همایش پیشگامان انقلاب اسلامی با محوریت قیام 15 خرداد در واحد ورامین-پیشوا برگزار شد

همایش پیشگامان انقلاب اسلامی با محوریت بررسی قیام تاریخی کفن پوشان ورامین و پیشوا در15 خرداد سال 42 با حضور رئیس شورای سیستگذاری ائمه جمعه استان تهران، ائمه جمعه، معاونین فرماندار و بخشداران، جمعی از مدیران و مسئولان اجرایی، خانواده شهدا و ایثارگران و اقشار مختلف مردم در سالن اجتماعات دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز، در ابتدای این همایش رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحدورامین-پیشوا و قرچک در سخنانی پیرامون این قیام تأثیرگذار تاریخ معاصر ایران گفت : 15خرداد جزء نقطه های عظمت تاریخ انقلاب اسلامی است و مردم دشت ورامین این افتخار را دارند که نام شهرشان در تاریخ انقلاب اسلامی می درخشد.

حسینعلی شیبانی اظهار داشت: در عصر کنونی نیاز است تا این قیام الهی ، توسط متفکرین و صاحب نظران واکاوی شود و از منظرهای مختلف به درسهای آموزنده آن ، به گونه‌ای پرداخته شود تا فرزندان ما بدانند که سرمایه ی انقلاب و عزت و استقلال کشور به چه قیمتی به دست آمده است.

وی ادامه داد :حرکت مردم در قیام 15خرداد حلقه اتصال مردم با ولایت فقیه بود و ما اکنون باید ولایت فقیه را الگو و فصل الخطاب همه امور خود قرار دهیم.

شیبانی ضمن برشمردن ویژگی های این قیام خاطرنشان کرد: از ویژگیهای مهم قیام 15 خرداد، مردمی بودن، اسلامی بودن و داشتن رهبری واحد آن است، چراکه تا قبل از 15 خرداد، چندین قیام و نهضت در ایران روی داد اما هیچکدام از آنها سه عنصر فوق را همزمان دارا نبودند. تنها قیامی که هم جنبه مردمی و اسلامی داشت و هم دارای یک رهبر واحد بود، قیام 15 خرداد 1342 بود.

رئیس واحد واحد ورامین-پیشوا با تأکید بر اهمیت برگزاری این همایش ها گفت : دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان شجره طیبه انقلاب اسلامی بر خود وظیفه می داند تا با برگزاری این گونه مراسم ها که در واقع پرچم و تابلویی است که اعلام میکند راه شهدا و حرکت در مسیر اهداف مقدس این عزیزان در جمهوری اسلامی ایران ادامه دارد و امروز عزت، اقتدار وسربلندی جمهوری اسلامی ایران در عرصه های بین المللی حاصل خون مطهر این شهیدان است.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان تهران: سایر نهضت های اسلامی بر مبنای انقلاب اسلامی ما شکل گرفته است

سید صالح یاسینی طی سخنانی در این همایش اظهار داشت: امروز شیعیان بحرین وعالم برجسته آن ها شیخ عیسی قاسم با الگوگیری از امام( ره) با ظلم مبارزه می کنند.

وی افزود: امروز سید حسن نصرالله به عشق انقلاب اسلامی زنده است و به حرکت انقلاب اسلامی حرکت خود را ادامه می دهد وسایر حرکت ها ونهضت های اسلامی بر مبنای انقلاب اسلامی ما شکل گرفته است.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان تهران اضافه کرد: امام به همه آموخت که یک مسئول جامعه اسلامی باید دربین مردم باشد و باید آن باورهای غلط که خود را تافته جدا بافته از دیگران نداند و ایشان خط بطلان دور این مسائل کشیدند، ایجاد و احیاء روحیه غرور و خود باوری دینی در مردم دیگر هنر امام راحل بود.

یاسینی افزود : مردم را به خود باوری رساند و به همه آموخت که ما می توانیم ملتی را که دائما توسط ابرقدرت ها تحقیر می شد و ملتی که استعمار شده بود و ملتی که با طرح های ننگینی همچون کاپیتولاسیون در پی تحقیر آن بودند را عزت بخشید.

وی گفت: امام ابرقدرت ها را به انزوا کشانند و این انقلاب اسلامی باحرکت امام این ملت بیدار شد و این ملت احساس غرور کردند و امروز درجای جای عالم هیچ ملتی مانند ملت ایران مستقل نیست، امروز ملت ایران مستقل و با اتکا به توان داخلی خود ایستاده است.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان تهران گفت: امروز در بیست وهشتمین سالگرد رحلت آن امام فرزانه قرارداریم و امام ۱۵ سال از دوران نهضت ومبارزه را در دوران تبعید گذراندند و ازسال ۴۲ تا سال ۵۷ امام درکشور نبوده و امام در ترکیه و عراق و فرانسه بودند اما رهبری انقلاب را می کردند و سربازان و یاران امام و آن کسانی که به تعبیر خود امام در گهواره بودند انقلاب را تا پیروزی نهایی همراهی کردند.

رئیس ستاد ۱۴ و ۱۵ خرداد استان تهران: فرهنگ 15 خرداد هرگز با استکبار سازش ندارد

در بخش دیگری از این همایش حجت الاسلام والمسلمین محمودی امام جمعه موقت ورامین و رئیس ستاد ۱۴ و ۱۵ خرداد استان تهران گفت : فرهنگ ۱۵ خرداد فرهنگ مرگ بر امریکا و اسرائیل است.

مدیر کل شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان تهران اظهار داشت: فرهنگ ۱۵ خرداد یعنی وظیفه شناسی، یعنی دشمن شناسی و به تعبیر مقام معظم رهبری اقدام به هنگام، یعنی اگر ما به موقع اقدام نکنیم باختیم.

وی افزود: شهدا و قیام کنندگان ۱۵ خرداد اقدام به هنگام داشتند، زمانی که خبر دستگیری امام(ره) منتشر شد از محمد آباد عرب ها تا پل باقر آباد، مسیر ۲۷ کیلومتر را طی کردند، مردم پیشوا و ورامین این مسیر ۲۷ کیلومتری را با تمام مخاطرات آن طی کردند، این فرهنگ ۱۵ خرداد است.

رئیس ستاد ۱۴ و ۱۵ خرداد استان تهران از استادان دانشگاه خواست، برای شناساندن فرهنگ ۱۵ خرداد به جوانان تلاش کنند و افزود: ما امروز به فرهنگ ۱۵خرداد نیاز داریم، امروز باید جوان ما بداند در چه هوایی تنفس می کند، پل باقر آباد سرزمینی است که خون پاک شهدای ۱۵ خرداد به زمین ریخته شده است.

وی گفت: شهدای ۱۵ خرداد در عصر غربت به همه چیز پشت پا زدند و با آغوش باز به صحنه آمدند، هویت ما ورامینی ها، پیشوایی ها و قرچکی ها، هویت ۱۵ خردادی است، ایثار، ولایت مداری، ارزش مداری و استکبار ستیزی است، پیرو فرهنگ ۱۵ خرداد هرگز در برابر امریکا و اسرائیل کوتاه نخواهد آمد، امام راحل با فریاد خود علیه امریکا و اسراییل ایستاد و شاه یک وسیله بود.

محمودی اضافه کرد: امروز امریکا و اسراییل هیچ تفاوتی با آن روز ندارند و لذا فرهنگ ۱۵ خرداد، هرگز با استکبار سازش نخواهد داشت.

تجلیل از خانواده شهیدان قیام15خرداد؛ سیدمرتضی طباطبایی، حسن خانی ، عزت الله رجبی، امیرهوشنگ معصومشاهی، جعفر عرب مقصودی، مسیب مهابادی و ابوالقاسم اردستانی و همچنین اجرای گروه تواشیح و مدیحه سرایی آل یاسین از دیگر برنامه های این همایش بود.

کد خبر: 783895

وب گردی

وب گردی