیل کیست‌های فیبروزی روغن گل پامچال است، تصریح کرد: غلات سبوس‌دار، لوبیا، موز، گریپ‌فروت، انگور، آجیل خام، سبزیجات تازه و ماست می‌توانند در کنترل کیست‌های شما بسیار مؤثر باشند.

دریافت کننده:نیوشا یعقوبی/انتشار:زهره حاجیان

700/701

کد خبر: 783003

وب گردی

وب گردی