معکوس‌ کردن روند پیرشدن پوست با آنتی‌اکسیدان

دانشمندان دانشگاه مریلند نشان داده‌اند آنتی‌اکسیدان معمولی می‌تواند اثرات پیری پوست را معکوس کند.

به گزارش ایسکانیوز، "متیلن بلو"(methylene blue) که در سال 1876 تولید شد وmethylthioninium chloride نیز نامیده می‌شود، نویدی برای درمان بیماری آلزایمر به شمار می‌آید.

این ماده معمولا به عنوان یک آنتی‌آکسیدان ارزشمند به شمار می‌آید که رادیکال‌های آزاد بدن را خنثی می‌کند.

رادیکال‌های آزاد می‌توانند به چربی‌های بدن حمله کنند، غشاء سلولی را پاره کنند و مواد سمی را به بافت‌های احاطه‌کننده خود انتشار دهند. این تخریب‌های غیرقابل جبران، منجر به تغییر عملکرد سلولی یا مرگ سلولی می‌شود.

محققان دانشگاه مریلند در سال 2015 نشان دادند متیلن بلو قادر است سلول‌های پوستی که به خاطر بیماری پیری زودرس (progeria) آسیب دیده‌اند، را تقریبا به طور کامل ترمیم کند. به تازگی دانشمندان این دانشگاه دریافته‌اند متیلن بلو می‌تواند به افراد سالم در بازیافتن پوست جوان‌شان کمک کند.

این محققان نخست محلول متیلن بلو را به تعدادی سلول‌ پوستی اهدایی اعمال کردند. آن‌ها دریافتند این ماده شیمیایی می‌تواند سرعت مرگ سلول را کاهش، تقسیم سلولی را افزایش و تعداد مولکول‌های آسیب‌رسان در بدن موسوم به "گونه‌های اکسیژن واکنش‌پذیر" (reactive oxygen species) را ظرف چهار هفته کاهش دهد.

محققان در مرحله بعد متیلن بلو را روی سلول‌های پوست اهدایی که بیش از 80 سال سن داشتند، آزمایش کردند. آن‌ها متوجه شدند این ترکیب دارای فواید مفیدی است و حتی می‌تواند بیان دو ژن مرتبط با پیری به نام‌هایbeta-galactosidase و p16 را کاهش دهد.

تیم علمی در نهایت متیلن بلو را روی پوست مصنوعی که خود تولید کرده بود آزمایش کرد؛ این پوست مصنوعی همه لایه‌های پوست معمولی را داشت اما فاقد فولیکول‌های مو و غدد عرق بود.

آن‌ها مشاهده کردند پوست مدل که متیلن بلو به آن اعمال شده بود، آب بیشتری جذب کرد و ضخامتش هم افزایش یافت و این دو، ویژگی‌های پوست جوان‌تر هستند.

جزئیات این مطالعه در Scientific Reports منتشر شد.

200/202

منبع: ایسنا

دریافت کننده: ناهید سمیعی

کد خبر: 783491

وب گردی

وب گردی