افزایش سرانه مصرف شیر در اردبیل نیازمند فرهنگ سازی است

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: افزایش سرانه مصرف شیر در این استان نیازمند فرهنگ سازی است.

به گزارش ایسکانیوز؛ بهلول تکلوی روز پنجشنبه با اشاره به اینکه متوسط سرانه مصرف شیر در استان در سطح بسیار پایینی قرار دارد افزود: این میزان مصرف در سال حتی به 100 کیلوگرم هم نمی رسد ، در صورتی که بر اساس نظر کارشناسان تغذیه و سلامت متوسط مصرف سرانه یک فرد برای اینکه حداقل مواد غذایی و املاح و ویتامین ها را دریافت کند حدود 160 کیلوگرم است.
او اظهار کرد: بر اساس آمار میانگین مصرف سرانه شیر در جهان حدود 150 کیلوگرم ، کشورهای اروپایی حدود 400 - 300 کیلوگرم و مصرف سرانه شیر و فرآورده های لبنی در ایران 109.35 کیلوگرم در سال می باشد.
وی افزود: شیر با داشتن مواد مغذی ارزشمندی مانند پروتئین ، چربی، انواع ویتامین ها و مواد معدنی بویژه کلسیم ارزش غذایی بالایی داشته و در رشد جسمی و هوشی کودکان ، پیشگیری از بیماری پوکی استخوان و افزایش طول عمر انسان نقش مهمی دارد.
وی گفت: اهمیت شیر در دنیا به اندازه ای است که در تقویم جهانی هر سال روز اول ژوئن به نام روز جهانی شیر (Milk Day) نامگذاری شده تا توجه مردم جهان را به اهمیت وجود شیر در سبد غذایی جلب کند.
استان اردبیل به عنوان یکی از قطب های مهم دامپروری کشور نقش بسیار مهمی در تولید شیر کشور ایفا می کند.
جمعیت گاو و گوساله اصیل استان اردبیل 19 هزار و 331 راس ، گاو و گوساله دورگ 130 هزار راس ، گاو و گوساله بومی 175هزار راس ، گاومیش 34 هزار راس و دام سبک 2 میلیون و 25 هزار راس می باشد.
وجود 97 واحد گاوداری شیری صنعتی با ظرفیت 30 هزار راس گاو مولد از جمله 2 شرکت بزرگ کشت و صنعت و دامپروری مغان و پارس و چند کارخانه فرآوری محصولات لبنی در استان اردبیل موجب شده تا این صنعت نقش بسیار بزرگی در تامین مواد غذایی و اشتغال زایی استان داشته باشد.
تولید شیر استان اردبیل در سال گذشته 253 هزار و 590 تن بود که 136 هزار و 522 تن آن به مصرف داخلی استان رسیده و مابقی از استان خارج و به استان های همجوار از جمله آذربایجان شرقی و گیلان منتقل شد.

دریافت کننده: نازنین میرزایی/ انتشاردهنده:نقاشی

402

کد خبر: 783668

وب گردی

وب گردی