همین حالا....!

رمضان در لغت از «رمضاء» به معنای شدت حرارت و سوزانیدن است. چون در این ماه گناهان بخشیده (سوزانده) می شود به آن رمضان می گویند.
در این ماه کتابهای قرآن کریم، انجیل، تورات، صحف و زبور نازل شده و تنها ماه قمری است که نام آن در قرآن آمده است.
خاتم النبیین حضرت محمد(ص) در بخشی از فرمایشاتشان در خطبه مربوط به فضیلت ماه مبارک رمضان اظهار می دارند با افطار دادن ولو با نصفه ای از خرما یا شربتی از آب از آتش جهنم دور بمانید.
پیامبر صداقت و امانت، استجابت دعاها، ثواب هفتاد نماز در هر نماز واجب، احتساب یک ختم قران به ازاء خواندن یک آیه قرآن، برابری افطاری مومن روزه دار با آزاد کردن برده و آمرزش گناهان گذشته را از جمله فضایل این ماه پر برکت برشمردند.
رحمه للعالمین این ماه را ماه برکت، رحمت و آمرزش و روزهایش را بهترین روزها، شب هایش را بهترین شب ها و ساعت هایش را بهترین ساعت ها دانسته و بر صدقه دادن بر فقیران و مساکین تاکید فرمودند.
اشرف مخلوقات در ادامه با اشاره به اینکه جانهای انسان ها در گروی عملکرد آنان است تاکید فرمودند: جان خود را با طلب آمرزش از بند رها سازید و با طول دادن سجده ها، بار گناهان را سبک کنید. رسول کریم و مکارم اخلاق نمازگزران و سجده کنندگان را بشارت داد که در این ماه عذاب نخواهند شد و نفس های مومنین در این ماه تسبیح و خوابشان عبادت است. پیامبر مهربانی ها ماه مبارک رمضان را ماه زندانی شیاطین دانستند و افزودند: شیاطین در این ماه در زنجیرند پس از خدا بخواهید آنها را بر شما مسلط نگرداند و با توجه به اینکه در این ماه درهای بهشت باز است از خداوند بخواهید آن را بر روی شما نبندد.
نبی التوبه برای هر چیزی زکاتی در نظر گرفته و زکات بدنها را روزه اعلام و اظهار داشتند. خداوند تبارک و تعالی می فرمایند: روزه برای من است و من پاداش آن را می دهم و خوشا به حال کسانی که برای خدا گرسنه و تشنه شده اند اینان در روز قیامت سیر می شوند.
رسول الله (ص) در ادامه با بر شمردن فضیلت های ماه مبارک رمضان از ریان به عنوان دری در بهشت نام بردند که از آن فقط روزه داران وارد می شوند و درهای آسمان در اولین شب ماه رمضان گشوده و تا آخرین شب آن بسته نخواهد شد.
در روایات آمده است: خداوند متعال در ماه مبارک رمضان هر کس را بخواهد می آمرزد و این آمرزش از شب اوّل آغاز و تعداد کسانی که مورد بخشایش قرار می گیرند به صورت تصاعدی و پلکانی تا پایان ماه افزایش می یابد.
این ساعت ها فرصت مناسبی است تا یاد و خاطره عزیزان مسافری که ما نیز دیر یا زود به همان سفر رفته و به آنان خواهیم پیوست را از ذهن و قلب هایمان گذرانده از درگاه خداوند بخشاینده و مهربان برای آنان طلب آمرزش نموده و تقاضا کنیم تا جایگاه بهتری برایشان مقرر فرمایند همین حالا....

انتشار آرش محمدی

کد خبر: 783165

وب گردی

وب گردی