خط آهن کرمانشاه - خسروی در حال پیشروی به مرز عراق است

وزیر راه و شهرسازی ایران در دیدار با «کاظم فنجان الحمامی» وزیر حمل‌ و نقل عراق بر راه اندازی دفترمشترک هماهنگی بین ایران وعراق برای پیگیری شناورهای مغروقه‌ و لایروبی اروند رود تاکید کرد و گفت: پروژه فعال خط آهن کرمانشاه - خسروی در حال پیشروی به سمت مرز عراق است.

به گزارش ایسکانیوز از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، «عباس آخوندی» افزود: در ایران عملیات خارج کردن شناورهای مغروقه‌ از اروند در بخش ایرانی آغاز شده، اما مساله لایروبی رود اروند به قوت خود باقی است و طرف عراقی در صورت اعتقاد به این مساله باید برای شروع فعالیت دفتر مشترک هماهنگی بین ایران و عراق اقدام های عاجلی را در دستور کار قرار دهد.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به پیگیری‌های ایران برای رفع مساله لایروبی اروند رود خاطرنشان کرد: با وجود درخواست ایران برای تشکیل جلسه با وزارت دفاع عراق در این باره، متأسفانه این جلسه تشکیل نشده است.
آخوندی تصریح کرد: لایروبی موضوعی است که به ‌طور قطع باید با مجوز مقام های سیاسی انجام شود و هم اکنون تمام امکانات در وزارت راه و شهرسازی فراهم ‌شده تا در صورت موافقت مقامات سیاسی، تمامی امور آن با سرعت صورت گیرد.
آخوندی در ادامه به راه‌آهن بصره- شلمچه اشاره کرد و گفت: اگرچه به دلیل مسائل مالی موجود این پروژه متوقف ماند، اما هم‌اکنون در مرحله انتخاب پیمانکار قرارگرفته و در صورت پیشنهاد مالی مناسب از سوی کشور عراق آمادگی برای ادامه روند اجرایی این پروژه وجود دارد.
عضو کابینه دولت تدبیر و امید در ادامه این جلسه «محمد سعیدی کیا» رئیس بنیاد مستضعفان را به هیات عراقی معرفی کرد و گفت: بنیاد مستضعفان آمادگی پذیرش مسئولیت عملیات اجرایی این پروژه پیچیده را دارد که البته باید درباره نحوه تأمین مالی پروژه توافق حاصل شود.
آخوندی افزود: در صورت آمادگی دولت عراق برای دادن تضامین، وزارت حمل‌ ونقل عراق باید درخواست خود را به‌ صورت یک یادداشت رسمی به وزارت راه و شهرسازی ایران ارسال کند تا ما از طریق وزارت اقتصاد و دارایی تضامین مورد نیاز را پیگیری کنیم و سر انجام مورد تائید شما قرار گیرد.
وزیر راه و شهرسازی ایران برآورد اولیه ساخت 35 کیلومتر از پروژه مورد نظر شامل مسیر تک خطه و پل دوخطه را 50 میلیون دلار عنوان کرد و گفت: با توجه به تأمین مصالح مورد نیاز ساخت خط از سوی طرف عراقی باید هزینه مصالح و ماشین‌آلات از کل هزینه ساخت پروژه تفریق شود. مهم‌ترین مسئله نحوه توافق با وزیران اقتصاد دو کشور است.
عضو کابینه دولت یازدهم در ادامه با اشاره به راه‌آهن خسروی به عراق نیز اظهار داشت: راه‌آهن غرب ایران تا دو ماه آینده به کرمانشاه‌ می‌رسد و پروژه راه‌آهن کرمانشاه - خسروی به طور کامل فعال است و شما می‌توانید از آن بازدید کنید و در این زمینه ما علاقمند به دریافت پیشنهاد‌های دولت عراق هستیم.
در این جلسه مسایل مربوط به تسهیل صدور روادید برای رانندگان ایرانی و دریافت عوارض 15 دلاری در فرودگاه نجف بابت هر صندلی پروازی از ایران مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
در ادامه کاظم فنجان الحمامی وزیر حمل ‌و نقل عراق گفت: این مساله مورد پیگیری قرار خواهد گرفت تا به‌ صورت ریشه‌ای برطرف شود، زیرا معتقدم نباید از زوار ایرانی این مبلغ دریافت شود.
وی در پایان پیشنهاد ساخت مونوریل 80 کیلومتری بین کربلا تا نجف را با ظرفیت جابجایی روزانه 500 هزار مسافر به وزیر راه و شهرسازی ایران ارائه داد.
اصلاح جاده مهران به بغداد، ضرورت امضای تفاهم نامه حمل و نقلی بین ایران و عراق و واگذاری برخی از پروژه های حمل و نقل به شرکت های ایرانی از دیگر مسایل مورد بحث طرفین در این دیدار بود.

دریافت کننده: رویا ذوالفقاری انتشاردهنده:آرش محمدی

کد خبر: 784084

وب گردی

وب گردی