روایت همسر اول تی.اس.الیوت در یک کتاب

خاطره‌ها و گزارش‌ها و یادادشت‌های ویوین های‌وود اولین همسر «تی. اس. الیوت» تا یک ماه دیگر چاپ می‌شود.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از گاردین- روایت ویوین های‌وود نخستین همسر،تی.اس.الیوت تا یک ماه دیگر در نشر «فابر و فابر» منتشر می‌شود. این کتاب قریب هزار صفحه هست و های‌وود در آن از خاطره‌ها و ناگفته‌ها و یادداشت‌های روزانه‌اش از تی.اس.الیوت حرف زده است.

ویوین های‌وود در این کتاب از روز‌های سال 1933 می‌گوید، از آن هنگامی که الیوت دعوت دانشگاه هاروارد را پذیرفت و همسرش را در انگلستان تنها گذاشت. روایت ِ ویوین از آن ایام تلخ است. ماه‌ها بعد از جدایی «ویوین» انتظار بازگشت همسرش را داشت. «تنها چیزی که بار دیگر در زندگی می‌خواهم این است که «تام» با کلیدهای خود در خانه را باز کند، به داخل خانه بیاید، نگاهی به اطراف بیندازد، به سمت کتاب‌هایش برود و در نهایت بگوید خدا همسرم را حفظ کند!»

تی‌. اس. الیوت شاعر مطرح قرن بیستم، به خاطر کتاب شعر «سرزمین هرز» در جهان شناخته شده است. از این اثر به فارسی ترجمه‌های متعددی عرضه شده است. نخستین ترجمه این اثر به قلم بهمن شعله‌ور سال‌های قبل انقلاب منتشر شد. در تحلیل این اثر الیوت کتاب‌های متعددی به فارسی ترجمه و منتشر شده است.

نشر «فابر و فابر» مجموعه بیست جلدی، در بزرگداشت الیوت را در دست انتشار دارد و کتاب خاطره‌های نخستین همسر الیوت جلد هفتم از این مجموعه است. ویوین و الیوت سال 1915 با هم ازدواج کردند و متاثر از بیماری ویوین رابطه آن‌ها بهم خورد. بر اساس گزارش‌های منتشر شده «ویوین» به اختلال‌های روانی مانند پارانویا مبتلا بود. او پس از ده سال بستری بودن در بیمارستان روانی، سال 1947 در سن 58 سالگی از دنیا رفت.

جلد سوم مجموعه آثار «الیوت» نشان می‌دهد وی در فاصله سال‌های 1932 تا 1933 مایل بود از «زندگی جهنمی» خود رها شود. اما در جلد جدید درباره رفتار «ویوین» و انکار اتمام رابطه‌اش با «الیوت» سخن گفته می‌شود.

«جان هافندن»، استاد دانشگاه و ویراستار کتاب در این باره به مجله «گاردین» گفت: « در این جلد از کتاب در پی آن هستیم تا همه مشکلات خانوادگی آقای نویسنده با همسرش را بررسی کنیم تا خوانندگان از رنج‌هایی که وی در اواخر زندگی مشترک‌اش با «ویوین» متحمل شد باخبر شوند. البته «ویوین» معتقد بود «الیوت» دچار مشکل روانی است. در این جلد قصد داریم داستان را از زاویه دید او روایت کنیم و نامه‌های او به مشاوران حقوقی، دوستان، و خانواده‌اش را منتشر کنیم و قضاوت را به خواننده بسپاریم. بسیاری از این نامه‌ها تاکنون در هیچ کتاب دیگری منتشر نشده‌اند و جزئیات زیادی از زندگی این دو را فاش خواهد کرد.»

«الیوت» پس از «ویوین» با منشی خود، «والری» ازدواج کرد. «والری» در سال 2012 از دنیا رفت و قصد داشت همه نامه‌های همسرش را منتشر کند و در اختیار عموم قرار دهد. او معتقد بود «انصاف این است که نامه‌های «ویوین» هم منتشر شود تا مردم بتوانند قضاوت بهتری داشته باشند.»

منبع ایبنا:

دریافت: بخشی پور/

502

کد خبر: 784243

وب گردی

وب گردی