حضرت امام خمینی (ره) قداست بالایی را برای مفهوم سربازی قائل بودند

فرمانده دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش(دافوس آجا) گفت: حضرت امام خمینی (ره) قداست بالایی را برای مفهوم سربازی قائل بودند و می فرمودند: ما همه سرباز خدا هستیم انشاءالله، نه تو سربازمنی و نه من سرباز تو، همه با هم قیام کردیم که اسلام را در اینجا زنده کنیم و ان شاءالله به سایر جاها هم صادر کنیم.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایرنا، امیر سرتیپ دوم ستاد حسین ولی وند زمانی روز یکشنبه و همزمان با فرا رسیدن 14 خرداد بیست و هشتمین سالروز رحلت حضرت امام خمینی(ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران به ابعاد مختلف شخصیت حضرت امام راحل(ره) از نگاه سربازان پرداخت.
وی توضیح داد: برای آن که نگاه سربازان را به شخصیت امام خمینی(ره) بدانیم باید اول ببینیم سربازی و سربازی ‌گری در اندیشه‌های امام راحل چگونه است و باور و ارتباط فکری و ذهنی سربازان با اندیشه ‌های بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران چگونه بوده است.
فرمانده دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش(دافوس آجا) اضافه کرد: با پیروزی انقلاب اسلامی ایران دو جریان انحلال ارتش و حذف خدمت سربازی علیه بنیه دفاعی و استقلال کشور شکل گرفت، که این دو جریان تضعیف کننده در حقیقت حرکت های هدفمند جریان نفاق بود که با رنگ و لعاب شعارهای دینی و اسلامی در زیر پوست انقلاب به جامعه عرضه می شد.
امیر سرتیپ دوم ولی وند گفت: بر همین اساس این دو جریان دو اثر مختلف در جامعه ایجاد کرد که یکی اثر خوش ‌بینی و امید برای مخالفان انقلاب و دشمنان که منتظر فرصت تضعیف ایران و انقلاب را در سر داشتند ولی تاکنون مجالی برای این کار پیدا نکرده بودند و دوم یأس و نا امیدی خیر خواهان انقلاب بود که این مسئله را تهدیدی برای حیات انقلاب می دانستند.
وی تصریح کرد: از همین رو حضرت امام خمینی (ره) با تفکر و ژرف اندیشی راهبردی هر دو جریان را در نطفه خفه کردند و به حیات انقلاب اسلامی روح دوبارهای بخشیدند.
ژنرال آجودان رئیس جمهوری گفت: بنابراین در اندیشه حضرت امام خمینی (ره) واژه سرباز با دو رویکرد بکارگرفته شده که یک رویکرد مفهوم سربازی به صورت عام است و رویکرد دوم مفهوم سربازی به عنوان خدمت سربازی است.
وی به تعریف رویکرد سربازی در مفهوم عام سربازی و سربازی گری از نگاه امام روح الله پرداخت و گفت: حضرت امام خمینی (ره) قداست بالایی را برای مفهوم سربازی قائل بودند و به گونه ای که در بیانی شیوا و فراگیر این مفهوم را چنین بیان می فرمایند: ما همه سرباز خدا هستیم انشاءالله، نه تو سرباز منی و نه من سرباز تو. همه با هم قیام کردیم که اسلام را در اینجا زنده کنیم و ان شاءالله به سایر جاها هم صادر کنیم. ما همه برادر با هم هستیم و دوست با هم هستیم.
فرمانده دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش(دافوس آجا) ادامه داد:این رویکرد امام راحل بیانگر این است که سربازی به عنوان یک شغل منحصر در گروه خاص نیست بلکه یک ارزش اجتماعی و جایگاه بالایی برای هدف والایی است و علاوه بر این، روابط افراد را در یک نظام ارزشی برادری و دوستانه بیان می کنند.
امیر سرتیپ دوم ولی وند اظهار کرد: قداست و تعبدی نیز از جمله رویکردهای مفهوم عام است که سربازی را عبادت می‌دانند؛بنابراین در مفهوم سربازی حضرت امام خمینی(ره) دو بعد را بیان می‌دارند یکی بعد عبادی و فریضه بودن سربازی است و یکی نگاه ارزش اجتماعی سربازی است که همه مشاغل، حرفه‌ها و نظایر آن را که جنبه خدمت به مردم و کشور دارند را سرباز قلمداد می‌نمایند.
وی تصریح کرد: امروزه این تفکر حضرت امام(ره) در بخش‌های مختلف نیز تسری یافته است. امروزه ورزشکاران، محققان، پزشکان و نظایر آن که در عرصه‌های مختلف شغلی خدمت می‌کنند خود را سرباز می‌دانند.
ژنرال آجودان رییس جمهور در ادامه اظهار کرد: نگاه سربازی خدمت دانستن و خود را سرباز دانستن توسط امام خمینی(ره) باعث شد که سربازان شخصیت امام را یک مجاهد بدون چشم ‌داشت، برخوردار از رضایت، اطمینان به نتیجه کار و آرامش باطنی از خدمت به اسلام و ایران در تمام مراحل سخت، شوق و اشتیاق پیشرفت کشور جامعه، پایبند به اصول اخلاقی و دینی در برقراری برادری و دوستی و پشتیبان محکم ارتش به خصوص در دوران دفاع مقدس و تنگناهای جنگ می‌دانند. در جامعه نیز نگاه سربازان و به خصوص خانواده‌های آن‌ها به شخصیت امام راحل نیز بر این دو رویکرد بنا شده است.
وی نکته دوم رویکرد مفهوم خاص سربازی که را اینگونه تشریح کرد و گفت: یکی دیگر از رویکردهای تاثیرگذار حضرت امام(ره) بر نگرش و بینش سربازان مفهوم خاص سربازی از نگاه ایشان است. مفهوم خاصی که در نگاه جامعه قبل از انقلاب یک مفهوم خدمت اجباری بوده است، اما حضرت امام خمینی (ره) با این واژه کاملا مخالف است و آن را نفی می فرمایند؛ ایشان در 11 آذر 1357 از سربازان خواستند که از سربازخانه ها فرار کنند و بسیاری همین رویکرد را به جریان های بعد از انقلاب تسری داده و امید داشتند که امام با پیروزی انقلاب این روند را ادامه دهد اما با پیروزی انقلاب و مشخص شدن همسویی کامل ارتش با خواسته های امام و ملت برای همه مبارزان، امام نه تنها خواستار بازگشت به سربازخانه ها گردید بلکه سربازی را یک عبادت و وظیفه دانست و بین این دو نگرش خدمت سربازی و سربازی اجباری تفاوت قائل شدند به گونه ای که ایشان فرمودند: سرباز بودن برای ملت، امروز جزء وظایف است.
فرمانده دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش(دافوس آجا) یادآور شد: امام راحل در جمع نیروهای مسلح فرموده بودند: در زمان سابق، «سرباز اجباری» بود؛ به «اجبار» می‏ بردند، اسمش را «وظیفه» می ‏گذاشتند. اما الان این اجبار در کار نیست، الان یک امر الهی است. دفاع از مملکت اسلامی، دفاع از نوامیس مسلمین از واجبات شرعیۀ الهیه‏ ای است...الان پادگان های ما پر نیست؛ برای اینکه نظام وظیفه را خیلی به آن عمل نمی‏ کنند. لازم نیست که نظام وظیفه را با الزام بیایند شما را ببرند. شما می‏خواهید یک مملکتی را حفظ بکنید.
امیر سرتیپ دوم ولی وند زمانی در ادامه به بیانات امام خمینی (ره) در دیدار با جمعی از پرسنل ژاندارمری جمهوری اسلامی، در رابطه با مأموریت های رضاخان در ایران و وظایف نیروهای مسلح در حسینیه جماران اشاره کرد و افزود: به این ترتیب حضرت امام خمینی (ره) با اعتبار بخشی مفهومی و کارکردی به سربازی، سربازی را از اجبار به خدمت و وظیفه ملت، اسلام و کشور تعبیر نمودند.
وی اضافه کرد: به این ترتیب از نگاه امام خمینی(ره) نقش ها و کارکردهای سرباز در نظام اسلامی در 5 بعد <انقلابی و داوطلبانه بودن>، <عقیدتی>، <دفاعی>، <اصلاحی و فرهنگی و اجتماعی، اقتصادی> و <سیاسی و علمی> تقسیم بندی می شود.
فرمانده دافوس آجا به بعد عقیدتی سرباز در نظام اسلامی از نگاه امام راحل پرداخت و اظهار کرد: از سخنان امام در صحیفه ی نور، جلد 2، صفحه 160 آمده است: در میان افسران و سربازان، نشانه بارزی از بیداری در برابر مبارزات مردمی دیده شده است، فراموش نکنیم که اینها قبل از هر چیز ایرانی هستند و به هنگام زد و خورد، در رویارویی شان، ایرانیان دیگری قرار دارند. در مواردی دیده شده است تظاهرکنندگان به جای آنکه به سوی سربازان سنگ پرتاب کنند، گل هدیه کرده‌اند و بسیاری از سربازان، پس از دریافت گل گریسته‌اند و در چند مورد، سربازان پس از تیراندازی به سوی تظاهر کنندگان خودکشی کرده‌اند!
وی به بخشی از پیام امام راحل(ره) به مناسبت 29 فروردین 1358 در صحیفه امام، جلد7، صفحه 21-20 در خصوص بعد دفاعی از نگاه امام راحل پرداخت و گفت: امام راحل فرمودند؛ اکنون مخالفت با ارتش اسلامی که حافظ استقلال و نگهبان مرزهای آن است جایز نیست. ما و شما و ارتش، برادرانه باید برای حفظ و امنیت کشورمان کوشش کنیم و به شرارت اشرار و اختلال مفسدین خاتمه دهیم.
امیر سرتیپ دوم ولی وند زمانی ادامه داد: امام راحل در این پیام در خصوص بعد اصلاحی نیز فرمودند: افراد ارتش موظفند در داخل ارتش حفظ نظم و سلسله مراتب و ضوابط را بکنند. توجه ننمودن به این مسائل موجب ضعف ارتش اسلامی می‌شود و نظام را از هم می‌پاشد. سربازان و درجه داران و افسران موظفند سلسله مراتب را حفظ و مراعات کنند.
وی در ادامه به بعد فرهنگی و اجتماعی، اقتصادی و سیاسی و علمی شخصیت امام خمینی (ره) پرداخت و توضیح داد: این بعد از شخصیت امام(ره) یک بعد وسیع و گسترده از تمامی ابعاد ایشان است. روابط ایشان با همسر و خانواده، با شاگردان و دوستان، با قشرهای مختلف جامعه و به همین علت نگاه سربازان به امام راحل در این بعد معطوف به نگاه جامعه به امام است.
وی در ادامه به شخصیت امام راحل(ره) از نگاه سربازان پرداخت و گفت: با الگو از تفکر و بینش حضرت امام به مفهوم سرباز، سرباز در نیروهای مسلح نیز دارای دو مفهوم عام و خاص است. مفهوم عام سربازی ‌گری که شامل تمامی کارکنان نیروهای مسلح در هر درجه و سمت خواهد بود. و مفهوم خاص سربازی مشمولان خدمت وظیفه سربازی است.
وی اظهار کرد: در حال حاضر در نیروهای مسلح در مفهوم عام سربازی افراد به دو دسته تقسیم می‌شوند دسته‌ای که زمان حیات امام حضور داشتند و با بینش و افکار حضرت امام(ره) مانوس بودند که گروه شاهد نامیده می‌شوند و دسته دیگر افرادی هستند که در زمان امام راحل در بدنه نیروهای مسلح نبودند ولی آثار افکار امام را در بدنه نیروهای مسلح دیدند و از طریق اثر پی به موثر برده‌اند و با گروه شاهد ارتباط نزدیکی دارند که این افراد گروه پیرو یا ناقل نامیده می‌شوند. ولی سربازان وظیفه کسانی هستند که در طول حیات خود حضور امام راحل(ره) را نه در بدنه جامعه و نه در بدنه نیروهای مسلح دیدند، ولی به نوعی با گروه شاهد در ارتباط کمتر ولی با گروه ناقل در ارتباط بیشتری هستند.
فرمانده دانشگاه دافوس آجا ادامه داد: از این رو شناخت توسط امام راحل(ره) بیشتر توسط گروه ناقل و پیرو شکل می‌گیرد. با توجه به این عملکرد گروه شاهد و ناقل در اجتماع و ابعاد 5 گانه بیان شده از نگاه سربازان، شخصیت امام (ره) در همان ابعاد با مولفه‌ها و شاخص‌های زیر شکل گرفته است و در حقیقت هر کدام از ابعاد یاد شده بینش عملکردی را در سربازان به وجود و بر باورهای آنان تاثیر گذاشته است.

دریافت کننده:زهرا پورعادل

703

کد خبر: 784234

وب گردی

وب گردی