ضرورت افزایش آگاهی‌ برای تقویت معنویات در دانشگاه‌ها

معاون فرهنگی وزیر علوم بر ضرورت افزایش آگاهی‌ها به منظور حفظ و تقویت چارچوب‌های دینی و معنوی در دانشگاه‌ها تاکید کرد و گفت: خوشبختانه مشارکت گسترده جوانان و دانشجویان در مراسمات مذهبی و معنوی بیانگر این است که از نظر اخلاقی شاهد رشد معنویات در بین دانشجویان هستیم اما با توجه به برخی جاذبه‌های محیطی باید میزان آگاهی‌های لازم در دانشگاه‌ها افزایش پیدا کند.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر ضیاء هاشمی با اعلام این مطلب اظهار کرد: معنویت و اخلاق نسل جوان بخصوص دانشجویان از دوران انقلاب تاکنون دچار تغییرات چندانی نشده است. اگرچه باید شاخصه‌های ارزیابی معنویت مشخص شود اما اساساً آنچه که در ادبیات دینی جامعه از جوانان به عنوان شباب تعریف شده است نشان می‌دهد که امروزه آمادگی بیشتری برای پذیرش معنویت و پیروی از اخلاقیات دارند و معمولا علایق فطری جوانان در حوزه معنویات است و نیازهای درونی و غیرمادی آنها بیشتر نمود دارد.

وی در ادامه تصریح کرد: کاری که می‌توانیم در حوزه معنویت و اخلاقیات جوانان انجام بدهیم این است که زمینه‌ها و بسترهای تقویت و باربری استعدادهای معنوی جوانان و دانشجویان افزایش پیدا کند. خوشبختانه امروزه ما در مناسبت‌هایی نظیر اعتکاف، شب‌های قدر و سایر مراسمات عبادی دیگر شاهد شرکت و استقبال بی‌نظیر جوانان و دانشجویان هستیم و این اقبال و مشارکت روزبه‌روز افزایش پیدا می‌کند.

معاون فرهنگی وزیر علوم همچنین تاکید کرد: در کنار مشارکت روزافزون جوانان و دانشجویان به سمت معنویت و اخلاقیات طبیعتاً جاذبه‌های مختلف رسانه‌ای، شهری و محیطی نیز وجود دارد که ممکن است در این راستا مبانی‌ای را ایجاد کند که در نتیجه آن حفظ چارچوب‌های معنوی دشوار شود. اما در مجموع اعتقاد من این است که از نظر معنویات و اخلاقیات شاهد رشد بی‌نظیر در بین دانشجویان و دانشگاهیان خواهیم بود.

دکتر هاشمی در پایان خاطرنشان کرد: اگر چه وجود چالش‌های مختلف که در زمینه حفظ معنویات در جامعه موانعی را ایجاد می‌کند اما به اعتقاد ما افزایش آگاهی‌ها زمینه را برای مشارکت در فعالیت‌های دینی و معنوی افزایش و چالش‌های موجود را کنترل می‌کند و خوشبختانه این آگاهی‌ها در دانشگاه‌ها وجود دارد و سعی می‌کنیم با برنامه‌ریزی‌های درست در این زمینه پیشقدم‌تر باشیم.

200/202

منبع: ایسنا

دریافت کننده: ناهید سمیعی

کد خبر: 783721

وب گردی

وب گردی