شرایط کنونی ایران و عربستان کاملا خصمانه است / دغدغه تامین امنیت زائران تمتع امسال را داریم

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر اینکه شرایط منطقه و جولان عربستان و انعقاد قرار داد برای خرید تسلیحات نظامی از غرب باعث نا امنی در منطقه شده است گفت: با توجه به شرایط کنونی ایران وعربستان می توان گفت بستر این شرایط کاملا خصمانه است و ما دغدغه تامین امنیت زائران حج تمتع امسال از سوی عربستان را داریم.

حشمت الله فلاحت پیشه نماینده مردم اسلام آباد غرب در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی ایسکانیوز در خصوص وضعیت موجود منطقه به خصوص جولان عربستان در راستای اخذ تسلیحات نظامی از سوی آمریکا و لفاظی هایی که در خصوص ایران عنوان کرده است گفت: عربستان راهبرد ایران‌هراسی را در منطقه دنبال می کند و سعی دارد هر اتفاقی را که در منطقه رخ می‌دهد، به ایران نسبت دهد ضمن آنکه ضعف خود را باور دارد و با آمریکا وارد قرار داد خرید تسلیحات نظامی شده است.

وی با اشاره به نزدیک شدن به موسم حج تمتع و شرایط نگران کننده برای حضور حجاج ایرانی در کشور عربستان خاطر نشان کرد:در توافقی که میان ایران و عربستان در خصوص مسئله حج برقرار شد یکسری ابهاماتی مطرح شده است و دغدغه ونگرانی ها از سوی وکلای ملت اعلام شد ضمن آنکه تذکراتی نیز به مسئولان مربوطه چه شفاهی وچه کتبی مبنی براینکه در شرایط کنونی روابط ایران وعربستان کاملا خصمانه است داده شد اما هنوز جواب روشنی نسبت به این موضوع برای نمایندگان احراز نشده است.

وی در ادامه با بیان اینکه در چنین شرایطی اعزام 88 هزار زائربه عربستان که تجربه قتل زائران ایرانی را دارد کاملا رفتاری با ریسک بالا است عنوان کرد: با توجه به اینکه ما قائل به این هستیم که حج یک وظیفه وتکلیف شرعی است اما باید تاکید کرد که از لحاظ راهبردی وظیفه خودمان می دانیم تا موضوع امنیت زائران ایرانی را اولویت امور قرار دهیم چرا که همچنان فاجعه منا از ذهن های ما پاک نشده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر اینکه 2ماه قبل از حج گذشته که منجر به فاجعه منا شد هشدارهایی در این خصوص داده بودیم اما متاسفانه این اتفاق افتاد و یکی از بزرگترین جنایات علیه حجاج ایرانی صورت گرفت تصریح کرد: ما از لحاظ راهبردی نگران هستیم؛ موافقت نامه ای که میان مسئولان حج ایران و عربستان تدوین شد ما هیچ اطلاعی از محتویات آن نداریم و این امر دغدغه ما را دوچندان می کند.

وی با اشاره به حضور اخیر ترامپ در منطقه و عقد قرارداد فروش تسلیحات نظامی به عربستان سعودی گفت: عقد قرارداد حدود 400 میلیارد دلاری آمریکا برای صادرات 10ساله ی اسلحه به عربستان به معنای یک جنگ منطقه ای است و آمریکاییها سعی میکنند بین ایران وعربستان جنگ راه بندازند تا بتوانند سود خود را ببرند.

فلاحت پیشه تاکید کرد:پیش بینی ما بروز یک بحران در منطقه است چرا که با این حجم قرار داد و زمان 10 ساله مورد توافق عربستان و آمریکا اگر جنگ راه نیفتد خیلی زود عربستانی که با بحران اقتصادی مواجهه هست مشروعیت قراردادش زیر سوال می رود به همین دلیل آمریکایی برای اینکه قراردادهای نظامی شان را در طول 10سال آینده تضمین کنند مجبور است تا منطقه را ملتهب و ناامن نگه دارند.

نماینده مردم اسلام آباد غرب در مجلس بابیان وجود وضع موجود و التهاب مناسبات میان ایران وعربستان عنوان کرد: بکرترین کار غرب برای سود جویی در خاور میانه ایجاد جنگ است و من معتقدم اگر زائران اعزام شوند و اقدامی علیه آنها صورت گیرد ایرانی ها نمی توانند سکوت کنند واین می تواند مقدمه جنگ باشد. خود عربستانی ها هم در مورد امنیت اجتماعات زائران ایرانی و در شرایط کنونی حج تعهدی ندادند.

وی همچنین گفت: عربستان کوچکتر از حدی است که بخواهد جمهوری اسلامی ایران را تهدید به جنگ نظامی کند و همه کشورهای منطقه می‌دانند عربستان توان، قدرت و شجاعت چنین کاری را ندارد.

فلاحت پیشه در پایان افزود: امیدواریم مسئولان و مدیران مرتبط با حج تصمیمات درستی در خصوص تامین امنیت از سوی عربستان را اتخاذ کنند. باید ما در تمام زمینه ها به خصوص مناسبات و واکنش هایی که از سوی دست نشانده های غربی بخصوص عربستان هوشمندی خود را به کار بسته و بهترین شرایط را برای مقابله و خنثی کردن حربه های دشمنان به کار ببندیم.

خبرنگار:علی درخشان/تایید:سرلک

کد خبر: 783205

وب گردی

وب گردی