خمینی یک باور متعالی بود...

سیدرضا جزء مومنی*

در آستانه 14 خرداد هنگام رحلت روح الله(ره) خرداد، موعد رحلت مردی از تبار آسمان است و هنگامه ماتم ملتی که رهبری خدایی را بر دستان خود تا قرب خدای مشایعت کردند.

خمینی قصه‌ی گذرای تاریخ نبود و تاریخ را برای چند روزی در اختیار نگرفت بلکه خمینی یک باور متعالی و الهی بود که با جان مایه‌ی ایمان و با تدابیر اسلام و قرآن، دل به دریای عشق سپرد و کشتی ایمان به امواج متلاطم روزگار انداخت تا با انقلابی نه صرفا سیاسی بلکه الهی بتواند کاری کارستان کند و با برچیدن بساط عصیان، سفره احسان انقلاب اسلامی را بگسترد و پس از رحلت او نیز مردی از جنس باران و از طلایه داران همراه با روح‌الله این سفینه را در امواج بس متلاطم‌تر به سوی هدف براند تا رایت عشق و شکوه این مملکت آسمانی به دستان صاحب کرامت عالم جود و معرفت حضرت بقیه‌الله اعظم(عج) برسد.

خمینی در نوع رفتار سیاسی شاید کاری مشابه تمامی انقلاب‌ها را انجام داد ولی اساس کار چنین نیست و داعیه انقلاب اسلامی با اتکا به مردم سالاری دینی و حکومت برآمده از مردم برای مردم حکایتی است که دنیا را در تعابیر سیاسی این مرد روحانی و خدایی به شگفت آورده است.

شخصیت خمینی وابسته به چند بعدی بودن رو به تکامل در تبیین و تعریف انسان کامل، دولتمردان و سیاسیون جهان معاصر را به تعجب واداشت که او در عین حال که از اقتدار سیاسی برخوردار بود در زمینه دانش دینی سرآمد دوران و در زمینه معرفتی خدایگان عرفان و علوم غیبی و در همراهی با خانواده، مردی صبور و صمیمی که همسر خود را قدیسه‌ای مهربانی می‌خواند و با نوادگان خویش چونان رسول‌الله(ص) به بازی و دلداری ...

خمینی تنها یک واژه نیست خمینی حتی تنها یک رهبر دینی نیست بلکه او یک ساختار خاص سیاسی اجتماعی با باورهای دینی و الهی است که در پی رهبری رسول الله(ص) و ائمه معصومین (ع)، نمود پیدا کرد و خورشید جمالش در 14 خرداد ماه 68 رخ در نقاب کشید.

ابعاد تعالی شخصیت خمینی اگر وابسته به صرف انقلاب اسلامی مطالعه شود حق مطلب ادا نشده بلکه خمینی را باید با تهور و بی پروایی در مقابل ابرقدرت‌ها مطالعه کرد و آنکه کدام عامل معنوی می‌تواند به یک پیرمرد تا این اندازه قدرت ماهوی و معنایی داده باشد که تنها و بی هیچ پشتوانه نظامی در مقابل جهان زیاده‌خواه بایستد.

خمینی و در جهان امروز مقام معظم رهبری، تعالی تفکر و دانش مدیریت جهانی را از نقطه اتصال به عالم دین‌باوری آگاهانه و تاسی به منش اهل بیت (ع) در اختیار گرفته‌اند که بر دل‌های عاشق نشسته‌اند.

جای دارد به مطالعه روح‌الله در تفسیر قرآن و در علوم اهل نظر نیز اشاره شود و از این مرد خدایی به عنوان صاحب دیوان معرفت و کشف و شهود دلبری یاد کنیم که بر پله پله‌ی عاشقی نشست و به کرامات وصل پیوست.

خمینی خمینی است و لایه‌های رفتاری او در دین و سیاست و مواجهه با دنیای معاصر برای سال‌ها درس خواهد داشت که بسیاری از آن در رخسار مرشد مهرمند و رهبر غیور جمهوری اسلامی حضرت مقام معظم رهبری جلوه‌گر است که به همان کیمیای معرفت، کشتی مملکت صاحب الزمان(عج) را جدا از امواج سخت، بی هیچ خوف و خطری به سوی مقصد می‌راند و رسم وصول را به نیکی می‌داند.

دانشگاه آزاد اسلامی رهآورد نگاه آن مرد خداسیرت است که امروز در حوالی 35 سالگی به بزرگترین دانشگاه حضوری جهان بدل شده و جمعیتی بسیار از رهگذر این دانشگاه مردمی، شهد فرهمندی و فرهیختگی را به جان چشیده‌اند.

و اینک ما اهالی این دانشگاه بزرگ، 14 خرداد موعد پرواز روح‌الله و سالگشت سرآغاز رهبری مقام عظمای ولایت را گرامی می‌داریم.

*مدیر روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان

انتشار: آخوندی

کد خبر: 783893

وب گردی

وب گردی